Selasa, 9 Jun 2020

SAJAK MAULANA JAMI


Kamu, hanya Kamu tersembunyi dan terhijab,
Kamu dalam hati dan dalam jiwa,
Di mana pun aku mencariMu,
Di sana ada Kamu.
Aku balik-balikkan halaman kitab alam raya,
Aku membacanya,
Kelihatan Kamu dan kerjaMu dalam kitab itu,
Kewujudan Kamu ibarat lautan,
Ombak di permukaan lautan itu adalah dunia,
Yang sentiasa bertukar dan berubah.
Berapa lama lagi tuan puan hendak bicara,
Tentang fizik, geometri,
Berapa lama lagi hendak bicara,
Tentang geologi, zoologi dan botani.
Wahai tuan dan puan,
Satu Zat yang esa itulah Hakikat,
KerjaNya dan sifatNya itulah sumber "yang banyak",
Alam semesta ini hanya satu mimpi,
Tetapi di situlah hakikat menzahirkan diri,
setiap ketika siang dan malam.
Dalam alam semesta hanya satu cahaya yang wujud,
cahaya itu bersinar menerangi semua yang kelihatan,
Allah itu cahaya dan alam ini penzahiranNya,
Inilah hakikat tauhid.
carilah realiti dan makna sebenar dalam kata-kata,
makna itu realiti yang terkandung dalam kata-kata,
Pandanglah melampaui alam zahir dan perbatasanNya,
kalau hendak membuang kejahilan,
carilah kunciya dalam apa yang zahir.
Benda-benda adalah bekas yang diperbuat dari kaca berwarna,
Yang di suluh oleh Matahari Wujud,
Jika kaca itu merah dan hijau,
Cahaya itu kelihatan seperti warna tersebut.
Hatiku diluar perbatasan maya,
Di luar sempadan dimensinya,
hatiku jauh daripada bayangan sifat,
Ia mencerminkan tajalli Zat.
Aku tiada apa-apa, kosong semata,
Apa yang ada dalam kekosongan,
Jika aku bicara tentang Hakikat,
Itu hanya kata-kata sahaja,
Hakikat itu tidak akan tercapai ,
Kecuali anak kunci Wujud membukakan,
Hakikat itu ibarat lautan,
kata-kata hanya fatamorgana dan maya.
Alangkah bahagianya mereka yang dapat keluar,
Keluar daripada alam dalamana dan alam luaran,
Mereka mengatasi kesentosaan minda dan kesengsaraan badan,
Mereka duduk diam di penjuru "Tidak Wujud".
Aku duduk di alam cinta,
Di sana aku mabuk ingat kepadaMu,
Di sana aku cinta dalam cintaMu,
Bersatu dan berpadu, aku dan Kamu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...