Rabu, 4 Mei 2022

JANGAN ATUR AKU

 "Jangan menjelaskan tentang dirimu kepada siapapun,kerana yang menyukaimu tidak perlu itu,dan yang membencimu tidak percaya itu."

-Sayyidina Ali bin Abi Thalib

JANGAN ATUR AKU

"Aku mahu bergerak dengan caraku,dengan jalan yang diajarkan oleh guru-guru ku,menghidupkan cinta dalam jiwa,dengan cinta sejati akan lahirnya kebenaran.

Semoga dengan cinta,segala kekerasan jiwa menjadi lembut,kebencian menjadi kasih sayang,kemarahan menjadi kemaafan,mementingkan diri menjadi prihatin,angkuh menjadi rendah hati,keras pendapat menjadi sederhana.

Akan ku bicarakan cinta sebagai perjuangan,mengajar mencari cinta hakikat,bukan cinta bayangan.Aku mahu manusia menjauhi hidup dengan topeng kepalsuan,yang menzahirkan diri sebagai muslim tetapi menyembunyikan kekafiran.Mereka perlu menanggalkan topeng itu demi kehidupan.Mereka perlu dibuka mata hati,kerana dengan cahaya hati saja mereka dapat memandang kebenaran.

Aku sudah letih untuk berdiskusi,sudah letih melayan kerana pemikirkan dan ego manusia termasuk diri ini.Namun akan tetap ku hormati semua jalan dan perbedaan pendapat selagi di sana ada kebenaran hujjahnya dari para ulama yang diakui kebenarannya.

Aku memilih jalan untuk oborkan jiwa umat ini dengan cinta.Walaupun aku akan diketawakan tetapi inilah jalan yang ku rasa memberi ketenangan pada diriku,jalan yang akan melembutkan jiwa ku,jalan yang akan membawa damai pada insan yang cintakan kedamaian agar bisa mekar seperti yang diharapkan.

Aku tidak mahu lagi terseret dalam menilai manusia lain atau memikirkan nilai manusia.Aku hanya berdoa agar tiada termasuk dalam golongan yang menjadi fitnah pada agamaku,Ia seburuk-buruk kejahatan pada agama yang suci ini.

Maka dimanakah cinta pada Rasulullah s.a.w jika aku menjadi golongan yang memusnahkan agamanya?Jika diam lebih baik dalam menjaga agama,maka diam adalah jalan cintaku untuk tidak melayani perdebatan.

Ya Allah,moga Kau ampuni diriku yang dhaif ini!!

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَاٰلِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْنَ

Allahumma Sholli ‘ala Sayyidina Muhammad wa’ala Alihi Washohbihi Ajma’in.

[”𝐘𝐚 𝐀𝐥𝐥𝐚𝐡 𝐛𝐞𝐫𝐢𝐤𝐚𝐧𝐥𝐚𝐡 𝐫𝐚𝐡𝐦𝐚𝐭 𝐤𝐞𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐣𝐮𝐧𝐣𝐮𝐧𝐠𝐚𝐧 𝐤𝐢𝐭𝐚 𝐍𝐚𝐛𝐢 𝐌𝐮𝐡𝐚𝐦𝐦𝐚𝐝 𝐝𝐚𝐧 𝐚𝐭𝐚𝐬 𝐤𝐞𝐥𝐮𝐚𝐫𝐠𝐚 𝐛𝐞𝐥𝐢𝐚𝐮 𝐬𝐞𝐫𝐭𝐚 𝐩𝐚𝐫𝐚 𝐬𝐚𝐡𝐚𝐛𝐚𝐭 𝐛𝐞𝐥𝐢𝐚𝐮 𝐬𝐞𝐥𝐮𝐫𝐮𝐡𝐧𝐲𝐚”.]

Kredit:Sahabat Imam Global

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...