Rabu, 18 Oktober 2023

 THE INTERNATIONAL COURT’S DECISION REGARDING THE OWNERSHIP OF ALL OF THE HOLY MOSQUE IN JERUSALEM TO MUSLIMS

KEPUTUSAN MAHKAMAH ANTARABANGSA BERHUBUNG PEMILIKAN SEMUA MASJIDIL HARAM DI BAITULMAQDIS KEPADA UMAT ISLAM

Transported ……
A document that, if it were for the benefit of the Jews, would have been translated into all the languages of the world, and all people would have heard of it.

Sebuah dokumen yang, jika untuk kepentingan orang Yahudi, akan diterjemahkan ke dalam semua bahasa dunia, dan semua orang akan mendengarnya.

I bet that 99% of Muslims in general, and Arabs in particular, have not heard of it. What most Arabs and Muslims do not know is that there was an international court decision 93 years ago during the British Mandate of Palestine, when Muslims and Jews litigated over the issue of Jerusalem and the Al-Aqsa Mosque: Is it true? For Muslims, or is it the alleged temple of Solomon - peace be upon him - which is a historical right for the Jews?! So what did the European arbitrators, impartial judges, lawyers, and international historians and archaeologists, when there was not a single Arab or Muslim among them, say about Al-Aqsa Mosque and the ancient western wall of Al-Aqsa Mosque? Is it the Wailing Wall, and is it a right for the Jews, or is it the Buraq Wall, which is a right and property for Muslims?! What was the decision of that international committee?!

Saya yakin bahawa 99% umat Islam amnya, dan orang Arab khususnya, tidak pernah mendengarnya. Apa yang kebanyakan orang Arab dan Muslim tidak tahu ialah terdapat keputusan mahkamah antarabangsa 93 tahun yang lalu semasa Mandat British terhadap Palestin, apabila orang Islam dan Yahudi berperkara dalam isu Baitulmaqdis dan Masjid Al-Aqsa: Adakah ia benar? Bagi orang Islam, atau adakah kuil Sulaiman yang didakwa - assalamualaikum - yang merupakan hak sejarah bagi orang Yahudi?! Jadi apa yang dikatakan oleh penimbang tara Eropah, hakim, peguam, dan ahli sejarah antarabangsa dan ahli arkeologi, apabila tidak ada seorang pun Arab atau Muslim di antara mereka, tentang Masjid Al-Aqsa dan dinding barat kuno Masjid Al-Aqsa? Adakah Tembok Ratapan, dan adakah ia hak untuk Yahudi, atau adakah Tembok Buraq, yang merupakan hak dan harta bagi umat Islam?! Apakah keputusan jawatankuasa antarabangsa itu?!

During the British mandate over Palestine... (the Buraq Revolt broke out in 1929 against the British colonialists) in protest against the facilities provided by the British to the Jews to arrive and pray at the western wall of Al-Aqsa Mosque. The revolution never subsided, until the British accepted to refer the dispute to an international court to decide on the issue: Did The wall is the Islamic Buraq Wall, or is it the Jewish Wailing Wall?!

Semasa mandat British ke atas Palestin... (Pemberontakan Buraq tercetus pada tahun 1929 menentang penjajah British) sebagai protes terhadap kemudahan yang disediakan oleh British kepada orang Yahudi untuk tiba dan bersembahyang di dinding barat Masjid Al-Aqsa. Revolusi tidak pernah reda, sehingga British menerima untuk merujuk pertikaian itu ke mahkamah antarabangsa untuk memutuskan isu: Adakah Tembok itu Tembok Buraq Islam, atau Tembok Ratapan Yahudi?!

On September 13, 1929, the British Colonial Secretary appointed a committee known as the Shaw Commission to investigate the immediate causes of the uprising and develop measures to prevent its recurrence. Among its recommendations was to determine rights and claims to avoid the occurrence of other uprisings. The British government proposed to the Council of the League of Nations

Pada 13 September 1929, Setiausaha Tanah Jajahan British melantik sebuah jawatankuasa yang dikenali sebagai Suruhanjaya Shaw untuk menyiasat punca serta-merta pemberontakan dan membangunkan langkah-langkah untuk mencegah ia berulang. Antara saranannya ialah menentukan hak dan tuntutan bagi mengelak daripada berlakunya pemberontakan lain. Kerajaan British mencadangkan kepada Majlis Liga Bangsa-Bangsa

Forming a committee for this purpose, as the League Council approved on May 15, 1930 AD its formation, headed by the former Minister of Foreign Affairs in the Government of Sweden as Chairman, and the membership of the Vice-President of the Court of Justice in Geneva, the President of the Mixed Austro-Romanian Court of Arbitration, the former Governor of the eastern coast of the island of Sumatra, and a member of the Parliament of the Netherlands. An impartial international committee at the highest judicial and arbitration level. The committee arrived in Jerusalem on June 19, 1930, where it stayed (for a full month) in Palestine, and every day it held one or two sessions. During the 23 sessions held by the committee, it heard the testimony of 52 witnesses. , including 21 Jewish rabbis, 30 Muslim scholars, and one British witness.

Membentuk sebuah jawatankuasa untuk tujuan ini, seperti yang diluluskan oleh Majlis Liga pada 15 Mei 1930 AD pembentukannya, diketuai oleh bekas Menteri Luar Negeri dalam Kerajaan Sweden sebagai Pengerusi, dan keanggotaan Naib Presiden Mahkamah Keadilan. di Geneva, Presiden Mahkamah Timbang Tara Campuran Austro-Romania, bekas Gabenor pantai timur pulau Sumatera, dan ahli Parlimen Belanda. Jawatankuasa antarabangsa yang tidak berat sebelah di peringkat kehakiman dan timbang tara tertinggi. Jawatankuasa itu tiba di Baitulmaqdis pada 19 Jun 1930, di mana ia tinggal (selama sebulan penuh) di Palestin, dan setiap hari ia mengadakan satu atau dua sesi. Dalam 23 sesi yang diadakan oleh jawatankuasa itu, ia mendengar keterangan 52 saksi. , termasuk 21 rabbi Yahudi, 30 ulama Islam, dan seorang saksi British.

The two parties submitted to the committee 61 documents, including thirty-five documents submitted by Jews, and twenty-six documents submitted by Muslims.

Kedua-dua pihak menyerahkan kepada jawatankuasa 61 dokumen, termasuk tiga puluh lima dokumen yang dikemukakan oleh orang Yahudi, dan dua puluh enam dokumen yang dikemukakan oleh orang Islam.

Delegations from all over the Islamic world flocked to Jerusalem to defend the cause and declare Muslims’ adherence to ownership of the wall. Ahmed Zaki, Muhammad Ali Allouba, and Muhammad al-Ghunaimi al-Taftazani traveled from Egypt, Muzahim al-Bajhiji from Iraq, Salah al-Din Bayhum from Lebanon, Mirza Mahdi from Iran, and Sayyid Abdul Ghafour from Afghanistan. And from Indonesia, Abu Bakr Al-Ash’ari and Abdul-Qahar Mudhakir, from India Abdullah Baha’i and Sheikh Abdul-Ali, and from Poland with its Mufti Dr. Ya’qub Šenkowitz... in addition to a number of prominent Palestinian figures: Awni Abdul-Hadi, Amin Al-Tamimi, Amin Abdul-Hadi, Jamal Al-Husseini, Muhammad Izzat Darwaza, Raghib Al-Dajjani and Sheikh Hassan Abu Al-Saud, in addition to other personalities participated from Marrakesh, Algeria, Tripoli, Morocco, Syria, and eastern Jordan.

Delegasi dari seluruh dunia Islam berbondong-bondong ke Baitulmaqdis untuk mempertahankan perjuangan dan mengisytiharkan kepatuhan umat Islam terhadap pemilikan tembok itu. Ahmed Zaki, Muhammad Ali Allouba, dan Muhammad al-Ghunaimi al-Taftazani mengembara dari Mesir, Muzahim al-Bajhiji dari Iraq, Salah al-Din Bayhum dari Lubnan, Mirza Mahdi dari Iran, dan Sayyid Abdul Ghafour dari Afghanistan. Dan dari Indonesia, Abu Bakar Al-Ash'ari dan Abdul-Qahar Mudhakir, dari India Abdullah Baha'i dan Sheikh Abdul-Ali, dan dari Poland dengan Muftinya Dr. Ya'qub Šenkowitz... sebagai tambahan kepada beberapa tokoh-tokoh terkemuka Palestin: Awni Abdul-Hadi, Amin Al-Tamimi, Amin Abdul-Hadi, Jamal Al-Husseini, Muhammad Izzat Darwaza, Raghib Al-Dajjani dan Sheikh Hassan Abu Al-Saud, di samping tokoh lain yang mengambil bahagian dari Marrakesh, Algeria , Tripoli, Maghribi, Syria, dan timur Jordan.

It was proven to the International Court that (the Muslims’ argument was dominant), as their defense was able to prove that the entire area surrounding the wall is an Islamic endowment according to the documents and records of the Sharia Court, and that the texts of the Qur’an and the traditions of Islam clearly state the sanctity of the place to them.

Telah dibuktikan kepada Mahkamah Antarabangsa bahawa (hujah umat Islam adalah dominan), kerana pembelaan mereka dapat membuktikan bahawa seluruh kawasan di sekeliling tembok itu adalah wakaf Islam mengikut dokumen dan rekod Mahkamah Syariah, dan bahawa teks Al-Quran dan tradisi Islam dengan jelas menyatakan kesucian tempat itu kepada mereka.

And that the Jews’ visit to the Wall is not their right, but rather it was a specific grant under (the orders of the Ottoman Empire) and under (the orders of the Egyptian rule of the Levant), and it was only a response to repeated requests to visit the place (and without allowing them to perform prayer rituals in this place), and it is sufficient to pray without No sound, no disturbance, no seating facilities or curtains... This was a grant from Muslim governments as a form of religious tolerance (and not a historical, religious, or real estate right)!

Dan bahawa lawatan orang Yahudi ke Tembok bukanlah hak mereka, sebaliknya ia adalah pemberian khusus di bawah (perintah Empayar Uthmaniyyah) dan di bawah (perintah pemerintahan Mesir Levant), dan ia hanya satu tindak balas. kepada permintaan berulang-ulang untuk melawat tempat itu (dan tanpa membenarkan mereka melakukan ritual solat di tempat ini), dan cukuplah untuk berdoa tanpa bunyi, tiada gangguan, tiada kemudahan tempat duduk atau tirai... Ini adalah hibah daripada kerajaan Islam sebagai satu bentuk toleransi agama (dan bukan hak sejarah, agama, atau hartanah)!

The court's decision came more than five months after the start of the International Committee's sessions in Jerusalem, and after it listened to Arab Muslim and Jewish representatives, reviewed all the documents submitted by the two parties, and visited all the holy places in Palestine, and the committee held its final session in Paris on the 28th. November to December 1, 1930 AD, when the committee unanimously reached its decision, which it began with the following paragraph, which is what concerns us as Muslims:


Keputusan mahkamah itu dibuat lebih daripada lima bulan selepas bermulanya sesi Jawatankuasa Antarabangsa di Baitulmaqdis, dan selepas ia mendengar wakil Arab Muslim dan Yahudi, menyemak semua dokumen yang dikemukakan oleh kedua-dua pihak, dan melawat semua tempat suci di Palestin, dan jawatankuasa itu mengadakan sesi terakhirnya di Paris pada 28hb. November hingga 1 Disember 1930 M, apabila panitia sebulat suara mencapai keputusannya, yang dimulakan dengan perenggan berikut, yang menjadi perhatian kita sebagai umat Islam:

“Ownership of the Western Wall belongs to Muslims alone, and they alone have the real right to it because it constitutes an integral part of the area of the Noble Sanctuary, which is part of the endowment property. Muslims also own ownership of the sidewalk located in front of the wall and in front of the area known as Al-Magharibi Quarter opposite the wall, because it is endowment according to the provisions of Islamic law.” For the directions of righteousness and goodness.”

Pemilikan Tembok Barat adalah kepunyaan orang Islam sahaja, dan mereka sahaja yang mempunyai hak sebenar ke atasnya kerana ia merupakan sebahagian daripada kawasan Tempat Suci Mulia, yang merupakan sebahagian daripada harta wakaf. Umat Islam juga memiliki hak milik atas kaki lima yang terletak di hadapan tembok dan di hadapan kawasan yang dikenali sebagai Suku Al-Magharibi berhadapan dengan tembok itu, kerana ia adalah wakaf menurut ketentuan syarak.” Untuk petunjuk kebenaran dan kebaikan.”

It also stipulated: “The tools of worship and other tools that Jews bring and place near the wall may not, under any circumstances, be considered or have the effect of creating any real right for the Jews to the wall or to the sidewalk adjacent to it.”

Ia juga menetapkan: “Peralatan ibadat dan alat lain yang dibawa dan diletakkan oleh orang Yahudi berhampiran tembok, dalam apa jua keadaan, tidak boleh dipertimbangkan atau mempunyai kesan untuk mewujudkan apa-apa hak sebenar bagi orang Yahudi ke dinding atau ke kaki lima yang bersebelahan dengan ia.”

The decision included a number of other points, the most important of which were: *“Prohibiting bringing seats, symbols, mats, chairs, curtains, barriers, and tents, and not allowing Jews to blow the trumpet near the wall.”*..

Keputusan itu termasuk beberapa perkara lain, yang paling penting ialah: *"Melarang membawa tempat duduk, simbol, tikar, kerusi, tirai, penghalang, dan khemah, dan tidak membenarkan orang Yahudi meniup sangkakala di dekat dinding."*. .

The provisions of this order were put into effect on June 8, 1931, and the British government issued a white paper on the subject that recognized Muslim ownership of the place and their disposition of it. Both the international ruling and the White Paper forced the Jews to adhere to their borders, and soon the Jewish voices apparently faded regarding the issue of the wall. On the basis of that, the King of Britain also issued a royal decree known as the “Western Wall Decree of 1931”*, which was published at the time. In the Official Gazette of Palestine.


Peruntukan-peruntukan perintah ini telah dikuatkuasakan pada 8 Jun 1931, dan kerajaan British mengeluarkan kertas putih mengenai subjek yang mengiktiraf pemilikan orang Islam atas tempat itu dan penempatan mereka. Kedua-dua peraturan antarabangsa dan Kertas Putih memaksa orang Yahudi untuk mematuhi sempadan mereka, dan tidak lama kemudian suara Yahudi nampaknya pudar mengenai isu tembok itu. Atas dasar itu, Raja Britain juga mengeluarkan titah diraja yang dikenali sebagai "Dekri Tembok Barat 1931"*, yang diterbitkan pada masa itu. Dalam Warta Rasmi Palestin.

Spread it so the world knows this truth.
SEBARKAN SUPAYA DUNIA TAHU KEBENARAN INI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KALAM ULAMA - HABIB ALI ALHABSYI

Part 1 1. Ibu saya membiasakan saya dari kecil untuk berdoa sebelum tidur , " ya Allah... ampunilah kesalahan orang-orang yang hari ini...