Selasa, 21 Oktober 2014

Hukum Meraikan Perayaan Kaum Bukan Islam

Gambar hiasan sahaja
Soalan: 
Bolehlah kita mengucapkan ucapan raya kepada non-muslim dalam konteks persahabatan. Saya ingin bertanya, jika ucapan seperti di bawah adakah dibenarkan?

" Grace...merry christmas "
" Chong..gong xi fa chai "
" Thiru...happy deepavali "

Saya bertanya demikian kerana mendapat satu mesej daripada kawan yang menyatakan mengucapkan merry christmas adalah haram kerana yang bermaksud sejahtera ke atas tuhan jesus. Tetapi saya tidak pasti kesahihannya.

Mungkin ada ucapan lain yang sesuai untuk diucapkan yang tidak menyalahi akidah. Harap halaqian dapat membantu. Terima kasih

Jawapan:
Perkataan Ibnul Qayyim dalam Ahkam Ahlu Dzimmah:

”Adapun memberi ucapan selamat pada syi’ar-syi’ar kekufuran yang khusus bagi orang-orang kafir adalah sesuatu yang diharamkan berdasarkan ijma’ (kesepakatan) para ulama. Contohnya adalah memberi ucapan selamat pada hari raya dan puasa mereka seperti mengatakan, ‘Semoga hari ini adalah hari yang berkah bagimu’, atau dengan ucapan selamat pada hari besar mereka dan sejenisnya.” Kalau memang orang yang mengucapkan hal ini boleh selamat daripada kekafiran, namun dia tidak akan terlepas daripada perkara yang diharamkan. Ucapan selamat hari raya seperti ini kepada mereka sama saja dengan kita mengucapkan selamat atas sujud yang mereka lakukan pada salib, bahkan perbuatan seperti ini lebih besar dosanya di sisi Allah. Ucapan selamat sejenis ini lebih dibenci oleh Allah dibandingkan seseorang memberi ucapan selamat pada orang yang minum minuman keras, membunuh jiwa, berzina, atau ucapan selamat pada maksiat lainnya.

Ramai orang yang kurang faham agama terjatuh di dalam hal tersebut. Orang-orang seperti ini tidak mengetahui keburukan dari amalan yang mereka lakukan. Oleh kerana itu, barangsiapa memberi ucapan selamat pada seseorang yang berbuat maksiat, bid’ah atau kekufuran, maka dia layak mendapatkan kebencian dan murka Allah Ta’ala.”

[Ahkam Ahli Dzimmah, Ibnu Qayyim Al Jauziyah, 1/441, Dar Ibnu Hazm, cetakan pertama, tahun 1418 H]

Baca detil di sini
http://lobaitampin.blogspot.com/2009/12/jawapan-kepada-fatawa-al-qaradawi.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...