Ahad, 4 Oktober 2020

KEPENTiNGAN ILMU AGAMA -MENURUT IMAM GHAZALi

 Kepentingan ilmu agama dalam kaitannya dengan tasawuf dilihat dari dua sebab:

PERTAMA: Sebab amal,ibadah yang benar ialah yang selari dengan ketentuan-ketentuan syariat ini WAjiB dipelajari dan diketahui. Kemudian kewajipan menuntut ilmu syariat ini memiliki tingkatan masing-masing.

-          ADA beberapa antara ilmu MESTi didahulukan daripada yang lainnya. Seperti Ilmu Tauhid, kewajipan mempelajarinya mesti didahulukan di atas seluruh ilmu.

-          Oleh sebab itu, seseorang yang hendak mempelajari ilmu tasawuf, pertama-tama mesti memiliki akidah yang lurus, mengetahui siapa yang ia sembah, bagaimana menyembah-Nya, mengetahui sifat-sifat wajib atas-Nya, perkara-perkara yang mustahil atas-Nya, dan perkara-perkara yang ja’iz bagi-Nya. Pengetahuan ini penting kerana jika keyakinan seseorang rosak dan tidak mengetahui tauhid yang benar, maka seluruh  amal ibadah yang dilakukannya menjadi sia-sia belaka.

KEDUA: Sebab ilmu yang bermanfaat dapat melahirkan rasa takut kepada Allah. Perasaan takut ini kemudian akan melahirkan sikap taat kepada Allah dengan melakukan setiap perintah-Nya dan menghindari berbagai-bagai perbuatan maksiat kepada-Nya.

1 ulasan:

  1. Hanya Allah dapat membalas ussha murni awk memperingati..... tahniah...terus istiqàmah

    BalasPadam

ROH ALAM BARZAKH SALING MENZIARAHI

  1.        Firman Allah SWT dalam surah al-Syura, ayat 30 bermaksud: “Dan apa jua yang menimpa kamu daripada sesuatu kesusahan (atau bala b...