Isnin, 19 Mei 2014

Peristiwa Penting Pada Bulan Rejab Wajar Jadi Pedoman

Oleh Nur fatihah Abdullah

Pada bulan Rejab berlaku peristiwa penting dalam sejarah Islam. Peristiwa ini memberi seribu kemuliaan dan hikmah yang besar kepada umat Islam. Antara peristiwa penting yang berlaku dalam bulan Rejab ialah Israk dan Mikraj yang mengandungi hikmah dan pengajaran bermakna.

Peristiwa hijrah ke Habsyah (Ethiopia) juga berlaku pada bulan Rejab. Ketika itu pihak Musyrikin Makkah meningkatkan tekanan dan ancaman kepada Rasulullah SAW serta mereka yang beriman kepada Allah SWT.

Terdapat sebilangan sahabat mengadu kepada Rasulullah SAW derita yang mereka hadapi lantas Baginda memerintahkan supaya berhijrah ke Habsyah. Tujuan utama hijrah adalah untuk menyelamatkan iman dan keselamatan diri di samping mencari tapak bagi Islam.

Antara sahabat yang berhijrah ialah Saidina Uthman dan isterinya Roqiah, anak Rasulullah SAW. Jumlah mereka adalah 14 orang termasuk empat wanita. Habsyah dipilih adalah kerana rajanya dikenali dengan toleransi dan sikap terbukanya.

Peristiwa ketiga berlaku pada bulan Rejab ialah perang Tabuk yang mengambil nama satu tempat di utara Semenanjung Arab di mana Rasulullah SAW dan 30,000 tentera Islam berkumpul. Tidak berlaku pertempuran apabila tentera Rom melarikan diri kerana takut dan gerun kepada kekuatan tentera Islam yang sanggup menghadapi pelbagai kesukaran.

Peristiwa keempat ialah pembebasan Baitulmaqdis pada zaman Saidina Umar Al-Khattab di zaman pemerintahannya. Akibat kelalaian dan perpecahan umat Islam di zaman pemerintahan Abasiyah, Kristian (tentera Salib) telah melakukan serangan demi serangan ke atas Baitulmaqdis.

Akhirnya Kristian dapat menawan kota suci Baitulmaqdis setelah 500 tahun dikuasai oleh pemerintahan Islam. Tentera Salib telah menduduki Baitulmaqdis hampir 60 tahun sebelum dibebaskan kembali oleh panglima Islam terkenal Salehuddin Al-Ayubi.

Beliau berjaya menawan kembali Baitulmaqdis dari tangan tentera Salib pada hari Jumaat, 27 Rejab 583 hijrah. Pada 1967 bersamaan 1387 hijrah, umat Yahudi pula menawan Baitulmaqdis (Palestin) dan menamakan negara baru.

http://epondok.wordpress.com/2014/05/20/peristiwa-penting-pada-bulan-rejab-wajar-jadi-pedoman/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ROH ALAM BARZAKH SALING MENZIARAHI

  1.        Firman Allah SWT dalam surah al-Syura, ayat 30 bermaksud: “Dan apa jua yang menimpa kamu daripada sesuatu kesusahan (atau bala b...