HUDHURUL QALBI (HADIR HATI) -Ust Hassan Abdul Latiff
- Syarat Sah Batin AsShalat
Menurut Hujjatul Islam Al Imam AlGhazali Rmtlh. bahawa
syarat sah batin AlShalat (6) perkara:
HADHIR HATI:
Orang yang bershalat berdiri dengan jasad dan jiwanya.
Jelasnya bagi manusia terdapat (6) Anasir Keruhanian iaitu: RUH; HATI; AKAL;
NAFSU; HAWA dan SYAHWAT. Inilah dhamir
diri yang sebenar yang perlu diaktifkan dalam harakah insaniah. Justeru itu hati yang merupakan komponen
penting dalam diri manusia hendaklah dihiasi dengan sifat-sifat terpuji seperti
Ikhlas, sabar, syukur, qonaah, yaqin, harap dan takut serta tawadhuk. Sifat tersebut dikenali sebagai sifat mahmudah
diambil dari kata ' MAHMUD' yakni terpuji. Hati yang telah dihiasi dengan
sifat-sifat mahmudah ini akan benar-benar mampu bertawajjuh di hadapan Haderat
Allah S.W.T. . Dengan kemurnian hati yang demikian akan membentuk jiwa ihsan
seperti yang disabdakan oleh Baginda Besar Nabi Muhammah S.A.W. (Mafhum):
" KAMU IBADATI ALLAH SEOLAH-OLAH KAMU MELIHATNYA, SEDANGKAN KAMU TIDAK
MAMPU MELIHATNYA BAHKAN ALLAH MELIHAT KAMU.". Inilah yang dimaksudkan
dengan ihsan.
TAFAKKUR (Berfikir dan Berzikir)
Imam al-Ghazali
mendefinisikan berfikir (al-fikr) sebagai “menghadirkan dua pengetahuan dalam
hati untuk menghasilkan dari keduanya pengetahuan ketiga”.Pengertian ini
menjadi jelas jika kata tafakkur dibandingkan dengan apa yang oleh al-Ghazali
disebut dengan tadzakkur. Tadzakkur adalah jika (seseorang) hanya berhenti pada
batas-batas dua pengetahuan saja, tanpa melampauinya menjadi pengetahuan baru.
Siapa saja yang tidak mencari “pengetahuan ketiga maka ia tidak dapat disebut
sebagai “orang yang sedang berfikir”. Hal ini kerana setiap orang yang
mengingat kembali itu berfikir (tadzakkur). Adapun manfaat mengingat kembali
(tadzakkur) adalah mengulang-ulang pengetahuan dalam hati agar pengetahuan itu
menancap dan tidak lepas dari hati. Manfaat berfikir adalah memperbanyak
pengetahuan dan menarik pengetahuan yang belum diperoleh.” Al-Ghazali menggambarkan
berfikir sebagai “penyuluh cahaya pengetahuan”. Ia juga menyatakan bahawa cahaya
pengetahuan yang muncul dari fikiran dapat mengubah hati sebagai hati memiliki
kecenderungan pada sesuatu yang sebelumnya tidak diminati.
Selain itu, anggota tubuh bangkit untuk bekerja sesuai
dengan tuntutan situasi hati. Demikianlah fikiran melewati lima tingkatan : 1)
mengingat, iaitu menghadirkan dua pengetahuan dalam hati, 2) berfikir, iaitu
mencari pengetahuan yang dituju dari dua pengetahuan tersebut, 3) diperolehnya
pengetahuan tersebut dan tersinarinya hati oleh pengetahuan tadi, 4) perubahan
kondisi hati, dan terakhir, 5) kesiapan anggota tubuh untuk mengabdi pada hati
sesuati dengan kondisi yang baru dialami oleh hati.
Al-Ghazali menetapkan alur fikiran, dalam erti wilayah dan
masalah-masalah fikiran. Ia mengatakan bahawa alur fikiran terbatas hanya pada
“hubungan antara hamba dengan tuhannya. Seluruh fikiran hamba adakalanya
berkaitan dengan hamba beserta sifat-sifat dan kondisi-kondisinya, ada kalanya
berkaitan dengan yang disembah dengan segala sifat dan perbuatannya. Yang
terkait dengan manusia adakalanya berupa penalaran terhadap sesuatu yang
disenangi Allah, atau terhadap sesuatu yang tidak disukai. “di luar kedua bahagian
ini tidak ada perlunya untuk difikirkan”. Yang terkait dengan Allah adakalanya
berupa penalaran terhadap substansi, sifat-sifat, dan juga nama-nama-Nya yang
indah”, atau terhadap perbuatan-perbuatan, kerajaan dan kebesarannya, seluruh
yang ada di langit dan bumi serta yang ada di antara keduanya. Berfikir untuk
hal terakhir yang berkaitan dengan Allah hanya akan menghasilkan pengetahuan
“yang sangat sedikit jika dibandingkan dengan yang diketahui oleh keseluruhan
ulama dan wali”. Apa yang mereka ketahui “sangat sedikit kalau dibandingkan
dengan yang diketahui oleh para nabi”. Apa yang diketahui oleh para nabi sangat
sedikit apabila dibandingkan dengan yang diketahui oleh nabi Muhammad SAW. Apa
yang diketahui oleh seluruh nabi sangat sedikit jika dibandingkan dengan yang
diketahui oleh para malaikat utama, seperti Israfil, Jibril dan yang lainnya. Kemudian,
seluruh pengetahuan yang dimiliki oleh para malaikat, jin dan manusia, tidak
tepat jika dikatakan sebagai ilmu apabila dibandingkan dengan pengetahuan Allah.
Semua itu lebih dekat kalau disebut dengan keheranan, kebingungan, dan
ketidakmampuan.
Menurut Al-Ghazali definisi ilmu sebagai “mengetahui sesuatu
berdasarkan hakikatnya”. Mengenai ilmu, al-Ghazali mengatakan bahawa ilmu
merupakan “salah satu sifat Allah”. Atas dasar ini, ia menegaskan bahawa “ilmu
pada dasarnya tidak buruk, namun ia boleh menjadi buruk kerana manusia”. Ini
bererti bahawa ilmu memiliki batasan-batasan yang harus dipegangi, tidak boleh
dilampaui.
Dalam hal ini Al-Ghazali menjelaskan batasan-batasan
tersebut dengan menyebutkan sebab-sebab yang menjadi ilmu menjadi buruk. Ia
mengembalikan hal itu pada tiga hal : 1) jika membahayakan pemiliknya atau
orang lain, 2) jika membahayakan pemiliknya pada umunya, atau 3) jika mendalami
ilmu yang tidak berguna sebagai ilmu bagi pemiliknya, “seperti mempelajari
ilmu-ilmu yang pelik sebelum mengetahui dasar-dasarnya, mempelajari yang
samar-samar sebelum mengetahui yang jelas, dan seperti mengkaji rahasia-rahasia
ketuhanan”, yang hanya diketahui caranya oleh para nabi dan wali.
Oleh kerana itu, masalah-masalah ini harus dijauhkan dari
kebanyakan orang yang mengembalikan mereka pada apa yang dinyatakan oleh
syara”. Untuk memperkuat pendapatnya, Al-Ghazali memberikan bukti riwayat dari
nabi Muhammad saw, bahwa Baginda SAW pernah melewati seorang lelaki, sementara
banyak orang yang mengitarinya.
Baginda
bertanya : Apa ini?
Mereka
menjawab: dia orang yang pandai.
Baginda
bertanya : Atas dasar apa?
Mereka
menjawab puisi dan nasab-nasab bangsa Arab.
Baginda berkata
: “Pengetahuan yang tidak berguna, tidak mengetahui pun juga tidak
membahayakan”.
Dengan demikian, ilmu sebagaimana disebutkan hadits adalah
“ayat yang muhkamat, atau tradisi (sunnah) yang jelas, atau kewajiban yang
adil”. Semua ilmu selain ilmu tersebut termasuk kebodohan.
Rujukan: AlTahafut AlFilasafah
Susunjalur dan gubahan oleh: Ust Hassan Abdul Latiff
http://uwaisalqarnie.blogspot.com/2013/11/hadhurul-qalbi-syarat-sah-batin.html
Tiada ulasan:
Catat Ulasan