DOA -doa Ku... Ya Allah....

... اشهد ان لا إله إلا الله وأشهد ان محمد رسول الله .....YA ALLAH...AMPUNKAN AKU ....Bimbinglah Aku di jalan -MU.. TETAPKAN AKU DALAM KASIH SAYANGMU, ......AMPUNKAN SEGALA KESALAHAN dan DOSA-DOSAKU..DOSA DAN KESALAHAN KEDUA IBU BAPAKU..DAN SEMUA MUSLIMIN MUSLIMAT....KUMPULKAN AKU BERSAMA PARA NABI DAN RASUL...YA ALLAH ...KEKALKAN AKU DAN KETURUNANKU DALAM ISLAM DAN BERIMAN KEPADAMU....YA ALLAH.YA ALLAH, HIDUPKAN AKU DALAM KEADAAN MERENDAH DIRI, MATIKAN AKU DALAM KEADAAN MERENDAH DIRI DAN BANGKITKAN AKU (PADA HARI QIAMAT) DI DALAM GOLONGAN ORANG-ORANG YANG MERENDAH DIRI.. استغفر الله العظيم ASTAGFIRULLAHALAZZIM....سبحان الله...SUBHANALLAH ...الحمد لله..ALHAMDULILLAH...الله أكبر..ALLAHUAKHBAR.....ALLAHUMA SOLLIALA SAYIDINA MUHAMMAD....WAALA ALIMUHAMMAD..........

Jumaat, 21 Julai 2017

KAROMAH SYAIKH ABDUL QODIR AL JAELANI

Jumlah karomah yang dimiliki oleh asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani banyak sekali:
Syaikh Abil AbbasAhmad ibn Muhammadd ibn Ahmad al-Urasyi al-Jily:

Pada suatu hari, aku telah menghadiri majlis asy-Sayikh Abdul Qodir al-Jilani berserta murid-muridnya yang lain. Tiba-tiba, muncul seekor ular besar di pangkuan asy-Syaikh. Maka orang ramai yang hadir di majlis itu pun berlari tunggang langgang, ketakutan. Tetapi asy-Syaikh al-Jilani hanya duduk dengan tenang saja. Kemudian ular itu pun masuk ke dalam baju asy-Syaikh dan telah merayap-rayap di badannya. Setelah itu, ular itu telah naik pula ke lehernya. Namun, asy-Syaikh masih tetap tenang dan tidak berubah keadaan duduknya.


Setelah beberapa waktu berlalu, turunlah ular itu dari badan asy-Syaikh dan ia telah seperti bicara dengan asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani . Setelah itu, ular itu pun ghaib.

Kami pun bertanya kepada asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani tentang apa yang telah dipertuturkan oleh ular itu. Menurut beliau ular itu telah berkata bahawa dia telah menguji wali-wali Allah yang lain, tetapi dia tidak pernah bertemu dengan seorang pun yang setenang dan sehebat asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani.

Pada suatu hari, ketika asy-Syaikh sedang mengajar murid-muridnya di dalam sebuah majlis, seekor burung telah terbang di udara di atas majlis itu sambil mengeluarkan satu bunyi yang telah mengganggu majlis itu. Maka asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani pun berkata, “Wahai angin, ambil kepala burung itu.” Seketika itu juga, burung itu telah jatuh ke atas majlis itu, dalam keadaan kepalanya telah terputus dari badannya.

Setelah melihat keadaan burung itu, asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani pun turun dari kursi tingginya dan mengambil badan burung itu, lalu disambungkan kepala burung itu ke badannya. Kemudian asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani telah berkata, “Bismillaahirrahmaanirrahim.” Dengan serta-merta burung itu telah hidup kembali dan terus terbang dari tangan asy-Syaikh.
Maka takjublah para hadirin di majlis itu kerana melihat kebesaran Allah yang telah ditunjukkanNya melalui tangan asy-Syaikh.

Telah diceritakan di dalam sebuah riwayat:
Pada suatu hari, di dalam tahun 537 Hijrah, seorang lelaki dari kota Baghdad (dikatakan oleh sesetengah perawi bahawa lelaki itu bernama Abu Sa‘id ‘Abdullah ibn Ahmad ibn ‘Ali ibn Muhammad al-Baghdadi) telah datang bertemu dengan asy-Syaikh Jilani, berkata, bahawa dia mempunyai seorang anak dara cantik berumur enam belas tahun bernama Fatimah. Anak daranya itu telah diculik (diterbangkan) dari atas anjung rumahnya oleh seorang jin.
Maka asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani pun menyuruh lelaki itu pergi pada malam hari itu, ke suatu tempat bekas rumah roboh, di satu kawasan lama di kota Baghdad bernama al-Karkh.

“Carilah bonggol yang kelima, dan duduklah di situ. Kemudian, gariskan satu bulatan sekelilingmu di atas tanah. Kala engkau membuat garisan, ucapkanlah “Bismillah, dan di atas niat asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani ” Apabila malam telah gelap, engkau akan didatangi oleh beberapa kumpulan jin, dengan berbagai-bagai rupa dan bentuk. Janganlah engkau takut. Apabila waktu hampir terbit fajar, akan datang pula raja jin dengan segala angkatannya yang besar. Dia akan bertanya hajatmu. Katakan kepadanya yang aku telah menyuruh engkau datang bertemu dengannya. Kemudian ceritakanlah kepadanya tentang kejadian yang telah menimpa anak perempuanmu itu.”

Lelaki itu pun pergi ke tempat itu dan melaksanakan arahan asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani itu. Beberapa waktu kemudian, datanglah jin-jin yang cuba menakut-nakutkan lelaki itu, tetapi jin-jin itu tidak berkuasa untuk melintasi garis bulatan itu. Jin-jin itu telah datang bergilir-gilir, yakni satu kumpulan selepas satu kumpulan. Dan akhirnya, datanglah raja jin yang sedang menunggang seekor kuda dan telah disertai oleh satu angkatan yang besar dan hebat rupanya.

Raja jin itu telah memberhentikan kudanya di luar garis bulatan itu dan telah bertanya kepada lelaki itu, “Wahai manusia, apakah hajatmu?”
Lelaki itu telah menjawab, “Aku telah disuruh oleh asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani untuk bertemu denganmu.”

Begitu mendengar nama asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani diucapkan oleh lelaki itu, raja jin itu telah turun dari kudanya dan terus mengucup bumi. Kemudian raja jin itu telah duduk di atas bumi, disertai dengan seluruh anggota rombongannya. Sesudah itu, raja jin itu telah bertanyakan masalah lelaki itu. Lelaki itu pun menceritakan kisah anak daranya yang telah diculik oleh seorang jin. Setelah mendengar cerita lelaki itu, raja jin itu pun memerintahkan agar dicari si jin yang bersalah itu. Beberapa waktu kemudian, telah dibawa ke hadapan raja jin itu, seorang jin lelaki dari negara Cina bersama-sama dengan anak dara manusia yang telah diculiknya.

Raja jin itu telah bertanya, “Kenapakah engkau sambar anak dara manusia ini? Tidakkah engkau tahu yang dia ini berada di bawah naungan al-Quthb ?”
Jin lelaki dari negara Cina itu telah mengatakan yang dia telah jatuh berahi dengan anak dara manusia itu. Raja jin itu pula telah memerintahkan agar dipulangkan perawan itu kepada bapanya, dan jin dari negara Cina itu pula telah dikenakan hukuman pancung kepala.
Lelaki itu pun mengatakan rasa takjubnya dengan segala perbuatan raja jin itu, yang sangat patuh kepada asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani.

Raja jin itu berkata pula, “Sudah tentu, kerana asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani boleh melihat dari rumahnya semua kelakuan jin-jin yang jahat. Dan mereka semua sedang berada di sejauh-jauh tempat di atas bumi, karena telah lari dari sebab kehebatannya. Allah Ta’ala telah menjadikan asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani bukan saja al-Qutb bagi umat manusia, bahkan juga ke atas seluruh bangsa jin.”

Telah bercerita asy-Syaikh Abi ‘Umar ‘Uthman dan asy-Syaikh Abu Muhammad ‘Abdul Haqq al-Huraimy:
Pada 3 hari bulan Safar, kami berada di sisi asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani Pada waktu itu, asy-Syaikh sedang mengambil wudu dan memakai sepasang terompah. Setelah selesai menunaikan solat dua rakaat, dia telah bertempik dengan tiba-tiba, dan telah melemparkan salah satu dari terompah-terompah itu dengan sekuat tenaga sampai tak nampak lagi oleh mata. Selepas itu, dia telah bertempik sekali lagi, lalu melemparkan terompah yang satu lagi. Kami yang berada di situ, telah melihat dengan ketakjubannya, tetapi tidak ada seorang pun yang telah berani menanyakan maksud semua itu.

Dua puluh tiga hari kemudian, sebuah kafilah telah datang untuk menziarahi asy-Syaikh ‘Abdul Qadir al-Jilany. Mereka (yakni para anggota kafilah itu) telah membawa hadiah-hadiah untuknya, termasuk baju, emas dan perak. Dan yang anehnya, termasuk juga sepasang terompah. Apabila kami amat-amati, kami lihat terompah-terompah itu adalah terompah-terompah yang pernah dipakai oleh asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani pada satu masa dahulu. Kami pun bertanya kepada ahli-ahli kafilah itu, dari manakah datangnya sepasang terompah itu. Inilah cerita mereka:
Pada 3 haribulan Safar yang lalu, ketika kami sedang di dalam satu perjalanan, kami telah diserang oleh satu kumpulan perompak. Mereka telah merampas kesemua barang-barang kami dan telah membawa barang-barang yang mereka rampas itu ke satu lembah untuk dibagi-bagikan di antara mereka.

Kami pun berbincang sesama sendiri dan telah mencapai satu keputusan. Kami lalu menyeru asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani agar menolong kami. Kami juga telah bernazar apabila kami sudah selamat, kami akan memberinya beberapa hadiah.

Tiba-tiba, kami terdengar satu jeritan yang amat kuat, sehingga menggegarkan lembah itu dan kami lihat di udara ada satu benda yang sedang melayang dengan sangat laju sekali. Beberapa waktu kemudian, terdengar satu lagi bunyi yang sama dan kami lihat satu lagi benda seumpama tadi yang sedang melayang ke arah yang sama.

Selepas itu, kami telah melihat perompak-perompak itu berlari lintang-pukang dari tempat mereka sedang membagi-bagikan harta rampasan itu dan telah meminta kami mengambil balik harta kami, karena mereka telah ditimpa satu kecelakaan. Kami pun pergi ke tempat itu. Kami lihat kedua orang pemimpin perompak itu telah mati. Di sisi mereka pula, ada sepasang terompah. Inilah terompah-terompah itu.

Telah bercerita asy-Syaikh Abduh Hamad ibn Hammam:
Pada mulanya aku memang tidak suka kepada asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani. Walaupun aku merupakan seorang saudagar yang paling kaya di kota Baghdad waktu itu, aku tidak pernah merasa tenteram ataupun berpuas hati.
Pada suatu hari, aku telah pergi menunaikan solat Jum’at. Ketika itu, aku tidak mempercayai tentang cerita-cerita karomah yang dikaitkan pada asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani. Sesampainya aku di masjid itu, aku dapati beliau telah ramai dengan jamaah. Aku mencari tempat yang tidak terlalu ramai, dan kudapati betul-betul di hadapan mimbar.

Di kala itu, asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani baru saja mulai untuk khutbah Jumaat. Ada beberapa perkara yang disentuh oleh asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani yang telah menyinggung perasaanku. Tiba-tiba, aku terasa hendak buang air besar. Untuk keluar dari masjid itu memang sukar dan agak mustahil. Dan aku dihantui perasaan gelisah dan malu, takut-takut aku buang air besar di sana di depan orang banyak. Dan kemarahanku terhadap asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani pun bertambah dan memuncak.

Pada saat itu, asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani telah turun dari atas mimbar itu dan telah berdiri di hadapanku. Sambil beliau terus memberikan khutbah, beliau telah menutup tubuhku dengan jubahnya. Tiba-tiba aku sedang berada di satu tempat yang lain, yakni di satu lembah hijau yang sangat indah. Aku lihat sebuah anak sungai sedang mengalir perlahan di situ dan keadaan sekelilingnya sunyi sepi, tanpa kehadiran seorang manusia.
Aku pergi membuang air besar. Setelah selesai, aku mengambil wudlu. Apabila aku sedang berniat untuk pergi bersolat, dan tiba-tiba diriku telah berada ditempat semula di bawah jubah asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani. Dia telah mengangkat jubahnya dan menaiki kembali tangga mimbar itu.
Aku sungguh-sungguh merasa terkejut. Bukan karena perutku sudah merasa lega, tetapi juga keadaan hatiku. Segala perasaan marah, ketidakpuasan hati, dan perasaan-perasaan jahat yang lain, semuanya telah hilang.

Selepas sembahyang Jum’at berakhir, aku pun pulang ke rumah. Di dalam perjalanan, aku menyadari bahwa kunci rumahku telah hilang. Dan aku kembali ke masjid untuk mencarinya. Begitu lama aku mencari, tetapi tidak aku temukan, terpaksa aku menyuruh tukang kunci untuk membuat kunci yang baru.

Pada keesokan harinya, aku telah meninggalkan Baghdad dengan rombonganku karena urusan perniagaan. Tiga hari kemudian, kami telah melewati satu lembah yang sangat indah. Seolah-olah ada satu kuasa ajaib yang telah menarikku untuk pergi ke sebuah anak sungai. Barulah aku teringat bahwa aku pernah pergi ke sana untuk buang air besar, beberapa hari sebelum itu. Aku mandi di anak sungai itu. Ketika aku sedang mengambil jubahku, aku telah temukan kembali kunciku, yang rupa-rupanya telah tertinggal dan telah tersangkut pada sebatang dahan di situ.
Setelah aku sampai di Baghdad, aku menemui asy-Syaikh Abdul Qodir Al-Jilani dan menjadi anak muridnya.

http://kisahimani.blogspot.my/2008/02/karomah-syaikh-abdul-qodir-al-jaelani.html

Ahad, 16 Julai 2017

Segala puji bagi Allah....

"Segala puji bagi Allah yang telah memuliakan kita dengan cahaya kebenaran. Yang dengan cahaya kebenaran itu dihidupkan hati-hati manusia dan merehatkan roh-roh mereka. Dan juga dengan cahaya kebenaran itu diselamatkan hamba-hamba-Nya sepertimana yang dikehendaki Allah, yang telah ditetapkan oleh sifat Iradah Allah sejak azali lagi.

Dan juga cahaya kebenaran itu menyempurnakan jumlah manusia yang telah ditetapkan sejak azali lagi. Untuk mereka berada di bawah naungan panji Rasulullah ﷺ di akhirat nanti, dan berada di telaga Kautsar, serta untuk menolong mereka ketika melalui titian Sirat.

Ada beberapa kumpulan manusia dari ummat Nabi kita yang terhad bilangan mereka di akhirat nanti. Yang ajaibnya terdapat orang-orang yang baru masuk Islam, tetapi mereka berada dalam golongan pertama. Sedangkan orang-orang yang telah lama masuk Islam berada di rombongan belakang.
Tetapi, semua perkara telah ditetapkan. Pada suatu hari telah diberikan kepada Nabi ﷺ kita (oleh malaikat) di tangan Baginda ﷺ senarai nama-nama manusia. Kemudian dikatakan kepada Baginda ﷺ:

"Ini adalah nama-nama ahli syurga dari kalangan ummatmu, tidak bertambah dan tidak berkurang pun walaupun seorang." Dan diberikan satu lagi senarai nama di tangan kiri "Ini adalah nama-nama ahli neraka dari kalangan ummatmu. Dan ada di kalangan mereka yang mati di dalam negara Islam." Dikatakan kepada Baginda ﷺ "Mereka ini tidak bertambah dan tidak berkurang walaupun seorang, mereka tidak bertambah dan tidak berkurang".

Maha Suci Yang membolak balikkan hati, Maha Suci Tuhan yang memberikan hidayah kepada siapa yang DIA kehendaki, dan menyesatkan siapa yang DIA kehendaki. Maha Suci Tuhan yang menghulurkan tali HidayahNYA dengan perantaraan Nur dan orang-orang yang benar dengan-NYA zahir dan batin. Sehingga dengan hidayah itulah kamu dimuliakan untuk duduk di dalam majlis ini. Yang mana dengan hidayah ini juga telah memberi kerehatan kepada beberapa banyak roh-roh yang pada asalnya berada di dalam kekufuran tetapi telah diselamatkan ke dalam keimanan.

Apa yang telah saya katakan ini kepada kamu, kamu akan dengar nanti di akhirat, bahkan kamu akan menyaksikannya kelak. Semua janji itu akan berlaku pada Hari Kebangkitan nanti"


[Al-Allamah Sayyidil Habib Umar Bin Muhammad Bin Salim Bin Hafidz]

Sabtu, 15 Julai 2017

*PERIHAL DAJJAL.*

Gambar hiasan
by Muhammad Zahir
Siapa Dajjal?
- Dajjal ialah seorang manusia, yang telah ditangguhkan ajalnya. Dia diberi kelebihan oleh  Allah SWT untuk menguji keimanan manusia.

-Makanan orang-orang beriman ketika Dajjal keluar nanti hanyalah tasbih (SubhanAllah), tahmid (Alhamdulillah), tahlil (La Ilaha Ilallah) dan takbir (Allahu Akbar).

-Sahabat bertanya, "Ya Rasulullah, kenyangkah?"
"Tidak. Manusia akhir zaman berzikir hanya sebagai cara untuk terus bersabar dengan lapar".

-Kita kena berpuasa sunat selalu sebab waktu Dajjal keluar nanti, kita boleh bertahan dengannya kerana dia memonopoli semua makanan di atas muka bumi.

-Antara kelebihan-kelebihan yang Allah SWT bagi kepada Dajjal:
- Boleh menyuburkan tanaman.
- Boleh turunkan hujan.
- Menghidupkan yang dah mati.

-Macam mana Dajjal nak keliling dunia cuma dalam masa 40 hari? Sempat ke?
"Pergerakan Dajjal itu bagaikan hujan yang ditiup angin".

-Dajjal akan menjadi ketua di dunia ni. Semua pemerintahan nanti bawah kekuasaannya. Apabila  telah kuasai semua, dia akan mengaku sebagai tuhan.

-Nanti, Dajjal akan suruh semua orang mengakui dia ialah tuhan. Sesiapa yang mengaku, akan jatuh kafir, tetapi dapat kemewahan dunia. Sesiapa tak mengaku, derita.

-Hari pertama Dajjal di dunia = Setahun.
Hari ke 2 = Sebulan.
Hari ke 3 = Seminggu.
Hari ke 4 sampai hari ke 40 = hari-hari biasa.

-Dajjal nl penipu besar. Antara pengikutnya yang ramai adalah dalam kalangan kaum wanita dan kanak-kanak, kerana mereka mudah terpedaya.

-Sabda Nabi SAW; ketika dajjal keluar, ikatlah anak dan isterimu di tiang pada rumah. Tindakan ini untuk mengelakkan mereka keluar dan terpedaya dengannya.

-"Jika Dajjal keluar ketika aku masih hidup, aku akan bersama-sama dengan kamu semua untuk menentangnya". - Nabi Muhammad SAW.

-Dajjal akan menghidupkan semula mak kita yang telah meninggal untuk meyakinkan kita yang dia  tuhan. Sedangkan yang hidup itu hanyalah jelmaan syaitan!

-"Jika kamu berjumpa dengan Dajjal, bacakanlah 10 ayat pertama dari surah al-Kahfi".
- Nabi Muhammad SAW. Rasulullah SAW dah pesan. Amalkanlah!

-Semua pelusuk dunia akan diterokai oleh Dajjal, kecuali 2 tempat sahaja iaitu Makkah dan Madinah kerana dikawal ketat oleh Malaikat.

-Waktu Dajjal keluar nanti, masing-masing kena lindungi diri sendiri. Tiada siapa boleh membantu, waktu itu seorang ibu hendak tolong anak pun tak boleh.

-"Kalau kita menyorok dalam air, selamat ke tidak daripada Dajjal"?
Kata Syeikh Zainul Asri, penguasaan Dajjal  di darat, laut dan udara. Tak boleh lari.

-"Dajjal takut dengan azan. Kalau dia buat benteng, dan waktu tu tengah azan, akan musnah benteng tersebut".- Syeikh Zainul Asri.

-Dajjal akan buta matanya dan akan muncul perkataan 'Kaf Fa dengan Ra' dekat dahi dia setelah dia mengaku yang dia ialah tuhan.

-Dajjal akan keluar bawa neraka dan syurga. Neraka yang dimaksudkan ialah kesengsaraan dan syurga adalah kebahagiaan. Neraka Dajjal sebenarnya ialah syurga dan Syurga Dajjal adalah hakikatnya neraka.

-Dajjal akan dibunuh oleh Nabi Isa a.s. selepas Dajjal berjaya tawan dunia selama 40 hari setelah dia keluar nanti.

-Amalkan 10 ayat pertama dan 10 ayat terakhir surah al-Kahfi,   kamu akan terselamat daripada fitnah Dajjal.

-Sabda Nabi SAW; "Hafal 10 ayat pertama daripada surah al Kahfi, maka kamu akan selamat daripada Dajjal".

-"Yang paling aku takut melanda umatku pada akhir zaman ialah huru hara yang dibawa oleh Dajjal".- Nabi Muhammad SAW.

-Orang yang malas nak ambil tahu pasal Dajjal ni, mereka tak tahu betapa  huru-haranya yang akan dibawa oleh Dajjal nanti.

AHLI AL-QURAN ADALAH KELUARGA ALLAH

Gambar hiasan
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ أَهْلِينَ مِنْ النَّاسِ قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هُمْ؟ قَالَ: هُمْ أَهْلُ الْقُرْآنِ أَهْلُ اللَّهِ وَخَاصَّتُهُ

Maksudnya:
Sesungguhnya Allah mempunyai keluarga dari kalangan manusia. Para sahabat bertanya: Wahai Rasulullah! Siapakah mereka itu? Baginda menjawab: Merekalah ahli Al-Quran iaitu keluarga Allah dan golongan pilihanNya. (Riwayat Ibnu Majah, no. 215 dan Ahmad, no. 11870)

Syarah:
Ahli Al-Quran bukan sekadar menghafaz dan membacanya sahaja, malahan ahli Al-Quran (sejati) itu adalah yang mengamalkannya, walaupun dia belum menghafaz Al-Quran. Orang yang mengamalkan Al-Quran, melaksanakan perintahNya dan menjauhi laranganNya serta tidak melanggar batas² syara', mereka itulah yang dimaksud ahli Al-Quran, keluarga Allah yang menjadi pilihan Allah. Mereka adalah hamba Allah yang paling istimewa. (Risalah Al-'Ubudiyyah, halaman: 64)

HAKIKAT SEDEKAH

Gambar hiasan
لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ

Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya. (Ali-Imran, 92)

PENYESALAN DI AKHIRAT

Gambar hiasan
وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ

Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (jika tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: " Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang yang soleh. (Al-Munafiqun, 10)

Khamis, 29 Jun 2017

TEKNIK MENGHAPUS BENCI

*_Berapa banyak kau MEMBERI VS berapa banyak kau DIBERI..!_*
*_SEMARAKKAN UKHUWAH DENGAN BERJABAT TANGAN DAN MEMBERI HADIAH_*
* J A D I K A N L A H_**D I R I  K I T A  O R A N G Y G  B A N Y A K  M E M B E R I
*_B U K A N_**_O R A N G  Y A N G B A N Y A K  M E N G A M B I L_*

_Dari 'Atha bin Abu Muslim Abdullah Al-Khurasani r.hu dia berkata bahawa Rasulullah saw bersabda,_
*_“Hendaklah kamu saling BERJABAT TANGAN. Dengan begitu akan MENGHILANGKAN KEBENCIAN..!"_*
*_"Dan hendaklah kamu saling MEMBERI HADIAH nescaya kamu akan saling MENCINTAI dan MENGHILANGKAN PERASAAN DENDAM..!"_*_(HR Malik No 1413 Isnad Hasan)_
*_LAHIR RASA KASIH SAYANG_*_Berjabat tangan akan melahirkan perasaan kasih. Ia mengeratkan ukhuwah Islamiyah di antara sesama Muslim._
*_TAK RASA BERDENGKI LAGI_*_Berjabat tangan menghilangkan juga rasa permusuhan dan kedengkian di dalam hati. Ia menghilangkan rasa al-ghil atau perasaan tidak suka._
*_KITA YANG MENGHULUR DULU_*_Berusaha untuk memulai berjabat tangan terlebih dahulu ketika saling bertemu._
*_RASULULLAH MENCONTOHI_*_Rasulullah saw selalu merupakan orang yang terlebih dahulu memulai berjabat tangan apabila bertemu sahabat._
*_KITA YANG MENGHORMATI DULU_*_Bersalaman merupakan bentuk penghurmatan. Kita dianjurkan untuk membalas penghurmatan dengan cara yang lebih baik dari penghurmatan yang dilakukan oleh saudara kita._
*_JAWABLAH SALAM_*_Apabila saudara kita mengucapkan salam, maka hendaknya kita balas dengan salam serupa atau yang lebih baik, lebih sempurna dari salamnya._
*_BERJABATLAH DENGAN ERAT_*_Dan jika ia menjabat tangan, maka hendaknya kita membalasnya dengan jabat tangan yang lebih erat dan lebih hangat kepadanya._
_Dari Abdullah bin Mas’ud r.hu katanya bahawa Rasulullah saw bersabda,_*_“Di antara bentuk PENGHURMATAN yang paling SEMPURNA adalah BERJABAT TANGAN..!"_*_(HR Tirmizi)_
*_BAWALAH HADIAH_*
_Inilah bentuk pengorbanan harta untuk meningkatkan persaudaraan di antara kita._
_Saling memberi hadiah akan melahirkan perasaan kasih dan sayang sesama kita._
*_GEMBIRAKAN KANAK-KANAK_*_Memberi duit raya kepada kanak-kanak akan melahirkan rasa kegembiraan dan kasih-sayang. Saling memberi hadiah menghilangkan perasaan dendam dan marah._

*_ANAK MUDA & ORANG TUA_*_Alangkah elok bagi yang muda menziarahi orang tua di musim perayaan dengan memberi hadiah kepada mereka sama ada berbentuk wang ringgit mahupun yang lainnya._
*_UKHUWAH MEMACU PERUBAHAN. IA MENGUATKAN PERSAUDARAAN. IA MENYATUKAN UMAT_*
_Tk Hj Zainal_
*_T E R U S K A N_**_A M A L A N  Z I A R A H_*
*_M E N Z I A R A H I,_**_M E M B E R I  S A L A M,_*
*_B E R J A B A T  T A N G A N_**_H I N G G A  A K H I R  Z A M A N_*
*_Semua umat bergerak berjabat tangan dari rumah ke rumah, pintu ke pintu, lorong ke lorong._*
*_Juga kampung ke kampung, bandar ke bandar, negara jauh ke negara dekat, benua ke benua di seluruh dunia._*

*_ kita umat yang bergerak dan menggerakkan_*

Imam Mohammed diangkat sebagai hero

BantuanNya yg patut dihebahkan utk umat Melayu
BUAT 'RACIST' DAN PEMBULI DI MALAYSIA

Sebelum kalian meneruskan pembacaan... ucapkan Alhamdulillah. Bersyukur kerana 2 kejadian selepas 'ada perancangan provokasi' membangkitkan kebencian masyarakat barat kpd Islam di London telah berubah serta merta dari  negatif kpd positif.

Pertama kebakaran di Grenfell Tower, London. Ketika umat Islam sedang beribadat pada 10 malam terakhir Ramadhan dan sesetengahnya menunggu bersahur, berlaku kebakaran di apartment tersebut. Penghuni2 Islam bertungkus lumus mengejutkan penduduk dan telah berjaya menyelamatkan ratusan penghuni apartment tersebut.

Dgn kuasaNya, amaran kecemasan dari sistem kebakaran tidak berfungsi. Semuanya ada hikmah. Keesokan harinya media melaporkan, penduduk bukan Islam bukan sekadar mengucapkan terima kasih tetapi turut memberikan bunga tanda penghargaan mereka.

Cerita kedua pula yg berlaku sebelum umat Islam berhari raya. Cerita yg mendapat publisiti yg sgt meluas sehingga Putera Charles dtg menemui Imam Mohammed Mahmoud utk mengucapkan syabas dan menganggapnya sebagai hero.

Kejadian seorang lelaki yg melanggar umat Islam bersolat di Masjid Finsbury Park telah menggemparkan sekali lagi masyarakat England.  Umat Islam mendapat pujian ramai terutama Imam Mohammed Mahmoud yg telah menyelamatkan nyawa pembunuh.

Ketika pembunuh diserang hampir 100 org yg marah tindakannya melanggar umat Islam sambil mengeluarkan kata2 yg menyakitkan hati umat Islam, Imam Mohammed dtg menenangkan keadaan.

Pihak media dan org ramai menganggap tindakan itu sebagai hero. Malah mereka memohon maaf kpd umat Islam atas kejadian tersebut.

Seorang wanita dtg dgn sekuntum bunga memohon maaf kpd umat Islam atas kejadian tersebut... apa kata Imam Mohammed.." This criminal doesn't present you...."

Moralnya kpd umat Melayu di Malaysia kpd pembuli atau mereka yg suka menghukum pencuri atau penjenayah kecil yg lain, ambillah tindakan yg sama seperti Imam Mohammed. Walaupun ada  yg mati dlm kejadian tersebut, Imam Mohammed telah menyelamatkan nyawa pembunuh terbabit.

Impaknya ia kemenangan umat Islam. Tidak perlu provokasi atau serangan senjata, cukup sekadar dgn akhlak sudah mampu mengubah berjuta penduduk England dari persepsi negatif kpd positif.

Di Malaysia jika mahu Islam berkembang dgn pesat seperti di England bawalah Islam dgn akhlak... bukan dgn kebencian politik perkauman, bukan dgn membelasah org atau membuli org.

Di sekolah2 patut guru2 menanamkan semangat kpd anak2 murid, jika ada murid dibuli mereka mesti bertindak sebagai org tgh menenangkannya bukan sama2 membuli. Anugerahkan kpd mana2 murid yg bertindak demikian. Insyallah suatu hari nanti ramai anak2 Melayu menjadi 'hero'.

Petikan dari
Norman Liverpool

_TIGA PERKARA_

 _Pada suatu hari Rasulullah saw duduk bersama:  sahabatnya; bertanya kepada mereka._
 _bermulaIah di tanyakan kepada Saidina Abu Bakar:_

*"Apa yang kamu suka dari dunia ini?"*  _dan berkatalah Saidina Abu Bakar ra_
*Aku suka dari dunia ini 3 perkara*

 _1.duduk duduk bersama rasulullah saw._
 _2.melihat wajah mu ya rasulullah saw._
 _3.aku korbankan harta ku untuk mu ya rasulullah saw "_

*lalu rasulullah saw bertanya dengan saidina umar ra.*  _"Bagaimana pula dengan mu ya Umar?"_
*jawab Saidina Umar ra. "ada 3 perkara juga yang aku suka:*

 _1.membuat kebaikan walaupun dalam keadaan manusia tidak mengetahuinya._
 _2.mencegah kemungkaran wlaupun dalam keadaan terang-terangan_
 _3.berkata yg benar walaupun pahit"_

*"dan bagaimana pula denganmu wahai uthman?"*

*berkata Saidina Uthman ra.*
_"ada 3 perkara yang aku suka:_

 _1.memberi makan_ 
 _2.memberi salam_
 _3.bersolat malam di waktu manusia tidur"_

*"bagaimana pula dengan kamu wahai ali ra ?"*

*"aku juga cintakan 3 perkara:*

 _1.memuliakan tetamu_
 _2.berpuasa di musim panas_
 _3.dan memukul musuh dengan pedang"_

*kemudian bertanya rasulullah saw pada Abu Dzar. ra*

*"apa yg kamu suka di dunia ini?"* _berkata Saidina Abu Dzar ra_ *"aku suka 3 perkara di dunia ini:*

 _1.lapar_
 _2.sakit_
 _3.mati"_

*kemudian rasulullah bertanya, "kenapa wahai Abu Dzar?"*

_berkata saidina Abu Dzar ra,_
 1. _"aku sukakan lapar kerana untuk membersihkan hati._
2. _aku sukakan sakit kerana untuk mngurangkan dosaku._
3 _aku sukakan maut kerana untuk bertemu tuhanku"_

*kemudian bersabdalah rasulullah saw "aku cintakan dari dunia ini 3 perkara:*

 _1.wangian_
 _2.wanita yang solehah_
 _3.solat menjadi penyejuk mata ku"_

*kemudian di waktu itu turunlah malaikat jibril as memberi salam pada rasulullah saw & para sahabat.*

*kemudian malaikat Jibril mengatakan "aku sukakan di dunia kamu ini 3 perkara" :*

 _1.menyampaikan risalah_
 _2.menunaikan amanah_
 _3.cinta terhadap orang miskin"_

*kemudian malaikat Jibril naik ke langit & turun sekali lagi ke bumi & berkata "Sesungguhnya Allah swt mengucapkan salam kepada kamu semua & Allah swt berkata sesungguhnya Allah suka pada dunia kamu ini 3 perkara:*

 _1.lidah yang sentiasa berzikir_
 _2.hati yang sentiasa khusyuk_
 _3.jasad yang sabar menanggung ujian"_

*AllahuAkbar..

 _Apa yang kita dengar dapat kita amalkan, kita sampaikan dan kita ambil ikhtibar_ 

Wahai sekalian yang membaca ....

Maka, alangkah baiknya, jika kita dapat sebarkan maklumat ini kepada insan-insan yang kita kenali.

Moga2 bermanfaat & agar ada hati-hati insan yang Allah izinkan bergerak untuk menjadi lebih baik.
In Shaa Allah...
Wallahualam Bissawab.
[6/23, 12:14 AM] ADK - Jasni: Penyakit *UJUB* ialah perasaan kagum dan bangga diri dengan kelebihan dan kebaikan yang dimiliki. 

Ia adalah muqaddimah kepada *takabbur* _(sombong/angkuh)_ apabila dia mula membandingkan dirinya dengan org lain.

_*Imam Ibnu Qoyyim al-Jauziyah rahimahullah*_  (691H1270M) _berkata dalam nasihatnya..._
                                                
"Jika Allah mudahkan bagimu mengerjakan *solat malam*, maka janganlah memandang rendah orang-orang yang tidur."

"Jika Allah mudahkan bagimu melaksanakan *puasa*, maka janganlah memandang orang-orang yang tidak berpuasa dengan tatapan menghinakan."

"Jika Allah memudahkan bagimu pintu untuk *berjihad*, maka janganlah memandang orang-orang yang tidak berjihad dengan pandangan meremehkan."

"Jika Allah mudahkan pintu *rezeki* bagimu, maka janganlah memandang orang-orang yang *berhutang* dan kurang rezekinya dengan pandangan yang mengejek dan mencela kerana itu adalah titipan Allah yang kelak akan dipertanggungjawabkan."

"Jika Allah mudahkan *pemahaman agama* bagimu, janganlah meremehkan orang lain yang belum faham agama dengan pandangan hina."

"Jika Allah mudahkan *ilmu* bagimu, janganlah *sombong* dan *bangga diri* kerananya, sebab Allah lah yang memberimu pemahaman itu."

"Dan boleh jadi orang yang tidak mengerjakan qiyamullail, puasa (sunnah), tidak berjihad dan sepertinya *lebih dekat* kepada Allah darimu."

"Sesungguhnya jika engkau terlelap tidur semalaman dan pagi harinya menyesal... 
lebih baik bagimu daripada qiyamul lail semalaman namun pagi harinya engkau merasa *TAKJUB* dan *BANGGA* dengan amalmu."

Sebab tidak layak orang merasa bangga dengan amalnya kerana sesungguhnya dia tidak tahu amal yang mana yang Allah akan terima."

_*SAMA-SAMA KITA INGAT MENGINGATI.*_

Juga Peringatan Diri sendiri


Sabtu, 17 Jun 2017

HATI YANG MATI

Gambar hiasan sahaja
Bahagian ini yang paling ditakuti, iaitu ketika hati sudah MATI, maka mereka tidak akan menerima nasihat lagi. Segala perbuatan haram dan maksiat akan dipandang sebagai kebaikan. Bagi mereka maksiat bagaikan minum air….! Mereka akan berani menentang segala perintah Allah dan RasulNya. Mereka juga tiada sifat belas ihsan sesama manusia. Sanggup memfitnah dan membunuh. Hidup mereka bagaikan binatang ternakan bahkan lebih buruk daripada itu…..!!! Ini adalah hati yang sudah di khatamkan seperti Firman Allah :

خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَـرِهِمْ غِشَـوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عظِيمٌ
(Dengan sebab keingkaran mereka), Allah mematerikan atas hati mereka serta pendengaran mereka dan pada penglihatan mereka ada penutupnya dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar. (Al-Baqarah 2 : 7)

Di antara punca terjadinya hati berpenyakit, kemudian menjadi keras dan MATI sangat banyak sekali. Tetapi secara umumnya semua jenis pelanggaran terhadap hukum Allah berterusan tanpa bertaubat adalah menjadi punca kegelapan hati ….!

Dosa yang dikerjakan akan menjadi titik hitam di dalam hati yang akan bertambah setiap hari sehingga menutup matahati  sedikit demi sedikit, akhirnya seluruh matahatinya akan tertutup.

Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam :
“Sesungguhnya seorang mukmin, jika ia mengerjakan suatu perbuatan dosa, maka akan timbul noda hitam dalam hatinya. Jika ia bertobat, menarik diri dari dosa itu, dan mencari rida Allah, maka hatinya menjadi jernih. Jika dosanya bertambah, maka bertambah pula nodanya sehingga memenuhi hatinya. Itulah yang disebut ar-ran (penutup), yang disebut oleh Allah Ta’ala dalam firman-Nya, ‘Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang telah mereka usahakan itu menutupi hati mereka’.”

Mentafsirkan Firman Allah ayat 7 surah Al-Baqarah di atas Ibnu Kathir menyatakan,
Mengenai firman-Nya, Khatamallahu, As-Suddi mengatakan, artinya bahwa Allah Tabaraka wa Ta’ala telah mengunci mati. (hati mereka).

Qatadah mengatakan, “Syaitan telah menguasai mereka kerana mereka telah mentaatinya. Maka, Allah mengunci mati hati dan pendengaran serta pandangan mereka ditutup, sehingga mereka tidak dapat melihat petunjuk, tidak dapat mendengarkan, memahami, dan berfikir.”

Ibnu Juraij menceritakan, Mujahid mengatakan, Allah mengunci mati hati mereka. Dia berkata aththab’u artinya melekatnya dosa di hati, maka dosa-dosa itu senantiasa mengelilinginya dari segala arah sehingga berhasil menemui hati tersebut. Pertemuan dosa dengan hati tersebut merupakan kunci mati.

Wallahuaklam...

Ahad, 11 Jun 2017

8 RANGKAIAN KATA INDAH - RABIATUL ADAWIYAH

Gambar hiasan sahaja

  1.  "Barang siapa yang menyukai sesuatu, nescaya banyak menyebutnya".
  2.  "Mencari rumah untuk dijadikan tempat tinggal amat mudah, tetapi mencari jiran amatlah sukar".
  3.  "Apabila ada kegembiraan dengan musibah seperti kegembiraannya dengan nikmat, itulah tanda keredhaan Allah".
  4.  " Tuhanku, tidakku dengar suara binatang mengaum, tidakku dengar desiran pohon bergeser, tidak ada air yang mengalir, tidak ada siulan burung yang menyanyi, tidak ada nikmatnya teduhan yang melindungi, tidak ada tiupan bayu yang bertiup nyaman daan tidak ada dentuman guruh yang menakutkan, melainkan ia menjadi bukti keEsaan-Mu, serta tidak satu pun yang sama dengan-Mu".
  5. "Biar waktu yang akan membuktikan bahawa tiap langkah yang dipijak, tiap titisan darah dan keringat yang mengalir, tiap jiwa yang melayang, akan sampai pada satu keadaan di mana keadilan adalah nadinya, kesejahteraan adalah nafasnya, kebijaksanaan adalah sifatnya, dan redha Allah adalah tujuannya."
  6. "Ya Allah ya Tuhanku. Aku berlindung kepada Engkau daripada segala yang boleh memesongkan aku daripada-Mu, daripada segala pendinding yang boleh mendinding antara aku dengan Engkau!".
  7. "Tuhan memberikan kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan menganugerahkan sekeping hati? Kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah yang dinamakan cinta."
  8. "Jika aku menyembah-Mu kerana takut daripada api neraka-Mu maka bakarlah aku di dalamnya! Dan jikaaku menyembah-Mu kerana tamak pada syurga-Mu maka haramkanlah aku daripadanya! Tetapi jika aku menyembah-Mu kerana kecintaanku kepada-Mu maka berikanlah aku balasan yang besar dan berilah aku peluang untuk melihat wajah-Mu yang Maha Besar dan Maha Mulia itu."


Sabtu, 10 Jun 2017

Tak akan mampu..

۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞

"Engkau takkan mampu menyenangkan semua orang. Kerana itu, cukup bagimu memperbaiki hubunganmu dengan Allah, dan jangan terlalu peduli dengan penilaian manusia.” [Imam Syafi’i رحمة الله تعالى ]

Wahai Rasulullah

۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞

"Ketika Sayyidina Ali كرم الله وجهه memandikan jenazah Habibuna Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata sambil menangis: "Engkau wangi di masa hidup dan ketika wafat wahai Rasulullah". Kerana air yang digunakan untuk memandikan  Rasulullah صلى الله عليه وسلم menjadi wangi, bukan air yang mewangikan jenazah Baginda, bahkan air itu menjadi wangi setelah dipakai untuk memandikan Rasulullah صلى الله عليه وسلم".

[Almarhum Habib Munzir Al-Musawa]

Sabtu, 27 Mei 2017

MELIHAT NABI DALAM MIMPI DAN JAGA

Dinukil dari kitab Tahdzir al-Ikhwan karya al-'Allamah al-Imam al-Faqih Zen bin Ibrahim bin Sumaith hafidhahullah.

Melihat Rasulullah SAW baik dalam mimpi mahupun di saat terjaga benar adanya secara ilmiah. Banyak sekali orang yang memiliki hati dan jiwa bersih jernih melihat Rasulullah SAW dan sekelompok wali pilihan juga melihatnya dalam keadaan sedar sebagai bentuk karamah dari Allah SWT untuk mereka.

Karamah para wali benar adanya, hanya ahli bid’ah sesat saja yang memungkirinya. Disebutkan dalam Al-Jauharah; Akuilah karamah untuk para wali.

Siapapun yang menafikannya, campakkan kata-katanya.

Imam At-Tirmidzi, dalam kitabnya yang berjudul Asy-Syama`il Al-Muhammadiyyah menyebutkan salah satu bab tersendiri terkait karamah para wali. Imam Al-Bukhari dalam kitab shahihnya menyebutkan lima hadits, di antaranya sabda Rasulullah SAW “Barangsiapa bermimpi melihatku dalam tidur, ia akan melihatku dalam keadaan sadar, kerana syaitan tidak boleh meniru wujudku.”
Abu Abdullah menuturkan, “Ibnu Sirin berkata, ‘Saat melihat Rasulullah SAW dalam wujud sebenarnya’.”

Imam Muslim meriwayatkan dalam kitab shahihnya, Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa bermimpi melihatku, mimpinya benar adanya.”

Imam As-Suyuthi menuturkan, “Dari sejumlah hadits tentang mimpi melihat Rasulullah SAW dapat disimpulkan bahawa baginda tetap hidup dengan jasad dan ruh. Beliau berkelana ke berbagai belahan bumi dan alam manapun seperti yang ia kehendaki. Rasulullah SAW. tetap berada dalam keadaan seperti sedia kala ketika sebelum wafat, baginda tidak terlihat oleh mata telanjang, seperti halnya malaikat yang tidak bisa dilihat secara kasat mata.

Ketika Allah SWT. berkehendak menyingkap tabir dari seorang hamba yang hendak diberi karamah untuk melihat sosok Rasulullah SAW., ia akan melihat baginda dalam wujud sebenarnya.
Dinukil dari Al-Hawi li Al-Fatawa.

Sebahagian ulama menjelaskan, kemungkinan melihat sosok Rasulullah SAW. dalam keadaan sadar adalah sebagai bentuk karamah bagi wali dan orang shalih. Karamah adalah kejadian luar biasa yang tidak lazim.

Faktor yang membuat orang mengingkari sosok Rasulullah SAW. bisa dilihat adalah ketidaktahuan akan kuasa Allah SWT. yang berkuasa atas segala-galanya. Abu Abbas Al-Mursi pernah menyatakan, “Andai Rasulullah SAW. terhalang dari pandangan mataku barang sekejap mata saja, tentu aku tidak menganggap diriku sebagai orang mukmin.”

Salah satu manfaat penting melihat sosok Rasulullah SAW. baik melalui mimpi ataupun saat sadar adalah rasa cinta yang sangat tinggi, sibuk memikirkan beliau dengan disertai mengikuti sunnahnya, banyak membaca shalawat secara rutin, menyebarkan dakwah dan syariatnya untuk seluruh manusia. Allah SWT akan menganugerahkan penutup usia yang baik melalui perantara wibawa Rasulullah SAW berteman dan melihat sosok baginda di syurga, negeri keselamatan.

Semoga shalawat dan salam terlimpah kepadanya, keluarga dan para sahabatnya, para pemimpin mulia.

Ahad, 21 Mei 2017

TANDA-TANDA ALLAH SAYANG KEPADA KITA

Muhammad Zahir

1. DIBERIKAN KESEDIHAN - Dengan kesedihan itu kita akan sering menyebut nama-Nya.
2. DIBERIKAN SAKIT - Dengan sakit itu kita akan senantiasa memohon kesembuhan dari Nya.
3. DIBERIKAN KEHILANGAN - Dengan kehilangan itu kita meminta pengganti yang terbaik dari Nya.
4. DIBERIKAN KESUSAHAN - Dengan kesusahan itu kita akan menjadi lebih sabar.
5. DIBERIKAN PENDERITAAN - Kerana hanya jiwa yang menderita akan selalu dekat pada Nya.
6. DIBERIKAN KEMISKINAN - Kerana Allah berkehendak kita meminta kepada Nya.
7. DIBERIKAN KEHINAAN - Kerana Allah berkehendak kita mohon kemuliaan dari Nya.
OLEH KERANA ITU, JANGAN TERLALU KITA BANYAK KETAWA. KERANA ALLAH AKAN JAUH DARI KITA.

Selasa, 16 Mei 2017

SUNNAH NABI: KENAPA UMAT ISLAM DISURUH BELAJAR MEMANAH, BERENANG, BERMAIN PEDANG DAN BERKUDA?

Gambar hiasan
Setiap perbuatan yang disampaikan oleh Rasulullah, pasti ada sebabnya… Disebabkan itu Rasulullah S.A.W menyuruh kita sentiasa merujuk kepada Al-Quran dan Hadis untuk mencari jawapannya… Kerana baginda lebih mengetahui tentang apa yang akan berlaku di kemudian hari… 

Rasulullah S.A.W. bersabda, “Ajarilah anak-anak kalian berkuda, bermain pedang, berenang dan memanah” [Riwayat sahih Imam Bukhari dan Imam Muslim]

"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah seluruh umat Islam berperang dengan seluruh Yahudi. Umat Islam akan membunuh mereka sehinggakan apabila mereka bersembunyi di sebalik batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar datanglah kamu ke sini dan bunuhlah orang-orang Yahudi itu, kecuali pokok 'Gharqad', kerana ia adalah pokok Yahudi ". (Hadith Sahih riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Hancurnya bangsa Yahudi merupakan salah satu daripada tanda-tanda datangnya hari kiamat. Bermula dengan sebuah peperangan besar yang melibatkan banyak bangsa di dunia termasuk bangsa Yahudi. Sebelum berlaku peperangan ini, terdapat beberapa peristiwa lain yang membawa kepada terjadinya peperangan ini menurut kronologi hadis akhir zaman hasil kajian ilmuan Islam.

Pertempuran dahsyat ini dikenali sebagai Armageddon, di mana lokasi utama perang ini adalah di lembah Megiddo atau Mageddon, Palestin. Mungkin ada yang menganggap Perang Armageddon hanyalah sebuah filem rekaan Hollywood belaka. Kenyataannya, Hollywood yang disokong oleh Yahudi memang mahu menyembunyikan fakta tentang Armageddon ini melalui propaganda filem. Padahal di kalangan para ahli kitab mereka telah mengkaji tentang peperangan ini dan senantiasa bersiap sedia untuk menghadapinya.

Sebutan Armageddon sebenarnya tidak terdapat dalam mana-mana Hadis. Hanya disebut dalam kajian-kajian Kristian dan Ahli Kitab. Menurut bahasa Ibrani, Ar bermaksud gunung atau bukit. Mageddo pula adalah nama sebuah lembah di Palestin. Sebuah tempat yang cukup strategik dari segi peperangan. Perang ini juga dikatakan sebagai perang terakhir dengan menggunakan seluruh kekuatan pelbagai peralatan senjata moden yang canggih. Mungkin perang itu adalah Perang Dunia ketiga yang disebut-sebut sebagai Perang Nuklear.

Perang Dunia Ketiga, bom nuklear akan digunakan, dan diramal akan berlaku dalam tempoh yang singkat. Tetapi, kemusnahannya amat dahsyat. Sehingga dikatakan dunia selepas itu akan kembali menjadi seperti Zaman Pertengahan di mana bala tentera hanya akan menunggang kuda dan bersenjatakan pedang seperti perang zaman dahulu.

"Jika Perang Dunia Ketiga adalah berjuang dengan senjata nuklear, yang keempat akan berjuang dengan kayu,batu,pedang dan anak panah."

Ini disebabkan semua teknologi tidak boleh digunakan lagi pada masa itu kerana EMP (electromagnetic pulse) senjata nuklear itu sendiri berlaku ketika Perang Dunia Ketiga. Jadi, kekuatan bala tentera ketika Perang Dunia Keempat nanti adalah seimbang dan tidak berat sebelah kerana semuanya menggunakan peralatan perang yang sama, berjuang menggunakan kayu, batu, pedang dan anak panah.

ROTHSCHILD CIPTA EMP (ELECTRONIC MAGNETIC PULSE)

EMP BOMB
Adakah anda bersedia bergelap tanpa cahaya lampu,..wang elektronik atau wang kertas yang tidak dapat dikeluarkan dari bank..tiada air kerana mesin water pump tidak berfungi…memang menyeksakan…memang perit…huru-hara manusia di buatnya…itulah antara senjata rahsia yang sangat ampuh yang di miliki oleh tentera Dajjal..EMP..(electronic magnetic pulse).. 
Senjata HAARP, nuclear, senjata kimia@biology dan EMP adalah senjata baru alaf mellinium yang sangat merbahaya kepada manusia sejagat…senjata ini akan memusnahkan dan mengurangkan populasi manusia secara drastik..

Di akhir zaman nanti manusia akan berperang semula dengan hanya menggunakan besi batu dan kayu sahaja (saki baki perang)…ini adalah kerana penggunaan senjata EMP..senjata ini akan mematikan dan memusnahkan segala peralatan elektronik hingga ke wayarnya sekali…hanya 1 atau 2 butir bom EMP di lancarkan sudah untuk cukup menggelapkan sesebuah Negara jika bom tersebut di lancarkan pada aras ketinggian @ altitude yang lebih tinggi daripada struktur lapisan ionisfera bumi..

Konspirasi golongan elit atau Dajjal ini telah menjalankan banyak projek-projek rahsia yang dijalankan. Antara projeknya ialah Starwars Project, BlueBeam project, Pandora Project, Genom Project Phliphedia Project dan banyak lagi projek rahsia termasuk UFO project.

Pembinaan senjata EMP adalah di bawah kelolaan Starwars Project yang lebih dominan dan yang lainnya ada perkaitan antara satu sama lain..Bom EMP boleh dihantar samada dilancarkan dengan roket atau dibawa dengan pesawat canggih supersonik merentas angksa pada altitud yang tinggi.

B2 SPIRIT BOMBER
Bersediakah kita akan situasi ini…saya bukan ingin menakutkan anda semua…minta dijauhkan. Peperangan dunia ke-3 akan menggunakan senjata ini secara total selain nuclear, kimia dan biologi …Sebenarnya penggunaan senjata ini telah dihebahkan dalam permainan game strategi Command & Conquer General. Dalam siri Astro "Future Weapon" juga telah didedahkan akan keupayaan EMP..

http://www.youtube.com/watch?v=0odJKYTzXg8#t=54
Kini senjata ini juga turut dimajukan oleh Iran,Rusia,China dan Korea Utara..Ini bukan omongan kosong..perhatikan video ini.

http://www.youtube.com/watch?v=GHP6esViT9M
Jika direnungkan pada hadis bagaimana Dajjal dibunuh oleh Nabi Isa, bagaimana Yaakjuj dan Makjuj menembak panahnya ke langit dan mengapa nabi menyuruh kita belajar berenang, berlari, menunggang kuda, belajar guna pedang dan memanah…semuanya seolah-olah zaman masa lampau. Bermakna kita akan Back to Ancient..tidak ada satu pun yang menyentuh tentang peralatan mekanikal dan eletronik…Ini bermaksud selepas perang dunia ketiga, bumi akan bergelap dan banyak kemusnahan yang berlaku kerana perang. Kuncu Iblis telah membuat persediaan akan peristiwa ini..bagaimana dengan orang islam? Penyelamat orang islam adalah melalui zikir kepada Allah dan akidah yang kental sahaja. 

Bersabda Rasulullah SAW, ” Kamu harus belajar memanah kerana memanah itu termasuk sebaik-baik permainanmu.” (Riwayat Bazzar, dan Thabarani dengan sanad yang baik).


Hadis Nabi juga ada menyebut, Yahudi Zionis akan bersembunyi di balik-balik batu dan kayu dan hanya selamat di belakang pokok Yahudi iaitu pokok Gharqad, yang banyak ditanam di Israel sekarang ini.

Isnin, 15 Mei 2017

HARI INI DALAM SEJARAH (HIDS) | 15 MEI 1948 | AN-NAKBAH : MALAPETAKA BESAR

“Sebuah masyarakat yang telah menetap lebih 1,000 tahun di situ telah dimusnahkan, dihalau, dan dipaksa merempat di serata Timur Tengah. 

Rakyat Palestin lari atas sebab yang sama semua pelarian perang lari – untuk menyelamatkan nyawa dan melindungi anak-anak mereka, juga kerana di sesetengah tempat Israel melakukan jenayah penghapusan etnik.” - Jeremy Bowen, Six Days

Mimpi indah Zionis Yahudi untuk memiliki sebuah negara khusus untuk orang-orang Yahudi akhirnya terlaksana pada malam 14 Mei 1948 setelah lebih setengah abad Theodore Hertzl mengilhamkan idea penubuhan negara Yahudi di Palestin. 

Bumi yang mendapat julukan ‘tanah yang diberkati’ itu kini beralih-tangan kepada Yahudi setelah hampir 1,300 tahun (1) berada di bawah naungan kerajaan Islam; pemerintahan paling lama dan paling cemerlang pernah direkodkan di Palestin.

Mimpi indah Zionis Yahudi ini tidak mungkin terlaksana tanpa operasi penghapusan etnik (ethnic cleansing) dan pembunuhan beramai-ramai (massacre)(2) rakyat awam Palestin oleh tentera gerila Zionis – Haganah, Irgun, Stern Gang (Lehi) dan Palmach melalui satu pelan yang dikenali sebagai ‘Pelan Dalet’. 

Dianggarkan sekurang-kurangnya 750,000 orang rakyat Palestin menjadi pelarian ekoran keganasan Zionis Yahudi ini. Jumlah sebenar korban an-Nakbah pula sehingga hari ini tidak dapat dipastikan (3).

Dengan kata lain, permulaan kegembiraan Zionis Yahudi adalah permulaan derita buat rakyat Palestin. Penderitaan ini setanding – jika tidak lebih teruk, dengan penderitaan masyarakat Yahudi yang hidup bertaburan di seluruh dunia kesan daripada rasisme (anti-semitisme) di Eropah dan holokos semasa Perang Dunia Kedua. Justeru, bagi memperingati penderitaan ini rakyat Palestin mengisytihar 15 Mei (sehari selepas penubuhan Israel) sebagai hari an-Nakba (malapetaka besar/catastrophe).

Malapetaka besar ini masih menghantui rakyat Palestin. Rakyat Palestin masih terus dibunuh dan dibelenggu penjajahan sehingga hari ini. Sejak Disember 2009, kita menyaksikan 3 'massacres' ke atas Gaza. Tebing Barat dikuasai tentera Zionis yang melaksanakan sistem pemerintahan apartheid versi Israel. Masjid al-Aqsa dicemari dan diceroboh hampir setiap hari. Gaza terus dikepung. Pelarian Palestin pula masih dinafikan hak untuk pulang ke kampung halaman. Jumlah mereka kini telah mencecah 7 juta orang!

Hari ini dunia sibuk memperkatakan tentang keperluan mengakhiri konflik Israel-Palestin. Malangnya pemimpin dunia dilihat tunduk kepada tuntutan Zionis supaya rakyat Palestin mengiktiraf kewujudan negara Israel sebagai salah satu daripada syarat perdamaian sedang dalam waktu yang sama tidak ramai yang bersedia menuntut Zionis Yahudi mengakui jenayah an-Nakbah yang ia dilakukan ketika menubuhkan negara mereka. Perbincangan tentang an-Nakbah sebaliknya dilihat sebagai tidak produktif dan ancaman kepada inisiatif damai. Malah, mereka yang membangkitkannya dituduh sebagai anti-semitik!

Perdamaian Israel-Palestin tidak akan dapat dicapai tanpa pengiktirafan ke atas an-Nakbah. An-Nakbah tidak lain dan tidak bukan menuntut kita semua mengiktiraf jenayah yang berlaku ke atas rakyat Palestin agar nasib mereka yang dizalimi benar-benar dapat dibela. An-Nakbah dapat menjelaskan dengan jujur dan komprehensif bentuk ganti-rugi yang berhak mereka peroleh. Hutang an-Nakbah perlu dilangsaikan sebelum sebarang usaha damai akan mendapat sokongan penuh rakyat Palestin. Jika tidak, usaha damai akan hanya tinggal omong kosong politikus populis.

FAKTA NOMBOR AN-NAKBAH
> 78% tanah Palestin dirampas.
> 750,000 penduduk Palestin menjadi pelarian.
> 34 tragedi pembunuhan beramai-ramai direkodkan termasuk di Deir Yassin, Naser al-Din, Beit Daras, Masjid Dahmash dan Dawayma.
> 426 terkorban dalam ‘massacre’ terbesar di Masjid Dahmash, Lydda-Ramlee.
> 530 (91%) perkampungan Arab dimusnahkan.
> 96,500 tentera Zionis menentang 25,000 tentera Arab.
> 20 bulan pertempuran antara tentera Zionis dan tentera Arab (Perang Arab-Israel 1948) pasca penubuhan Israel.

Nota kaki:
~ Pemerintahan Islam di Palestin terhenti sebentar selama 88 tahun (1099-1187) apabila Baitul Makdis dan beberapa kota utama di Palestin berada di bawah pemerintahan Kristian sebelum dikuasai semula oleh Salahuddin al-Ayyubi.
~ Rekod menunjukkan bahawa tentera Zionis telah melakukan sekurang-kurangnya 34 pembunuhan beramai-ramai (massacres) ke atas rakyat awam Palestin pada tahun 1948 sebagai persiapan kepada penubuhan negara Israel.
~ Rekod menunjukkan ‘massacre’ terbesar dilaporkan berlaku di Masjid Dahmash yang mengorbankan 426 rakyat Palestin termasuk lelaki, wanita dan kanak-kanak.
Forwarded from MyCARE-#Nakba1948 #Remem

Follow by Email