SIAPA AHLUSSUNNAH WAL JAMAAH
Gambar hiasan |
AHLUSSUNNAH WAL JAMA’AH: GOLONGAN
YANG SELAMAT (al Firqah an-Najiyah)
Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani dalam kitabnya Al-Ghunyah
li Thalibi Thariq Al-Haqq, Juz 1, Hal 80 mendefinasikan ASWAJA
sebagai berikut;
“yang dimaksudkan dengan sunnah adalah apa yang diajarkan
oleh Rasulullah SAW (meliputi ucapan,perilaku serta ketetapan Baginda).
Sedangkan yang dimaksudkan dengan pengertian jemaah adalah sesuatu yang telah
disepakati oleh para sahabat Nabi SAW pada masa Khulafa’ Al-Rasyidin yang empat
yang telah diberi hidayah oleh Allah SWT”.
Dalam sebuah hadis.
Dari Abu Hurairah RA, Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda,
“ Akan terpecah umat Yahudi
kepada 71 golongan, Dan terpecah umat Nasrani kepada 72 golongan, Dan akan
terpecah umatku menjadi 73 golongan. Semuanya akan dimasukkan keneraka kecuali
satu. Berkata para sahabat : Wahai Rasulullah, Siapakah mereka wahai Rasulullah
?. Rasulullah menjawab : Mereka yang mengikuti aku dan para sahabatku”.
(HR Abu
Daud,At-Tirmizi, dan Ibn Majah)
Dalam pemahaman yang lain, istilah AHL AL-SUNNAH WA
AL-JAMA'AH ini terbentuk dari 3 perkataan, iaitu :-
1- AHL - Yang
bererti keluarga, golongan atau pengikut
2- Al-Sunnah -
Iaitu segala sesuatu yang telah diajarkan oleh RASULULLAH SAW. Maksudnya, semua
yang datang dari Nabi SAW berupa perbuatan, percakapan, dan pengakuaan Nabi
Muhammad SAW.
3- AL-JAMA'AH -
Iaitu apa yang telah disepakati oleh para Sahabar RASULULLAH SAW pada masa
KHULFA RASYIDIN.
Perkataan JAMA'AH ini diambil dari Sabda RASULULLAH SAW:-
"Barangsiapa yang ingin
mendapatkan kehidupan yang damai disyurga, maka hendaklah dia mengikuti
Al-Jama'ah. (HR Tirmidzi, dan di Shahihkan Al-Hakim dan Al-Dzahabi).
Dari segi ilmu aqidah dan tauhid, ASWAJA mengikut Imam Abu Hassan bin Ismail Al-Asyaari dan Imam Abu Mansur
Muhammad bin Muhammad bin Mahmud Al-Maturidi. Dalam ilmu Fiqh,
ASWAJA mengikuti mazhab yang empat iaitu Mazhab Hanafi,Maliki,Syafi’e dan
Hanbali. Manakala dalam ilmu Tasawuf mengikuti Imam Junayd Al-Baghdadi, Abu
Yazid Al-Busthami dan Imam Al-Ghazali.
Tersebut di dalam Kitab Muzakkiratut
Tauhid Wal Firaq, bagi Asy-Syaikh Hasan As-Sayyid Mutawalliyy
, Juzuk 1, Cetakan 1994 M bersamaan 1414 H, muka surat 14 ;
Pembentukan Ahlus Sunnah itu hanya dari dua kelompok sahaja,
iaitu kelompok Al-Asya’irah, mereka ialah Para pengikut Fahaman Abu Hassan Al-Asya’ari.
Dan kelompok Al-Maturidiyyah,
mereka ialah Para pengikut Fahaman Abu Mansur
Al-Maturidi.
RUMUSAN AHLUSSUNNAH WAL JAMAAH
Maka sesungguhnya Ahlussunnah Wal Jama'ah bukanlah aliran yang
baru. Bahkan Ahlussunnah Wal Jama'ah berusaha untuk menjaga agama Islam dari
fahaman-fahaman yang sesat. Sekaligus sebagai satu jalan untuk mempertahankan,
memperjuangkan dan mengembalikan agama Islam agar tetap sesuai dengan apa yang
telah diajarkan oleh Baginda RASULULLAH SAW dan para sahabat Baginda.
SEJARAH AHLUSSUNNAH WAL JAMA'AH
Sejarah mencatat bahawa di kalangan umat Islam bermula dari
abad-abad permulaan (mulai dari masa khalifah sayyidina Ali ibn Abi Thalib)
sehinggalah sekarang terdapat banyak firqah (golongan) dalam masalah aqidah
yang saling bertentangan di antara satu sama lain. Ini fakta yang tidak dapat
dibantah.
Bahkan dengan tegas dan jelas Rasulullah telah menjelaskan
bahawa umatnya akan berpecah menjadi 73 golongan. Semua ini sudah tentunya
dengan kehendak ALLAH dengan berbagai hikmah tersendiri, walaupun tidak kita
ketahui secara pasti. Hanya ALLAH yang Maha Mengetahui segala sesuatu. Namun
Rasulullah juga telah menjelaskan jalan selamat yang harus kita ikuti agar
tidak terjerumus dalam kesesatan. Iaitu dengan mengikuti apa yang diyakini oleh
al-Jama’ah; majoriti umat Islam. Kerana ALLAH telah menjanjikan kepada
Rasul-Nya, Nabi Muhammad, bahawa umatnya tidak akan tersesat selama mana mereka
berpegang teguh kepada apa yang disepakati oleh kebanyakan mereka. ALLAH tidak
akan menyatukan mereka dalam kesesatan. Kesesatan akan menimpa mereka yang
menyimpang dan memisahkan diri dari keyakinan majoriti.
Majoriti umat Muhammad dari dulu sampai sekarang adalah
Ahlussunnah Wal Jama’ah. Mereka adalah para sahabat dan orang-orang yang
mengikuti mereka dalam Ushul al-I’tiqad (dasar-dasar aqidah); iaitu Ushul
al-Iman al-Sittah (dasar-dasar iman yang enam) yang disabdakan Rasulullah dalam
hadith Jibril uang bermaksud :
“Iman adalah engkau mempercayai ALLAH
malaikat-malaikat-Nya, kitab- kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, hari akhir serta
Qadar (ketentuan Allah); yang baik maupun buruk”. ( H.R. al Bukhari dan Muslim )
Perihal al-Jama’ah dan pengertiannya sebagai majoriti umat
Muhammad yang tidak lain adalah Ahlussunnah Wal Jama’ah tersebut dijelaskan
oleh Rasulullah dalam sabdanya yang bermaksud:
“Aku berwasiat kepada kalian untuk mengikuti
sahabat-sahabatku, kemudian mengikuti orang-orang yang datang setelah mereka,
kemudian mengikuti yang datang setelah mereka“.
Dan termasuk rangkaian hadith ini: “Tetaplah bersama
al-Jama’ah dan jauhi perpecahan karena syaitan akan menyertai orang yang
sendiri. Dia (syaitan) dari dua orang akan lebih jauh, maka barang siapa
menginginkan tempat lapang di syurga hendaklah ia berpegang teguh pada
(keyakinan) al-Jama’ah”. (H.R. at-Tirmidzi; berkata hadith ini Hasan Shahih
juga hadith ini dishahihkan oleh al-Hakim).
Al-Jama’ah dalam hadith ini tidak boleh diertikan dengan
orang yang selalu melaksanakan solat dengan berjama’ah, jama’ah masjid
tertentu. Konteks pembicaraan hadith ini jelas mengisyaratkan bahwa yang
dimaksud al-Jama’ah adalah majoriti umat Muhammad dari sisi jumlah(‘adad).
Penafsiran ini diperkuatkan juga oleh hadith yang dinyatakan di awal
pembahasan. Iaitu hadith riwayat Abu Daud yang merupakan hadith Shahih Masyhur,
diriwayatkan oleh lebih dari 10 orang sahabat. Hadith ini memberi kesaksian
akan kebenaran majoriti umat Muhammad bukan kesesatan firqah-firqah yang
menyimpang. Jumlah pengikut firqah-firqah yang menyimpang ini, jika
dibandingkan dengan pengikut Ahlussunnah Wal Jama’ah sangatlah sedikit.
Seterusnya di kalangan Ahlussunnah Wal Jama’ah terdapat istilah yang popular
iaitu “ulama salaf”. Mereka adalah orang-orang yang terbaik dari kalangan
Ahlusssunnah Wal Jama’ah yang hidup pada 3 abad pertama hijriyah sebagaimana
sabda nabi yang maknanya:
“Sebaik-baik abad adalah abadku kemudian abad setelah mereka
kemudian abad setelah mereka”. (H.R. Tirmidzi)
Pada masa ulama salaf ini, di sekitar tahun 260 H, mula
tercetus bid’ah Mu’tazilah, Khawarij, Musyabbihah dan lain-lainnya dari
kelompok-kelompok yang membuat fahaman atau mazhab baru. Kemudian muncullah dua
imam muktabar pembela Aqidah Ahlussunnah iaitu Imam Abu al-Hasan al-Asy’ari (W.
324 H) dan Imam Abu Manshur al-Maturidi (W. 333 H) –semoga ALLAH meridhai
keduanya–menjelaskan aqidah Ahlussunnah Wal Jama’ah yang diyakini para sahabat
Nabi Muhammad dan orang-orang yang mengikuti mereka, dengan mengemukakan
dalil-dalil naqli (nas-nas al-Quran dan Hadith) dan dalil-dalil aqli
(argumentasi rasional) disertaikan dengan bantahan-bantahan terhadap syubhat-syubhat
(sesuatu yang dilontarkan untuk mengaburkan hal yang sebenarnya) golongan
Mu’tazilah, Musyabbihah, Khawarij dan ahli bid’ah lainnya.
Disebabkan inilah Ahlussunnah dinisbahkan kepada keduanya.
Mereka; Ahlussunnah Wal Jamaah akhirnya dikenali dengan nama al-Asy’ariyyun
(para pengikut Imam Abu al-Hasan Asy’ari) dan al-Maturidiyyun (para pengikut
Imam Abu Manshur al-Maturidi). Hal ini menunjukkan bahawa mereka adalah satu
golongan iaitu al-Jama’ah. Kerana sebenarnya jalan yang ditempuhi oleh al-Asy’ari
dan al-Maturidi dalam pokok aqidah adalah sama dan satu. Adapun perbezaan yang
terjadi di antara keduanya hanyalah pada sebahagian masalah-masalah furu’
(cabang) aqidah. Hal tersebut tidak menjadikan keduanya saling berhujah dan
berdebat atau saling menyesatkan, serta tidak menjadikan keduanya terlepas dari
ikatan golongan yang selamat (al-Firqah al-Najiyah).
Perbezaan antara al-Asy’ariyyah dan al-Maturidiyyah ini
adalah seperti perselisihan yang terjadi di antara para sahabat nabi, tentang
adakah Rasulullah melihat Allah pada saat Mi’raj? Sebahagian sahabat, seperti
‘Aisyah dan Ibn Mas’ud mengatakan bahawa Rasulullah tidak melihat Tuhannya
ketika Mi’raj. Sedangkan Abdullah ibn ‘Abbas mengatakan bahawa Rasulullah
melihat Allah dengan hatinya. Allah memberi kemampuan melihat kepada hati Nabi
Muhammad atau membuka hijab sehingga dapat melihat Allah. Namun demikian
al-Asy’ariyyah dan al-Maturidiyyah ini tetap bersama atau bersefahaman dan
sehaluan dalam dasar-dasar aqidah. Al-Hafiz Murtadha az-Zabidi (W. 1205 H)
mengatakan:“Jika dikatakan Ahlussunnah wal Jama’ah, maka yang dimaksud adalah
al-Asy’ariyyah dan al-Maturidiyyah “. (Al-Ithaf Syarah li Ihya Ulumuddin, juz 2
hlm 6)
Maka aqidah yang sebenar dan diyakini oleh para ulama salaf
yang soleh adalah aqidah yang diyakini oleh al-Asy’ariyyah dan al-Maturidiyyah.
Kerana sebenarnya keduanya hanyalah merumuskan serta membuat ringkasan yang
mudah (method) dan menjelaskan aqidah yang diyakini oleh para nabi dan rasul
serta para sahabat. Aqidah Ahlusssunnah adalah aqidah yang diyakini oleh
ratusan juta umat Islam, mereka adalah para pengikut madzhab Syafi’i, Maliki,
Hanafi, serta orang-orang yang utama dari madzhab Hanbali (Fudhala’
al-Hanabilah).
Aqidah ini diajarkan di pondok-pondok Ahlussunnah di negara
kita Malaysia,Indonesia,Thailand dan lain-lainnya.Dan Alhamdulillah, aqidah ini
juga diyakini oleh ratusan juta kaum muslimin di seluruh dunia seperti Brunei,
India, Pakistan, Mesir (terutama al-Azhar), negara-negara Syam (Syria, Jordan,
Lubnan dan Palestin), Maghribi,Yaman, Iraq, Turki, Chechnya, Afghanistan dan
banyak lagi di negara-negara lainnya.
Maka wajib bagi kita untuk sentiasa memberi penuh perhatian
dan serius dalam mendalami aqidah al- Firqah al-Najiyah yang merupakan aqidah
golongan majoriti. Kerana ilmu aqidah adalah ilmu yang paling mulia, sebab ia
menjelaskan pokok atau dasar agama. Abu Hanifah menamakan ilmu ini dengan
al-Fiqh al-Akbar. Kerana mempelajari ilmu ini wajib diutamakan dari mempelajari
ilmu-ilmu lainnya. Setelah selesai atau khatam mempelajari ilmu ini barulah
disusuli dengan ilmu-ilmu Islam yang lain. Inilah method yang diikuti para
sahabat nabi dan ulama rabbaniyyun dari kalangan salaf maupun khalaf dalam
mempelajari agama ini. Tradisi ini telah bermula dari zaman Rasulullah,
sebagaimana yang dikatakan oleh Ibn Umar dan Jundub, maknanya:
“Kami ketika remaja saat mendekati baligh- bersama
Rasulullah mempelajari iman (tauhid) dan belum mepelajari al-Qur’an. Kemudian
kami mempelajari al-Qur’an maka bertambahlah keimanan kami”. (H.R. Ibnu Majah
dan dishahihkan oleh al-Hafidz al-Bushiri).
PANDANGAN JUMHUR ULAMA' TENTANG AHLUSSUNNAH WAL JAMAAH
As-Subki dalam Thabaqatnya berkata: “Ketahuilah bahwa Abu
al-Hasan al-Asy’ari tidak membawa ajaran baru atau madzhab baru, beliau hanya
menegaskan kembali madzhab salaf, menghidupkan ajaran-ajaran sahabat
Rasulullah. Penisbatan nama kepadanya kerana beliau konsisten dalam berpegang
teguh ajaran salaf, hujjah yang beliau gunakan sebagai landasan kebenaran
aqidahnya juga tidak keluar dari apa yang menjadi hujjah para pendahulunya,
kerananya para pengikutnya kemudian disebut Asy’ariyyah.
Abu al-Hasan al-Asy’ari bukanlah ulama yang pertama kali
berbicara tentang Ahlussunnah wal Jama’ah, ulama-ulama sebelumya juga banyak
berbicara tentang Ahlussunnah wal Jama’ah. Beliau hanya lebih memperkuat ajaran
salaf itu dengan argumen-argumen yang kuat. Bukankah penduduk kota Madinah
banyak dinisbatkan kepada Imam Malik, dan pengikutnya disebut al Maliki. Ini
bukan berarti Imam Malik membawa ajaran baru yang sama sekali tidak ada pada
para ulama sebelumnya, melainkan karena Imam Malik menjelaskan ajaran-ajaran
lama dengan penjelasan yang lebih terang, jelas dan sistematis demikian juga
yang dilakukan oleh Abu al-Hasan al-Asy’ari”.
Habib Abdullah ibn Alawi al-Haddad menegaskan bahwa
“kelompok yang benar adalah kelompok Asy’ariyah yang dinisbatkan kepada Imam
Asy’ari. Aqidahnya juga aqidah para sahabat dan tabi’in, aqidah ahlul haqq
dalam setiap masa dan tempat, aqidahnya juga menjadi aqidah kaum sufi sejati.
Hal ini sebagaimana diceritakan oleh Imam Abul Qasim al-Qusyayri. Dan
Alhamdulillah aqidahnya juga menjadi aqidah kami dan saudara-saudara kami dari
kalangan habaib yang dikenal dengan keluarga Abu Alawi, juga aqidah para
pendahulu kita. Kemudian beliau melantunkan satu bait sya’ir:
وكن أشعريا في اعتقادك إنه هو المنهل الصافي
عن الزيغ والكفر
“Jadilah pengikut al
Asy’ari dalam aqidahmu, karena ajarannya adalah sumber yangbersih dari
kesesatan dan kekufuran”.
Ibnu ‘Abidin al Hanafi mengatakan dalam Hasyiyah Radd al
Muhtar ‘ala ad-Durr al Mukhtar : “Ahlussunnah Wal Jama’ah adalah al Asya’irah
dan al Maturidiyyah”.
Dalam kitab ‘Uqud al Almas al Habib Abdullah Alaydrus al
Akbar mengatakan : “Aqidahku adalah aqidah Asy’ariyyah Hasyimiyyah Syar’iyyah
sebagaimana Aqidah para ulama madzhab syafi’i dan Kaum Ahlussunnah Shufiyyah”.
Bahkan jauh sebelum mereka ini Al-Imam al ‘Izz ibn Abd
as-Salam mengemukakan bahawa aqidah al Asy’ariyyah disepakati oleh kalangan
pengikut madzhab Syafi’i, madzhab Maliki, madzhab Hanafi dan orang-orang utama
dari madzhab Hanbali (Fudlala al-Hanabilah).
Apa yang dikemukakan oleh al ‘Izz ibn Abd as-Salam ini
disetujui oleh para ulama di masanya, seperti Abu ‘Amr Ibn al Hajib (pimpinan
ulama Madzhab Maliki di masanya), Jamaluddin al Hushayri pimpinan ulama Madzhab
Hanafi di masanya, juga disetujui oleh al Imam at-Taqiyy as-Subki sebagaimana
dinukil oleh putranya Tajuddin as-Subki.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan