Sabtu, 5 Mac 2011

Kisah 4 : SATU dibalas SEPULUH.



Abu Ja'far bin al-Khottab berkata: Seorang peminta sedekah berada di pintu rumahku. Aku pun bertanya pada isteriku "Apa yang engkau ada?" Dia menjawab "4 biji telur" Aku pun terus berkata "Serahkan semuanya kepadanya." Bila sahaja peminta sedekah tadi pergi, seorang kawanku telah memberikan kepadaku bekas yang mengandungi telur.

Aku bertanya kepada isteriku "Ada berapa telur? “Isteriku menjawab "30 biji" Aku pun berkata "Aik Aku bagi empat tapi yg datang hanya 30; macamane ni?" Isteriku menjawab "Semuanya 40 tapi sepuluh pecah." Dikatakan bahawa sebiji telur yang diberi kepada peminta sedekah itu pecah.

Ulasan: Firman Allah: "Sesiapa yang melakukan satu kebaikan maka dia akan mendapat 10 balasan seumpamanya."(160: Al-Anam)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ROH ALAM BARZAKH SALING MENZIARAHI

  1.        Firman Allah SWT dalam surah al-Syura, ayat 30 bermaksud: “Dan apa jua yang menimpa kamu daripada sesuatu kesusahan (atau bala b...