Jumaat, 24 Januari 2020

Teman Yang Paling Mengenali Kelemahan Kita

Kalam 144

مَا صَحِبَكَ الاَّ مَنْ صَحِبَكَ وَهُوَ بِعَيْبَكَ عَلِيْمٌ، وَلَيْسَ ذَلِكَ إلاَّ مَوْلاَكَ الكَرِيْمُ.
Tiada teman yang menemani mu yang paling mengenali keaiban diri mu melainkan Tuhan mu yang Maha Mulia.

Setelah nyata pada kita bahawa yang sebenarnya yang memuliakan kita dengan memperlihatkan kebaikan kita dengan menutup keaiban dan kekurangan kita walaupun Dia mengetahui akannya ialah Allah.

Justeru Dialah yang selayaknya dijadikan teman dengan senantiasa mengintai-ngintai keberadaan Nya di mana jua kita berada.

Ketahui oleh mu duhai para salik kepada Allah! Sesungguhnya sebenar-benar teman mu ialah Allah, oleh itu Hendaklah engkau mengetahui hakikat bersuhbah dengan Nya dan sentiasa melazimi adab bersama Nya pada zahir dan batin mu.

Malulah kepada Nya apabila Dia mendapati dirimu berada dalam perkara yang ditegah Nya dan mencari mu pada perkara yang diperintahkan Nya.

1 ulasan:

  1. If you're trying to lose pounds then you absolutely have to try this brand new personalized keto plan.

    To create this service, licensed nutritionists, fitness couches, and top chefs have united to develop keto meal plans that are productive, painless, money-efficient, and fun.

    Since their launch in early 2019, thousands of people have already remodeled their figure and health with the benefits a professional keto plan can provide.

    Speaking of benefits: in this link, you'll discover 8 scientifically-confirmed ones given by the keto plan.

    BalasPadam

ROH ALAM BARZAKH SALING MENZIARAHI

  1.        Firman Allah SWT dalam surah al-Syura, ayat 30 bermaksud: “Dan apa jua yang menimpa kamu daripada sesuatu kesusahan (atau bala b...