DOA -doa Ku... Ya Allah....

... اشهد ان لا إله إلا الله وأشهد ان محمد رسول الله .....YA ALLAH...AMPUNKAN AKU ....Bimbinglah Aku di jalan -MU.. TETAPKAN AKU DALAM KASIH SAYANGMU, ......AMPUNKAN SEGALA KESALAHAN dan DOSA-DOSAKU..DOSA DAN KESALAHAN KEDUA IBU BAPAKU..DAN SEMUA MUSLIMIN MUSLIMAT....KUMPULKAN AKU BERSAMA PARA NABI DAN RASUL...YA ALLAH ...KEKALKAN AKU DAN KETURUNANKU DALAM ISLAM DAN BERIMAN KEPADAMU....YA ALLAH.YA ALLAH, HIDUPKAN AKU DALAM KEADAAN MERENDAH DIRI, MATIKAN AKU DALAM KEADAAN MERENDAH DIRI DAN BANGKITKAN AKU (PADA HARI QIAMAT) DI DALAM GOLONGAN ORANG-ORANG YANG MERENDAH DIRI.. استغفر الله العظيم ASTAGFIRULLAHALAZZIM....سبحان الله...SUBHANALLAH ...الحمد لله..ALHAMDULILLAH...الله أكبر..ALLAHUAKHBAR.....ALLAHUMA SOLLIALA SAYIDINA MUHAMMAD....WAALA ALIMUHAMMAD..........

Khamis, 22 Disember 2016

DZIKIR, DZIKIR DAN TERUS BERDZIKIR TANPA HENTI

Muhammad Zahir

Rasulullah SAW bersabda, “Tiada suatu kaum yang duduk sambil berdzikir kepada Allah melainkan mereka akan dikelilingi oleh malaikat, diselimuti oleh rahmat dan Allah akan mengingat mereka di hadapan makhluk yang ada di sisi-Nya.” (HR. Bukhari).

Rasulullah juga bersabda, “Tiada suatu kaum yang berkumpul sambil mengingat Allah dimana dengan perbuatan itu mereka tidak menginginkan apa pun selain diri-Nya, melainkan penghuni langit akan berseru kepada mereka, ‘Bangkitlah, kalian telah diampuni. Keburukan-keburukan kalian telah diganti dengan kebaikan-kebaikan’.” (HR. Ahmad).

Sungguh luar biasa kasih sayang Allah kepada hamba-Nya. Manafaat dzikir yang sedemikian luar biasa bagi kehidupan dunia-akhirat kita senantiasa Allah ulang-ulang di dalam kitab-Nya agar kita terus menerus mengamalkannya.
“Hai orang-orang yang beriman, berdzikirlah (dengan menyebut nama) Allah, dengan dzikir yang sebanyak-banyaknya.” (QS. Al-Ahzab [33]: 41).

Bahkan saat kita selesai sholat pun, Allah tekankan agar kita terus berdzikir kepada-Nya.
 “Maka apabila kamu telah menyelesaikan shalat, ingatlah Allah di waktu berdiri, di waktu duduk dan di waktu berbaring” (QS. An-Nisa [4]: 103).

Malah kalau saat lupa Allah swt, bahaya besar menanti...
Allah SWT berfirman:"Dan sesiapa yang hatinya tidak mengindahkan zikir kepada Yang maha Pengasih, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya."(QS. Az-Zukhruf: Ayat 36).

JANGAN GHAFLAH(LALAI)
Allah SWT berfirman: "Syaitan telah menguasai dan mempengaruhi mereka, sehingga menyebabkan mereka lupa mengingati Allah (berdzikir); mereka itulah puak Syaitan. Ketahuilah! Bahawa puak Syaitan itu sebenarnya orang-orang yang rugi."(QS. Al-Mujadilah: Ayat 19).

Marilah berdzikir... terus berdzikir... berdzikir hingga ke hembusan yang terakhir.



Selasa, 20 Disember 2016

WAHAi SaHaBATku

Gambar hiasan sahaja

Wahai sahabatku, 
pandanglah pemakaman nun di sana, 
dan saksikan betapa banyak pusara di dalamnya;
berapa ratus ribu manusia tidak berdaya berbaring di sana di dalam kegelapan.
setiap orang di antara mereka telah membanting tulang dan berjuang,
telah terbakar oleh harapan hampa dan ketamakan, dan
pakaian-pakaian gemerlap bertatahkan ratna mutu manikam.

Mereka mengumpulkan berguni guni emas dan perak,
merampas nafkah orang ramai , dan berlumba-lumba
dengan tipu muslihat , mencari wang banyak;
namun, akhirnya dengan penuh keluh penyesalanan
mereka dibaringkan untuk menghadaapi ajal.

Gudang harta kekayaan mereka penuhkan,
dan di dalam jiwa mereka
tertanam dalam benih-benih
ketamakan;
tetapi, akhirnya,
semua itu mereka tinggalkan.

Sungguh menyedihkan, dengan tidak terduga-duga
terjebaklah mereka di pintu kematian,
dan di sana cangkir takdirlah
yang akan mereka minum.

Wahai sahabatku, renungilah kebimbingan hatimu,
dan bergegaslah engkau ke pintu taubat;
jika tidak, ketahuilah olehmu,
engkau akan terseksa untuk selama-lamanya.

Petikan karya Al-Anshari dari Hirat kpw -xx


Ahad, 18 Disember 2016

Allah huma Solly Ala Syaiddina Muhammad...

۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞

"Kelahiran Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa sallam berbeza, khusus dan tinggi di antara kelahiran-kelahiran lainnya. Maka itu adalah kelahiran tercegahnya syaitan mendekat dari langit dan mencuri pendengaran. Kelahiran yang membuat berhala merunduk dan tunduk.

Kelahiran yang menyebabkan api Kerajaan Persia padam yang sudah seribu tahun tak padam. Kelahiran yang menggoncang Kerajaan Kisra dan terjatuh kerananya 14 berhala yang di sembah. Cahaya menyebar luas bahkan Ibunya Rasul Shallallahu 'alaihi wa sallam melihat Kerajaan Basrah. Bahawa itu adalah cahaya Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa sallam."

[Al-Allamah Sayyidi Habib Umar Bin Muhammad Bin Hafidz Hafizhahullah]

Rabu, 14 Disember 2016

*BIODATA RASULULLAH S.A.W*

Mahmud Gani,

*Nama* : _Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalibs bin Hashim_.

Tarikh lahir :* _Subuh hari Isnin, 12 Rabiulawal_ bersamaan 20 April 571Masihi (dikenali sebagai Tahun Gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Kaabah)
Tempat lahir* : Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah.
Nama bapa* : Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.
Nama ibu* : Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf.
Pengasuh pertama* : Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah SAW). *Ibu susu pertama* : Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab).
Ibu susu kedua* : Halimah binti Abu Zuaib As-Saadiah (lebih dikenali Halimah As-Saadiah. Suaminya bernama Abu Kabsyah).

*USIA 5 TAHUN*-_Peristiwa pembelahan dada Rasulullah SAW yang dilakukan oleh dua malaikat_
untuk mengeluarkan bahagian syaitan yang wujud di dalam hatinya.

*USIA 6 TAHUN*- _Ibunya Aminah binti Wahab ditimpa sakit dan meninggal dunia_ di Al-Abwa '
(sebuah kampung yang terletak di antara Makkah dan Madina, baginda dipelihara oleh Ummu Aiman (hamba perempuan bapa Rasulullah SAW)
dan dibiayai oleh datuknya Abdul Muttalib.

 *USIA 8 TAHUN*- _Datuknya, Abdul Muttalib pula meninggal dunia. Baginda dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.

*USIA 9 TAHUN* (Setengah riwayat mengatakan pada usia 12 tahun)-
Bersama bapa saudaranya, Abu Talib bermusafir ke Syam atas urusan perniagaan.
Di kota Busra, negeri Syam, seorang pendita Nasrani bernama Bahira (Buhaira) telah bertemu ketua-ketua rombongan untuk menceritakan tentang pengutusan seorang nabi di kalangan bangsa Arab yang akan lahir pada masa itu.

 *USIA 20 TAHUN*
Terlibat dalam peperangan Fijar . Ibnu Hisyam di dalam kitab ' Sirah ' ,jilid1, halaman 184-187 menyatakan pada ketika itu usia Muhammad SAW ialah 14 atau 15 tahun. Baginda menyertai peperangan itu beberapa hari dan berperanan mengumpulkan anak-anak panah sahaja.
Menyaksikan ' perjanjian Al-Fudhul ' ; perjanjian damai untuk memberi pertolongan kepada orang yang dizalimi di Makkah.

*USIA 25 TAHUN*
Bermusafir kali kedua ke Syam atas urusan perniagaan barangan Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah.
Perjalanan ke Syam ditemani oleh Maisarah; lelaki suruhan Khadijah.
Baginda SAW bersama-sama Abu Talib dan beberapa orang bapa saudaranya yang lain pergi berjumpa Amru bin Asad (bapa saudara Khadijah) untuk meminang Khadijah yang berusia 40 tahun ketika itu.
Mas kahwin baginda kepada Khadijah adalah sebanyak 500 dirham.

*USIA 35 TAHUN*
Banjir besar melanda Makkah dan meruntuhkan dinding Kaabah.
Pembinaan semula Kaabah dilakukan oleh pembesar-pembesar dan penduduk Makkah.
Rasulullah SAW diberi kemuliaan untuk meletakkan ' Hajarul-Aswad ' ke tempat asal dan sekaligus meredakan pertelingkahan berhubung perletakan batu tersebut.

*USIA 40 TAHUN*
Menerima wahyu di gua Hira ' sebagai perlantikan menjadi Nabi dan Rasul akhir zaman.

 *USIA 53 TAHUN*
Berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah dengan ditemani oleh Saidina Abu Bakar Al-Siddiq.
Sampai ke Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal/ 24 September 622M.

*USIA 63 TAHUN*
Kewafatan Rasulullah SAW di Madinah Al-Munawwarah pada hari Isnin, 12
Rabiulawal tahun 11Hijrah/ 8 Jun 632 Masihi.

*ISTERI-ISTERI RASULULLAH SAW*
💚 Khadijah Binti Khuwailid.
💚Saudah Binti Zam'ah.
💚Aisyah Binti Abu Bakar (anak Saidina Abu Bakar).
💚Hafsah binti ' Umar (anak Saidina ' Umar bin Al-Khattab).
💚Ummi Habibah Binti Abu Sufyan.
💚Hindun Binti Umaiyah (digelar Ummi Salamah).
💚Zainab Binti Jahsy.
💚 Maimunah Binti Harith.
💚 Safiyah Binti Huyai bin Akhtab.
💚 Zainab Binti Khuzaimah (digelar ' Ummu Al-Masakin ' ; Ibu Orang Miskin).

*ANAK-ANAK RASULULLAH SAW*
1. Qasim
2.Abdullah
3.Ibrahim
4. Zainab
5.Ruqaiyah
6.Ummi Kalthum
7.Fatimah Al-Zahra '

*ANAK TIRI RASULULLAH SAW*

Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda).

*SAUDARA SESUSU RASULULLAH SAW*

*_IBU SUSUAN/SAUDARA SUSUAN_*
1. Thuwaibah 1. Hamzah
2. Abu Salamah Abdullah bin Abdul Asad

*_SAUDARA SUSUAN_*
1. Halimah Al-Saidiyyah 1. Abu Sufyan bin Harith bin Abdul Mutallib
2. Abdullah bin Harith bin Abdul ' Uzza
3. Syaima ' binti Harith bin Abdul ' Uzza
4. ' Aisyah binti Harith bin abdul ' Uzza

*BAPA DAN IBU SAUDARA RASULULLAH SAW*
( ANAK-ANAK KEPADA ABDUL MUTTALIB)

1. Al-Harith
2. Muqawwam
3. Zubair
4. Hamzah ***
5. Al-Abbas ***
6. Abu Talib
7. Abu Lahab (nama asalnya Abdul Uzza)
8. Abdul Ka ' bah
9. Hijl
10. Dhirar
11. Umaimah
12. Al-Bidha (Ummu Hakim)
13. Atiqah ##
14. Arwa ##
15. Umaimah
16. Barrah
17. Safiyah (ibu kepada Zubair Al-Awwam) ***

*** Sempat masuk Islam.
## Ulama berselisih pendapat tentang Islamnya.

*Sabda Rasulullah SAW:*
💞  _"Sesiapa yang menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya dia telah mencintai aku_.  _Dan sesiapa yang mencintai aku nescaya dia bersama-samaku di dalam syurga"(Riwayat Al-Sajary daripada Anas )

اللهم صلى على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه وسلم

Nabi Muhammad SAW - Manusia agong

🎯 *KENALI NABI MUHAMMAD S.A.W. SECARA LAHIRIAH*

💓Begitu indahnya sifat fizikal
Baginda, sehinggakan seorang ulama Yahudi yang pada pertama kalinya bersua muka dengan Baginda lantas melafazkan keIslaman dan mengaku akan kebenaran apa yang disampaikan oleh Baginda.

_Di antara kata-kata apresiasi para sahabat ialah:_

💞 Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah saw..
💞Aku melihat cahaya dari lidahnya.
💞 Seandainya kamu melihat Baginda, seolah-olah kamu melihat matahari terbit.
💞 Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan.
💞Rasulullah umpama matahari yang bersinar.
💞 Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah.
💞 Apabila Rasulullah berasa gembira, wajahnya bercahaya spt bulan purnama.
💞 Kali pertama memandangnya sudah pasti akan terpesona.
💞 Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat.
💞 Wajahnya seperti bulan purnama.
💞 Dahi baginda luas, raut kening tebal, terpisah di tengahnya.
💞Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.
💞 Mata baginda hitam dengan bulu mata yang panjang.
💞 Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut.
💞Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan luas sekali
pertama kali melihatnya.
💞Mulut baginda sederhana luas dan cantik.
💞 Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.
💞Apabila berkata-kata, cahaya kelihatan memancar dari giginya.
💞Janggutnya penuh dan tebal menawan.
💞Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca.
💞 Warna lehernya putih seperti perak, sangat indah.
💞Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya.
💞Rambutnya sedikit ikal.
💞 Rambutnya tebal kdg-kdg menyentuh pangkal telinga dan kdg-kdg mencecah bahu tapi disisir rapi.
💞 Rambutnya terbelah di tengah.
💞Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat.
💞Dadanya bidang dan selaras dgn perut. Luas bidang antara kedua bahunya lebih drpd biasa.
💞Seimbang antara kedua bahunya.
💞Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya, jarinya juga besar dan tersusun dgn cantik.
💞Tapak tangannya bagaikan sutera yang lembut.
💞Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik.
💞 Kakinya berisi, tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air.
💞Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.
💞Warna kulitnya tidak putih spt kapur atau coklat tapi campuran coklat dan putih.
💞Warna putihnya lebih banyak.
💞Warna kulit baginda putih kemerah-merahan.
💞Warna kulitnya putih tapi sihat.
💞Kulitnya putih lagi bercahaya.
💞 Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh.
💞 Badannya tidak gemuk.
💞Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak.
💞 Perutnya tidak buncit.
💞 Badannya cenderung kepada tinggi, semasa berada di kalangan org ramai baginda kelihatan lebih tinggi drpd mereka.

 *KESIMPULANNYA*:
Nabi Muhammad sa.w adalah manusia agung yang ideal dan sebaik-baik contoh
sepanjang zaman.
Baginda adalah semulia-mulia insan di dunia.

*Nota Kaki :*
_Kirimkan kepada sahabat-sahabat muslim lainnya agar timbul kesedaran untuk_
_mencintai Allah dan RasulNya, seperti Allah dan RasulNya mencinta kita_

Khamis, 8 Disember 2016

S E L A L U C A R I

Muhammad Dzahir:
*Ceritalah baik orang dan jangan sekali-kali berdendam. Cakap yang baik saja. Yang elok saja.*
*PASTIKAN ANDA ADA SIFAT MENUTUP AIB SESEORANG DAN MEMAAFKAN SESEORANG*
*S E L A L U  C A R I  B A I K  O R A N G*JANGAN  C A R I  B U R U K  O R A N G*
_Suatu ketika Nabi saw hendak mandikan jenazah, maka Umar r.hu telah melarang Nabi saw untuk jadi imam pada solat jenazah itu kerana jenazah itu seorang yang jahat._
_Nabi saw telah tanya pada sahabat yang lain,_
*_"Pernah kamu semua lihat jenazah ini buat apa-apa kebaikan sepanjang hidupnya..?"_*
*_Maka seorang sahabat menjawab bahawa lelaki itu pernah mengawal keselamatan jemaah sepanjang malam dalam satu safar._*
_Maka Nabi saw kata pada Umar r.hu,_
*_"Mata yang berjaga malam di jalan Allah, maka Allah haramkan api neraka ke atasnya..!"_*
*_"Wahai Umar..! Orang yang api neraka diharamkan ke atasnya, kenapa kamu memandai-mandai tentukan hukum untuk dia..?"_*
*_Nabi saw palingkan wajah ke arah jenazah dan mula takbir._*
*_Semua Para Sahabat r.hum ada sifat untuk menutup aib seseorang dan memaafkan kesalahan seseorang._*

*_HOBI ANDA SUKA CAKAP BAIK ORANG? ATAU_*HOBI ANDA SUKA CAKAP BURUK ORANG?_*
*_ANDA SUKA CAKAP YANG BETUL..? ATAU..?_**_ANDA SUKA CAKAP YANG TAK BETUL?_*
*_B E L A J A R L A H_**_M E M B E T U L K A N_*
*_C A K A P  A N D A  D A L A M_*
*_K E R J A  D A K W A H  N A B I  S A W_*

 *_::✋😃 keluarkan jemaah ke negara jauh_*
[05/12 11:20 pm] Muhammad Dzahir: *_:: ✋😃 rumah anda suasana agama_*
 aaaku menangis membaca kisah seorang sahabat dari USA....
*_APABILA DATANG YANG HAK AKAN PERGI SEMUA YANG BATHIL_*
*_A N A K_*_P E R E M P U A N N Y A_**_B E R T A N Y A_**_K E N A P A  A Y A H_**_T A K  B A C A  H A D I S ?_*
*_A y a h n y a  m e n a n g i s  d a n_**_m e r e k a  b e r d u a  m e n a n g i s_*
*_Dia cuma tinggal bersama anak perempuannya yang kerja di club sebagai gro..!_*

*_A M A L  D A K W A H  M E N A R I K_*
*_H I D A Y A T  A L L A H  S W T_*
*_Hidup dia dan anaknya terlalu bebas. Satu hari dia terpikat dengan jemaah yang sedang buat dakwah di masjid._*
*_P E R K A T A A N  A L L A H,  R A S U L_*
*_A D A  N U R  P E L E M B U T  H A T I_*
*_Masuk saja ke masjid dan bila dia dengar cerita tentang kebesaran Allah, dia menangis teresak-esak seorang diri._*
_Dia tanya,_ *_"Ustaz..! Macamana anak saya gro..? Dia tahu perangai buruk saya yang degil dan jahat. Dia pasti tak dengar cakap saya..!"_*
*_B A W A  Y G  H A K  D I  R U M A H_*
*_"Cuba hidupkan Taklim dalam rumah..!"_* _Kata Ustaz tadi._
*_"Tapi anak saya tidak ada masa langsung di rumah. Tak sempat dan pasti dia tak akan dengar..!"_*
*_"Cuba awak fikir masa bila dia ada di rumah..!"_* _Kata Ustaz lagi._
*_"Oh ya, masa dia depan cermin make-up. Memang lama masa dia bersiap sebelum keluar ke club. Macam-macam lelaki datang rumah..!"_* _Dia sedih teringat keadaan anaknya..!_

*_B I L A  N U R  Q U R A N  H A D I S_*
*_M E R E S A P  D A L A M  J I W A_*
*_Dia mulakan bacaan Taklim sebelah anaknya. Tak terlalu kuat dan tak terlalu perlahan. Tapi anaknya buat tak tahu jer..!_*
*_Setelah beberapa minggu anaknya tetap sama. Buat tak tahu dan takde kesan. Tak dengar nasihatnya. Dia mula putus asa dan esoknya berhenti baca Taklim._*
_Tiba-tiba anaknya masa nak make-up tanya,_ *_"Kenapa ayah tak baca hadis..?"_*
*_"Kamu bukan nak dengar pun..!"_* _Jawabnya ringkas._
_Maka dijawab anaknya,_ *_"Setiap hari saya sedih. Hari ini saya dah buat keputusan untuk jumpa boss dan tidak mahu kerja ini lagi. Saya nak dekat dengan Allah..!"_*

*_A I R M A T A  Y A N G  L A R I S_*
*_D I  M A N A - M A N A  P A S A R A N_**_Itulah Nur Al-Quran dan kesan hadis Nabi saw. Ayahnya menangis dan mereka berdua menangis._**_Itulah bila hidayah menyapa. Lebih mahal dan bahagia dari segala perkara dalam dunia ini. Hidayat itu lebih mahal dari segalanya..!_*

Tk Ustaz Ebit Lew._



Sabtu, 26 November 2016

ISU-ISU TERGEMPAR ANTARABANGSA

Muhammad Dzahir

1. EU SEMAKIN TENAT
Selepas kejatuhan ekonomi Greece dan keputusan UK untuk keluar dari EU, kini pandangam awam untuk mendesak keluar dari EU semakin rancak di negara-negara lain. Sebagaimana yang dilaporkan oleh portal USA today, gerakan yang dikenali sebagai euroscepticism ini amat hebat di Perancis, Poland, Belanda, Austria, Jerman, Sepanyol, Italy, Greece, Denmark, Hungary dan Sweden.
Efek domino berlaku selepas isu Brexit yang menggemparkan dunia. Ini menunjukkan keruntuhan sistem ekonomi Liberal-Kapitalisme yang pernah dibanggakan ekonomis dunia. Walaupun kini dasar isolationisme dan nasionalis yang menjadi tumpuan, namun hakikatnya dunia masih terkapai-kapai mencari ideologi ekonomi baru menggantikan sistem pasaran terbuka, sistem ribawi dan wang fiat yang membawa kepada kemusnahan dan ketidakstabilan sejagat.
Mungkin sudah tiba masanya sistem ekonomi bertuhan pula yang akan mengambil tempat. Ekonomi yang menitik beratkan soal halal dan haram, soal sikap dan peribadi individu.

2. USAHA MENIDAKKAN KEMENANGAN TRUMP DI AMERIKA
Menurut perlembagaan Amerika, pemilihan yang berlaku 8 November lepas bukanlah pilihanraya Presiden yang sebenar. Ia cuma sebuah pemilihan supaya rakyat mengundi wakil-wakil yang akan mengundi presiden Amerika yang disebut sebagai Electoral College. Pilihanraya presiden yang sebenar dijadualkan pada 19 Disember ini.
Namun belum berlaku dalam sejarah Amerika, keputusan pemilihan Electoral College berbeza dengan pilihanraya Presiden yang sebenar. Walaubagaimanapun, kini sedang rancak usaha mencarik adat ini. Electoral College dikempen supaya mengundi Hillary Clinton dan bukannya Donald Trump.
Amerika dikenali oleh masyarakat dunia sebagai ikon demokrasi. Namun sistem electoral college ini sebenarnya bukti bahawa mereka sendiri takut akan kuasa rakyat teramai. Pengkelasan sebegini hanya mengembalikan sistem demokrasi purba di Athens dahulu yang hanya mengiktiraf bangsawan sebagai golongan yang layak menentukan pemimpin.
Dalam perkembangan lain, pendokong Hillary telah mengemukakan petisyen bantahan terhadap keputusan pemilihan di wilayah Winscoinson. Jika diterima, mungkin undian lepas akan dikira semula.

3. HASRAT PUTERA SAUDI DANAI ISRAEL
Al-Waleed Talal, salah seorang putera kerajaan Arab Saudi memberi amaran kepada Rusia, sekiranya Putin tidak mahu ke meja rundingan bagi menyelesaikan isu Syria, beliau akan mendanai dengan Israel dan negara-negara Arab lain untuk menyerang Rusia.
Sebelum itu, Talal yang juga seorang ahli perniagaan terkemuka Saudi telah mengalukan kedatangan wakil negara haram itu ke Saudi. Mereka hadir bagi menandatangani MoU di Kementerian Luar Arab Saudi. Dalam ucapannya, Talal menyatakan:
"We are so delighted today to see that Arab mentality changes and the Arab states do not consider Israel as their enemy anymore.We should work together to save Syrian citizen from Russia atrocities,If Putin Won't come back to the negotiating table,I will finance Israel and Arab Countries to Invade Russia"

4. KEBAKARAN DI TANAH HARAM ISRAEL
Selepas diusulkan di Knesset (Parlimen Israel) cadangan melarang azan di tanah haram itu pada 13 November, Allah SWT turunkan bencana yang dahsyat kepada negara terbabit. Larangan yang dibuat melibatkan Masjidil Aqsa dan masjid-masjid lain di sekitar.
Kebakaran bermula di penempatan Neve Shalom berhampiran al-Quds. Ia kemudian merebak beratus kilometer ke wilayah Haifa. Kebakaran itu menyebabkan lebih 70,000 rakyat Israel dipindahkan dari Haifa. Lapangan Terbang Tel Aviv dan pelabuhan tirut ditutup. Kerugian sudah dianggarkan ratusan juta dollar. Kerajaan Israel terpaksa mengisytiharkan darurat dan meminta negara-negara asing membantu.
Apa yang menarik, selain pihak berkuasa Palestin yang membantu memadamkan kebakaran, Rusia yang terkenal dengan seteru Israel turut menghulur bantuan. Selain dari berjaya meraih populariti di mata rakyat Israel dan masyarakat antarabangsa dalam mainan politik persepsi, mereka juga berpeluang meneroka tanah haram itu. Perkara ini sangat berguna sebagai maklumat ketenteraan.

5. ISU AHOK MASIH BELUM SELESAI
Setelah Ahok didapati bersalah oleh mahkamah kerana menghina agama Islam dalam ucapan kempennya sebagai gabenor Jakarta beliau telah dijatuhkan hukuman penjara empat tahun. Namun sehingga kini beliau masih lagi bebas tanpa diambil tindakan apa-apa oleh pihak berkuasa. Hal ini mendatangkan rasa tidak puas hati di kalangan demonstran yang menuntut supaya Ahok ditangkap dan dihukum.
Sehubungan dengan itu, Gerakan Nasional Pengawal Fatwa Majelis Ulama Indonesia (GNPF MUI) mengumumkan akan mengadakan sekali lagi demonstrasi Aksi Bela Islam di Jakarta pada 2 Disember ini.

6. GENOSID DI MYAMNAR
Mengikut perlembagaan Myanmar pindaan 1982, bangsa Rohingya dari wilayah Arakan di pinggir Bangladesh adalah tidak termasuk dalam kategori warganegara. Atas dasar ini, berlaku pembantaian besar-besaran bagi menghapuskan etnik Rohingya. Rakyat awam turut terlibat membunuh dan menyeksa etnik ini. Pemimpin agama Buddha berperanan meniupkan semangat genosid ini atas nama agama, walaupun jelas bercanggah dengan ajaran Gautma Buddha sendiri.

Selepas berlaku pertempuran pertama antara Mujahidin dengan puak pelampau Buddha, barulah Aung San Suu Kyi mengajak kepada penyelesaian damai. Apa yang mengecewakan, tokoh yang bergelar ikon demokrasi Myamnar itu sebelum ini bukan sahaja membisu, malah menunjukkan sikap prejudis terhadap penganut Islam. (Alang Ibn Shukrimun)

Rabu, 9 November 2016

۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞

"Saya sayang kalian semua. Saya ijazahkan pada kalian pada malam ini, setiap kali selepas solat dan juga perbanyakkan baca di luar waktu solat, jangan lupakan doa ini, doa yang diajarkan oleh Baginda Nabi ﷺ kepada Sayyidina Muadz bin Jabal r.a:

اللَّهُمَّ أَعِنِّيْ عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ

"Wahai Tuhanku, bantulah aku untuk mengingatiMu, mensyukuriMu dan beribadat kepadaMu dengan baik."

Ada riwayat menyebut اللّٰهُمَّ أَعِنِّي dan ada juga riwayat menyebut رَبِّ أَعِنِّي. Kalian boleh gabungkan :

اللَّهُمَّ رَبِّ أَعِنِّيْ عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ

[Al-Allamah Sayyidi Habib Umar Bin Muhammad Bin Salim Bin Hafidz Hafizho


............................................................................................

۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞

"Orang yang asyik Cinta kepada Allah, ialah orang yang membebaskan dirinya dari segala nafsunya, dan sebagai akibat daripada itu, dia hanya menyibukkan dirinya berzikir kepada Allah Subhanahu wa Taala"

[Imam Junaid Al-Baghdadi Rahimahullah Taala]



۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞

"Sesungguhnya cahaya apabila masuk ke dalam hati seseorang maka hati tersebut akan diberi kelapangan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala. Hati siapakah yang bercahaya itu? Iaitu hati yang menjauhkan diri dari segala macam hal keduniaan. Maka hati tersebut akan dijauhkan dari fitnah-fitnah dunia."

[Al-Allamah Sayyidi Habib Umar Bin Muhammad Bin Hafidz Hafizhohullah]

Ahad, 30 Oktober 2016

JADILAH IBU BAPA BAGAI RAJA, KITA AKAN DIKURNIAKAN REZEKI BAGAI GAJI SEORANG RAJA*

Muhammad Dzahir

Kisah ini dipetik daripada kisah seorang Jutawan Perniagaan di Indonesia yang memiliki Syarikat Baja yang terkenal, bernama Budi Harta Winata, beliau ialah Pemilik PT. Artha Mas Graha Andalan.
Ketika ditanya rahsia kejayaannya sehingga berjaya menjadi Pengusaha besar, jawabnya singkat sahaja:
“ *JADIKANLAH IBU BAPAMU UMPAMA RAJA, MAKA ALLAH AKAN KURNIAKAN REZEKI KEPADAMU BAGAI REZEKI SEORANG RAJA*”.
Pengusaha yang kini tinggal di Cikarang (Indonesia) ini pun bercerita lagi bahawa umumnya orang yang hebat dan berjaya di kalangan sahabat-sahabatnya ialah terdiri daripada mereka yang melayani ibu bapa mereka bagai melayan seorang Raja.
Mereka menghormati, memuliakan, melayani dan mengutamakan ibu bapa mereka melebihi diri, isteri dan keluarga mereka sendiri.
Lelaki (jutawan) yang berasal dari Banyuwangi ini melanjutkan ceritanya, “Jangan perlakukan ibu bapamu seperti Pembantumu, kelak Allah akan meletakkan taraf kamu seperti seorang pembantu".
"Ibu bapa kita sudah melahirkan dan membesarkan kita, kenapa sehingga mereka telah tua pun kita masih meminta dan mengharap bantuan harta atau tenaga mereka, pada hal kita sudah pun dewasa."
"Atau ibu bapa kita diminta bantu menjaga anak-anak kita ketika kita sibuk bekerja."
"Bila keadaan ini terjadi (kita melayan ibu bapa bagai pembantu), maka ketika itu rezeki kita dinilai adalah sebagai rezeki pembantu, kerana kita memperlakukan ibu bapa kita seperti pembantu. Maka, Allah swt memberi upah atau gaji (rezeki) setimpal dengan jawatan pembantu, bukan gaji seorang Raja."
"Walau suami/isteri bekerja, tetapi Allah swt tetap memberi rezeki kepada kita kurang daripada rezeki seorang Raja, bahkan tak pernah cukup pada setiap bulan."
Menurut sebuah lembaga penilai yang melakukan penyelidikan ke atas 700 keluarga di Jepun, mendapati mereka yang berjaya adalah, terdiri daripada mereka yang memperlakukan dan melayani ibu bapa seperti seorang Pembesar Negara. Dan mereka yang hidup sengsara hidupnya adalah terdiri daripada mereka yang sibuk dengan urusan dirinya sendiri dan kurang perduli pada ibu bapa mereka. Walaupun dapat banyak harta, tapi tak pernah cukup, bahkan jiwa menderita dengan masalah-masalah sampingan lain.
Pengajaran ini diambil iktibar agar anak-anak *JANGAN mendekati orang tua hanya untuk mendapatkan hartanya atau untuk mempergunakan tenaga mereka untuk membantu ketika hadapi kesusahan dan masalah*.
Mari terus berusaha keras agar kita memperlakukan ibu bapa bagai Raja atau pembesar negara.
Buktikan, dan jangan cuma hanya ada pada angan-angan sahaja. Praktikkan seperti mana yang dianjurkan oleh Rasulallah saw bahawa *Redha Allah swt terletak kepada redha ibu bapa. Syurga berada di bawah tapak kaki ibu*.
Beruntunglah bagi yang masih memiliki ibu bapa, dan masih BELUM TERLAMBAT untuk berbakti. Sebelum mereka kembali kehadharat Allah swt.
Waktu itu, mereka menjadi milik penuh Allah. Hanya kita dapat berbakti dengan doa yang belum tentu dimakbul Allah, jika kita sebelum ini jadi anak derhaka ketika mereka hidup dan tak sempat memohon redha kedua-dua mereka.
WANG boleh dicari, ilmu boleh digali, tapi kesempatan untuk mengasihi ibu bapa kita takkan terulang kembali. Ibu bapa cuma satu, isteri dan anak boleh bertambah, demikian yang wanita, suami bila mati atau bercerai boleh diganti, tapi ibu bapa bila mati, tak ada ganti lagi.

*JADILAH IBU BAPA BAGAI RAJA, KITA AKAN DIKURNIAKAN REZEKI BAGAI GAJI SEORANG RAJA*

Muhammad Dzahir

Kisah ini dipetik daripada kisah seorang Jutawan Perniagaan di Indonesia yang memiliki Syarikat Baja yang terkenal, bernama Budi Harta Winata, beliau ialah Pemilik PT. Artha Mas Graha Andalan.   
                                 
Ketika ditanya rahsia kejayaannya sehingga berjaya menjadi Pengusaha besar, jawabnya singkat sahaja:

“ *JADIKANLAH IBU BAPAMU UMPAMA RAJA, MAKA ALLAH AKAN KURNIAKAN REZEKI KEPADAMU BAGAI REZEKI SEORANG RAJA*”.

Pengusaha yang kini tinggal di Cikarang (Indonesia) ini pun bercerita lagi bahawa umumnya orang yang hebat dan berjaya di kalangan sahabat-sahabatnya ialah terdiri daripada mereka yang melayani ibu bapa mereka bagai melayan seorang Raja.

Mereka menghormati, memuliakan, melayani dan mengutamakan ibu bapa mereka melebihi diri, isteri dan keluarga mereka sendiri.

Lelaki (jutawan) yang berasal dari Banyuwangi ini melanjutkan ceritanya, “Jangan perlakukan ibu bapamu seperti Pembantumu, kelak Allah akan meletakkan taraf kamu seperti seorang pembantu".
"Ibu bapa kita sudah melahirkan dan membesarkan kita, kenapa sehingga mereka telah tua pun kita masih meminta dan mengharap bantuan harta atau tenaga mereka, pada hal kita sudah pun dewasa."
"Atau ibu bapa kita diminta bantu menjaga anak-anak kita ketika kita sibuk bekerja."

"Bila keadaan ini terjadi (kita melayan ibu bapa bagai pembantu), maka ketika itu rezeki kita dinilai adalah sebagai rezeki pembantu, kerana kita memperlakukan ibu bapa kita seperti pembantu. Maka, Allah swt memberi upah atau gaji (rezeki) setimpal dengan jawatan pembantu, bukan gaji seorang Raja."

"Walau suami/isteri bekerja, tetapi Allah swt tetap memberi rezeki kepada kita kurang daripada rezeki seorang Raja, bahkan tak pernah cukup pada setiap bulan."

Menurut sebuah lembaga penilai yang melakukan penyelidikan ke atas 700 keluarga di Jepun, mendapati mereka yang berjaya adalah, terdiri daripada mereka yang memperlakukan dan melayani ibu bapa seperti seorang Pembesar Negara. Dan mereka yang hidup sengsara hidupnya adalah terdiri daripada mereka yang sibuk dengan urusan dirinya sendiri dan kurang perduli pada ibu bapa mereka. Walaupun dapat banyak harta, tapi tak pernah cukup, bahkan jiwa menderita dengan masalah-masalah sampingan lain.

Pengajaran ini diambil iktibar agar anak-anak *JANGAN mendekati orang tua hanya untuk mendapatkan hartanya atau untuk mempergunakan tenaga mereka untuk membantu ketika hadapi kesusahan dan masalah*.

Mari terus berusaha keras agar kita memperlakukan ibu bapa bagai Raja atau pembesar negara.
Buktikan, dan jangan cuma hanya ada pada angan-angan sahaja. Praktikkan seperti mana yang dianjurkan oleh Rasulallah saw bahawa *Redha Allah swt terletak kepada redha ibu bapa. Syurga berada di bawah tapak kaki ibu*.

Beruntunglah bagi yang masih memiliki ibu bapa, dan masih BELUM TERLAMBAT untuk berbakti. Sebelum mereka kembali kehadharat Allah swt.

Waktu itu, mereka menjadi milik penuh Allah. Hanya kita dapat berbakti dengan doa yang belum tentu dimakbul Allah, jika kita sebelum ini jadi anak derhaka ketika mereka hidup dan tak sempat memohon redha kedua-dua mereka.

WANG boleh dicari, ilmu boleh digali, tapi kesempatan untuk mengasihi ibu bapa kita takkan terulang kembali. Ibu bapa cuma satu, isteri dan anak boleh bertambah, demikian yang wanita, suami bila mati atau bercerai boleh diganti, tapi ibu bapa bila mati, tak ada ganti lagi.


Sabtu, 22 Oktober 2016

CINTA KASIH SAYYIDINA ALI BIN ABI THALIB KEPADA SAYYIDINA UMAR BIN KHATTAB

Oleh : Ustadz Abdul Muhshi حفظه الله
Sayyidina Ali bin Abi Thalib radhiyallahu anhu adalah orang pertama (المستشار الأول) yang diajak berunding oleh sayyidina Umar bin Khattab radhiyallahuanhu dalam menyelesaikan berbagai persoalan yang terjadi pada masa pemerintahan khalifah Umar bin Khattab. Bahkan tidaklah sayyidina Ali bin Abi Thalib mengusulkan suatu hal kecuali Sayyidina Umar segera melaksanakan-nya.

Dikisahkan pernah sayyidina Umar mengutarakan keinginannya untuk memimpin sendiri peperangan melawan Persia akan  tetapi Sayyidina Ali menasihatinya agar beliau tidak berangkat namun dengan melimpahkan tugas berat itu pada yang lain dan beliau tetap konsentrasi menjaga pusat pemerintahan dengan alasan jika beliau memimpin langsung peperangan, khawatir di belakang terjadi gelombang serangan yang lebih besar dari musuh yang dihadapi, dan akhirnya Sayyidina Umar menerima usul tersebut dan tidak jadi berangkat.

Beginilah kecintaan Sayyidina Ali bin Abi Thalib radhiyallahu anhu kepada Sayyidina Umar radhiyallahu anhu sehingga terlontarlah pengakuan suci yang keluar dari lubuk hati Sayyidina Umar :

"لولا علي لهلك عمر" 
 "Seandainya tidak ada Ali, celakalah Umar".

📚 Dikutip dari Buku karya Syekh DR. Muhammad Said Ramadhan aL-Buty
فقه السيرة النبوية مع موجز لتاريخ الخلافة الراشدة

Jumaat, 21 Oktober 2016

Renungan

"TIDAK PERLU MENUNGGU BANYAK DOSA BARU BERISTIGHFAR, TAPI BERISTIGHFARLAH SELALU KERANA PADA DASARNYA KITA SUDAH TERLALU BANYAK DOSA DENGAN SERING MELUPAKAN DAN MENINGGALKAN DIRI-NYA."

[Habib Hud Al-Atas]

Jumaat, 14 Oktober 2016

Inilah Rahsia Kicauan Burung di Dalam Al-Quran


KETAHUILAH, seluruh makhluk yang ada di muka bertasbih kepada Allah swt. termasuk burung. Baik burung kicau, burung hiasan, bahkan burung hantu sekalipun. Suara dan kepakan sayapnya adalah tanda-tanda kebesaran Allah di muka bumi. Allah swt memberitahukan kepada manusia di dalam Al-Quran yang mulia, bahawa burung pun bertasbih dan shalat menyembah Allah swt.

Hal ini ditegaskan Allah swt di dalam surat An-Nur ayat 41 sampai 42.
Allah swt berfirman: Tidakkah kamu tahu bahawa, kepada-Nya bertasbih apa yang di langit dan di bumi, dan (juga) burung dengan mengembangkan sayapnya. Masing-masing telah mengetahui (cara) shalat dan tasbihnya, dan Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan. Dan kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi, dan kepada Allah-lah kembali (semua makhluk). Masing-masing makhluk mengetahui cara shalat dan tasbih kepada Allah dengan ilham dari Allah.” 
(QS. An-Nuur, 24: 41-42).

Ayat di atas sangat jelas memberitahukan kepada kita umat manusia dan jin, bahawa suara burung dan kepakan sayapnya mengandung tasbih dan shalat kepada Allah swt. Masing-masing makhluk memiliki cara tersendiri untuk menyembah Yang Maha Kuasa. Sesuai dengan apa yang diilhamkan kepada makhluk tersebut.

Dalam tafsir Al-Jami’ Li Ahkaam Al-Quran karya Imam Al-Qurthubi, dijelaskan bahawa Sufyan berkata, burung juga shalat, namun shalatnya tidak mengandung ruku dan sujud.[1] Imam Al-Qurthubi berkata, menurut suatu pendapat, kepakan sayap yang dilakukan burung adalah shalatnya, dan suaranya adalah tasbihnya. Inilah pendapat yang diriwayatkan oleh An-Naqqasy.[2]

Para makhluk itu adalah Malaikat, manusia, jin, haiwan, bahkan benda-benda mati sekalipun. Sebagaimana firman-Nya: “Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tak ada suatu pun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun.” (QS Al-Israa’: 44).

Imam Ibnu Katsir Rahimahullah berkata, di saat burung terbang burung itu bertasbih kepada Rabb-nya. Ia menyembah-Nya dengan bertasbih dengan cara yang Allah ilhamkan dan Allah ajarkan kepadanya. Allah Maha Mengetahui apa saja yang dikerjakan oleh burung itu. Oleh sebab itu, Allah berfirman: “Masing-masing telah mengetahui (cara) shalat dan tasbihnya,” Maksudnya, masing-masing dari makhluk itu telah Allah ajarkan etika dan cara mereka dalam beribadah kepada-Nya.[3]

Hikmah yang bisa kita petik dari ayat yang mulia ini adalah, kita jangan sampai lupa menyembah kepada Allah swt, dan jangan sampai kita melupakan waktu-waktu shalat, sebab semua makhluk berlumba-lumba bertasbih dan shalat kepada Allah swt. Termasuk burung yang kita pelihara.

[1] Tafsir Al-Jami’ Li Ahkaam Al-Quran karya Imam Al-Qurthubi, QS An-Nuur ayat 41-42. Jilid 12 Hal. 719. Pustakan Azzam, Maret 2008.
[2] Tafsir Al-Jami’ Li Ahkaam Al-Quran karya Imam Al-Qurthubi, QS An-Nuur ayat 41-42. Jilid 12 Hal. 719. Pustakan Azzam, Maret 2008.
[3] Tafsir Imam Ibnu Katsir, QS. An-Nuur, 24: 41. Jilid 6, Hal. 415. Pustaka Ibnu Katsir, Juni 2011.


SEMUA MAKHLUK SUJUD/BERTASBIH KEPADA ALLAH


Surah Nombor rujukan ayat dan terjemahannya:
Surah Al-Isra (44) Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun.

Surah Sad (18) Sesungguhnya Kami telah mudahkan gunung-ganang turut bertasbih memuji Kami bersama-sama dengannya; pada waktu petang dan ketika terbit matahari.
(19) Dan (Kami mudahkan juga) unggas turut berhimpun (untuk bertasbih memuji Kami bersama-sama dengannya); tiap-tiap satunya mengulangi tasbih masing-masing menurutnya.

Al-Hadid (1) - Segala yang ada di langit dan di bumi tetap mengucap tasbih kepada Allah dan Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Al-Hasr (1) - Segala yang ada di langit dan di bumi tetap mengucap tasbih kepada Allah dan Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

As-Saff (1) - Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, tetap mengucap tasbih kepada Allah dan Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Al-Jumua (1) - Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi sentiasa mengucap tasbih kepada Allah Yang Menguasai (sekalian alam), Yang Maha Suci, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

At-Taghabun (1) - Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi sentiasa mengucap tasbih kepada Allah; bagiNyalah kuasa pemerintahan dan bagiNyalah segala pujian dan Dia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

An-Nur -(41) - Tidakkah engkau mengetahui bahawasanya Allah (Yang Maha Esa dan Maha Kuasa) sentiasa bertasbih kepadaNya sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi serta burung-burung yang terbang berbaris di angkasa? Masing-masing sedia mengetahui (menurut keadaan semulajadinya) akan cara mengerjakan ibadatnya kepada Allah dan memujiNya dan Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan.

2. Semua makhluk sujud kepada Allah

Surah Nombor rujukan ayat dan terjemahannya:
Ar-Rad (15) - Dan kepada Allah jualah sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi tunduk menurut, samada dengan sukarela atau dengan terpaksa dan (demikian juga) bayang-bayang mereka; pada waktu pagi dan petang.

Al-Hajj (18)- Tidakkah engkau mengetahui bahawa segala yang ada di langit dan di bumi tunduk sujud kepada Allah dan (di antaranya termasuklah) matahari dan bulan dan bintang-bintang dan gunung-ganang dan pokok-pokok kayu dan binatang-binatang, serta sebahagian besar dari manusia? Dan banyak pula (di antara manusia) yang berhak ditimpa azab (disebabkan kekufurannya dan maksiatnya) dan (ingatlah) sesiapa yang dihinakan oleh Allah maka dia tidak akan beroleh sesiapapun yang dapat memuliakannya. Sesungguhnya Allah tetap melakukan apa yang dirancangkanNya.



Khamis, 13 Oktober 2016

Renungan DiRi

"Jangan Kau Sibuk Memperhatikan Penampilan Fizikalmu, Namun Melupakan Hatimu. Sebab Fizikalmu Akan Cepat Rosak Dan Punah Walau Kau Menghabiskan Seluruh Harta Untuk Mempertahankannya. Pusatkanlah Perhatianmu Kepada Hati, Sebab Ia Abadi dan Itulah Hakikatmu Yang Sebenarnya." [Habib Hud Al-Atas]

KEHIDUPAN SELEPAS UMUR 40 TAHUN

Dalam hadis Rasulullah s.a.w: "Rasullullah s.a.w berpesan pada orang lelaki @ perempuan yang berusia 40 tahun atau hampir dengan usia ini, secukupnya harus persiapkan diri dengan kematian dalam hidup kamu, Jika kamu tidak dapat DUNIA di usia ini jangan kamu kejar lagi, dunia ini, Nanti kamu tidak akan terkejar dengan AKHIRAT, Sesiapa yang dalam usia ini tiba-tiba masih tidak berubah juga dalam kehidupan dia dan tidak menjadikan diri dia makin Soleh & taat pada perintah Allah, Dibimbangi dia tidak akan diberi lagi HIDAYAH oleh Allah s.w.t"

Allahu robbi, jika seseorang itu tidak lagi mendapat hidayah dan petunjuk dari Allah, apa akan jadi pada kehidupan kita nanti, sementara masih diberi peluang, guna sebaik mungkin, jangan biar kasih sayang Allah ini jauh dari kita.

Ya Allah ya Tuhanku janganlah engkau menarik nikmat hidayahMu pada hambaMu yang berdosa ini ya Allah... sesungguhnya aku adalah seorang hamba yang tidak sunyi dari kesilapan dan kesalahan ya Allah... ampunilah kami ya Allah... pandanglah kami dengan pandangan rahmatMu ya Allah.. sesungguhnya engkaulah yang Maha Pengampun dan Penyayang....Aamiin ya Robbal Aalamiin.....

*sedikit ingatan buat diriku, Keluargaku & sahabat-sahabatku*-Muhammad Dzahir

Khamis, 6 Oktober 2016

SaHaBaT

*Berkata Umar bin Khattab Radhiyallahu 'anhu:* _"Tidaklah seorang hamba diberi kenikmatan yang lebih besar setelah keislaman, selain sahabat yang soleh. Maka apabila kalian mendapati teman yang soleh, peganglah ia serat-eratnya"_

*Berkata Imam Syafi'i:* _" Apabila kalian memiliki teman - yang membantumu dalam ketaatan- maka genggam erat tangannya, kerana mendapatkan seorang sahabat itu sulit sedangkan berpisah dari nyaitu_ *"mudah"*

*Berkata Al Hasan Al Bashri:*_"Sahabat-sahabat kami lebih kami cintai daripada keluarga dan anak-anak kami, kerana keluarga kami mengingatkan kami pada dunia, sedangkan sahabat-sahabat kami mengingatkan kami pada akhirat. Dan sebahagian sifat mereka adalah : itsar ( mendahulukan orang lain dalam perkara dunia )_

*Berkata Luqman Al hakim pada anaknya:*_"Wahai anakku hendaknya yang pertama engkau usaha kan setelah keimanan kepada Allah adalah mencari sahabat yang jujur. Kerana ia ibarat pohon, bila engkau duduk berteduh di bawahnya, ia akan meneduhimu, bila engkau mengambil buahnya dia akan mengenyangkanmu dan bila ia tidak memberimu manfaat, ia tidak merugikanmu"_

_Ketika Imam Ahmad rahimahullah sakit, sampai terbaring di tempat tidurnya, sahabat beliau, Imam Syafi'i rahimahullah menjenguknya. Maka tatkala Imam Syafii melihat sahabatnya sakit kuat, beliau sangat sedih, sehingga menjadi sakit kerananya. Maka ketika Imam Ahmad mengetahui hal ini, beliau menguatkan diri untuk menjenguk Imam Syafi'i. Ketika beliau melihat Imam Syafi'i beliau berkata:_

_Kekasihku sakit, dan aku menjenguknya, maka aku ikut menjadi sakit kerananya. Kekasihku telah sembuh dan ia menjenguku, maka aku menjadi sembuh setelah melihatnya._

_Ya Allah berikan kepada kami sahabat-sahabat yang soleh dan solehah._

Rabu, 5 Oktober 2016

CiNTa RasuLuLLah

۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ 
    وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞

"Perbanyakkan membaca zikir kepada Allah. Berzikirlah dengan hati yang hadir, berzikirlah dengan kekhusyukkan dari dalam hati kita. Dengan banyak berzikir, maka Allah akan menolong kita. Dengan sentiasa berzikir, maka Allah akan melepaskan kita dari belenggu-belenggu kesulitan yang kita hadapi".
[Al-Allamah Al-Musnid Habib Umar Bin Muhammad Bin Salim Bin Hafidz Hafizhahullah]
۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
    وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞

"Seorang mukmin itu hidup di atas dunia ini bagaikan seorang tawanan. Sedang berusaha membebaskan dirinya daripada penawanan tersebut, dan ia tidak akan pernah merasa aman, kecuali apabila dia bertemu dengan Tuhannya". 
                                                              [Imam Hassan Al-Basri Rahimahullah Taala]

Ahad, 2 Oktober 2016

"Ranjau-Ranjau Ke Syurga"

Tuan Guru Dato Dr Haron Din 

Di dalam menempuh jalan ke syurga, ada 5 ranjau yang akan ditempuhi:
1) NAFSU syahwat yang menentang untuk berbuat kebaikan
2) KAWAN seislam yang dengki dengannya.
3) Orang KAFIR yang akan membunuhnya.
4) SYAITAN yang mencari peluang untuk menarik ke arah kejahatan.
5) Orang MUNAFIQ yang mencari ruang untuk menekannya.

Sama-samalah kita mengamalkan ilmu yang diperolehi daripada  Almarhum Tuan Guru semoga ini menjadi saham buatnya, in sya Allah.

Dari Abu Hurairah RA, beliau berkata bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:

إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ وَعِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ وَوَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ

Jika seseorang meninggal dunia, maka terputuslah amalannya kecuali 3 perkara (iaitu): sedekah jariyah, ilmu yang dimanfaatkan, atau do’a anak yang soleh” (HR. Muslim no. 1631).

Jumaat, 30 September 2016

Pecinta Rasulullah

۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
      وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞

1-"Wahai orang yang beriman, ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan dan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kamu kepadaNYA pada waktu pagi dan petang"
[Surah Al-Ahzab: 41-42]

۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
      وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞

2-"Sesungguhnya Rasulullah ﷺ sentiasa berzikir pada setiap saat dalam hidupnya"
[Hadis Riwayat Imam Muslim]

۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
      وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞

3-"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia."[Surah Ar-Ra`d: 28]

۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
    وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞

4-"Allah telah menempatkan dalam lubuk hati setiap orang rasa cinta yang terpendam pada Nabi ﷺ. Cinta ini akan hidup atau bergelora jika ia diaduk (dicampur) dengan menganugerahkan selawat kepada Nabi ﷺ.

Ibarat ketika kamu menuangkan gula ke dalam gelas yang terdapat kopi di dalamnya. Tapi pahitnya kopi itu hanya akan hilang ketika kamu mencampur dan mengacau gula itu. Demikian juga cinta dalam hati setiap orang dari kita, ia perlu dan harus diaduk dengan selawat pada Baginda ﷺ‎ (untuk menyemai rasa cinta kepada Baginda ﷺ‎) "

[Habib Musa Kazim Bin Jaafar Bin Muhammad As-Saggaf Hafizhahullah]

۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
    وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞

5-Daripada Mu'az Radhiyallah Taala An'hu katanya Rasulullah ﷺ bersabda (bahawa Allah berfirman): "Sesiapa yang mencintai dan berkasih sayang kerana Kebesaran-Ku, mereka memperolehi beberapa mimbar dari cahaya yang diingini oleh para Nabi dan para Syuhada".
[Hadis Riwayat Imam Tirmidzi]


Jumaat, 16 September 2016

Renungan Sebentar

Kata Syeikh kepada sahabatnya:
"Jika kalian dizalimi, maka janganlah menzalimi. Jika dipuji, maka janganlah senang hati.
Apabila dicela, maka janganlah  bersedih. Jika didustakan, maka janganlah murka.
Dan, Jika dikhianati, maka janganlah mengkhianati."

Rabu, 14 September 2016

SiHAT TERHINDAR SEGALA PENYAKIT BERKAH DOA NABI SAW

M.A.V~313
Diriwayatkan oleh Abu Dawud dari Aban dari ayahnya Dzinnurain (Utsman) RA: Aku mendengar Rasulullah bersabda barang siapa membaca

بِسمِ اللّٰهِ الَّذِي لاَ يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْم

Tiga kali di waktu sore maka ia tidak akan terkena musibah yang mendadak hingga pagi hari, dan barang siapa membacanya pada pagi hari ia tidak akan terkena musibah hingga malam hari.

Sayyidina Qabishah seorang sahabat yang sudah berusia lanjut berkata, aku mendatangi Rasulullah, lalu beliau berkata," Wahai Qabishah, ada apa gerangan engkau mendatangiku?, Aku jawab, usiaku sudah tua, tulangku rapuh, aku mendatangimu agar kau ajarkan padaku sesuatu yang bermanfaat untukku."

Nabi SAW bersabda," Wahai Qabishah untuk urusan duniamu, setelah shalat subuh maka bacalah tiga kali,"

سُبْحَانَ اللّٰه العَظِيم ولا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إلاَّ بالله

Maka engkau akan diselamatkan dari penyakit lepra, buta dan lumpuh(stroke)."

Dan untuk akhiratmu bacalah,"

اللهمَّ اهْدِنِي مِنْ عِنْدِك وَاَفِضْ عَليَّ مِنْ فَضْلِكَ، وَانْشُرْ عَلَيَّ مِن رَحْمتِكَ، واَنْزِلْ عَليَّ مِنْ بَرَكاتِكَ

Ya Allah beri aku petuntuk dari sisi-Mu,  curahkan padaku anugerah-Mu, dan limpahkan rahmat-Mu padaku, turunkan keberkahan-Mu untukku.

Mencegah lebih baik daripada berubat, apalagi doa-doa ini diajarkan oleh baginda Rasulullah SAW, pembacanya terhitung ibadah.

والله أعلم....

FIRASAT MUKMIN BUKAN RAMALAN


*عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَىٰ غَيْبِهِ أَحَدًا * إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِنْ رَسُولٍ*

Dia mengetahui yang gaib, tetapi Dia tidak memperlihatkan pada siapa pun,  kecuali pada rasul diridai-Nya. [QS. Al-Jin 26-27].

Ayat di atas menunjukkan bahawa Allah mengabarkan pada orang-orang yang dikehendaki tentang masalah ghaib.

Hadis-hadis berikut cukup jelas dalam mengukuhkan adanya ilham dan pengabaran perkara-perkara ghaib. Dalam Sunan At-Tirmidzi dan lainnya dari Abu Said RA bahawa ia mengatakan; Rasulullah SAW bersabda:

*اتَّقُوْا فِرَاسَةَ اْلمُؤْمِنِ، فَإِنَّهُ يَنْظُرُ بِنُوْرِ اللهِ*.

"Waspadalah terhadap firasat mukmin, kerana ia memandang dengan cahaya Allah." Kemudian beliau membaca, "Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang yang memperhatikan tanda-tanda." (Al-Hijr: 75)

Ibnu Jarir meriwayatkan dari Tsauban secara marfu':

*احْذَرُوْا فِرَاسَةَ اْلمُؤْمِنِ، فَإِنَّهُ يَنْظُرُ بِنُوْرِ اللهِ، وَبِتَوْفِيْقِ اللهِ.*

"Waspadalah terhadap firasat mukmin, kerana sesungguhnya memandang dengan cahaya Allah dan dengan taufik Allah."

Al-Bazzar meriwayatkan dari Anas RA bahwa Nabi SAW bersabda:

*إِنَّ لِلهِ عِبَادًا يَعْرِفُوْنَ النَّاسَ بِالتَّوَسُّمِ*.

"Sesungguhnya Allah mempunyai hamba-hamba yang mengenali manusia dengan tawasum (memperhatikan tanda-tanda)."

Contohnya adalah kisah Utsman bin Affan RA saat ditemui oleh orang yang sebelumnya telah memandang perempuan yang bukan mahramnya. Utsman berkata kepadanya; *seseorang dari kalian menemui kami sementara di kedua matanya ada bekas zina!*

Orang itu bertanya; Apakah ada wahyu setelah Rasulullah wahai Amirul Mukminin? Utsman menjawabnya; *Tidak, akan tetapi firasat mukmin itu benar.*

Sebagaimana kita dilarang untuk mengingkari keberadaan kekuatan firasat mukmin, tidak lah boleh seseorang mengklaim dirinya sebagai orang yang selalu mendapat ilham, lalu meramal dan meneka-neka hati orang lain. Mengingat pemberian kekuatan firasat bukan sesuatu yang boleh diandalkan setiap saat, tetapi itu semua pemberian Allah SAW. Sebagaimana perkataan para ulama tentang hal-hal seperti ini

 *(من الغيب لا مِن الجَيْب)*

KARAMAH SYEKH ABDULQADIR AL-JAILANI

M.A.V -313 -sahabat ASWJ

Imam Muhammad Ibnu Qudamah ditanya tentang Syekh AbdulQadir Jailani beliau mengatakan, " Tidak pernah aku mendengar karamah seseorang, yang banyak diceritakan orang melebihi syekh Abdul Qadir, dan tak pernah aku melihat seorang diagungkan oleh orang kerna agamanya melebihi beliau.

Syekh Abubakar al-Ammad berkata," Ketika aku membaca kitab Ushuluddin, aku mendapati masalah dalam teks yang aku baca, aku pun mendatangi Syekh AbdulQadir untuk bertanya,  terdengar bahawa Syekh sering berbicara tentang lintasan hati. Syekh AbdulQadir berkata," Aqidah kita adalah aqidah salaf shalih dan para sahabat.

Aku berbicara dalam hati, perkataan ini adalah benar dan sudah disepakati, maka beliau menoleh ke arahku dan mengulang percakapannya, aku pun berkata dalam hati,  penceramah ini terkadang menoleh, maka beliau menoleh lagi ketiga kali, dan berkata, wahai Aba Bakar, bangunlah sesungguhnya ayahmu telah datang, padahal ayahku telah pergi lama, akupun bangun dan aku dapati ayahku telah datang.

Abu al-Baqa' seorang ulama ahli nahwu berkata," Aku hadir majlis Syekh AbdulQadir, para hadirin membaca dengan bacaan yang salah, aku berbicara dalam hati, mengapa syekh tidak menegur bacaan orang yang salah?
Syekh AbdulQadir berkata,"Datang seorang baru baca sedikit tentang fiqih dan menyalahkan orang lain.
Akupun berkata dalam hati: mungkin percakapan syekh ditujukan pada orang lain,Tiba-tiba beliau berkata, percakapan kami ini tujuannya adalah kamu.
Akupun taubat pada Allah atas pengingkaranku padanya dan sekali lagi aku ucapkan itu dalam hatiku.
Syekh AbdulQadir berkata padaku," Allah telah menerima taubat mu.

Sumber cerita kitab Siyar a'lam an-Nubala.
Karya Imam Muhammad bin Ahmad Adz-Dzahabi RA.


Menceritakan karamah/kramat para wali adalah senjata muslim agar kokoh iman kita.

Ketakutan sebahagian orang bodoh dan melarang menceritakan kramat para wali agar tidak diagung-agungkan dan disembah, adalah penyakit paranoid dan dominasi prasangka buruk pada akalnya terhadap keyakinan orang lain.

Bacalah kitab Imam Adz-Dzahabi, Ibnu Rajab, Abi Ya'la dan Ibnu Katsir mereka semua para Imam dan Hafidz dan merekalah yang menukil cerita semacam ini pada kita.

Ya Allah tanamkan pada kami, Anak-anak kami untuk mencintai auliya-Mu dan tidak bergeser sedikit pun dari ajaran mereka hingga kematian menjemput kita.

آمين يارب العالمين ..
http://bit.ly/sahabataswaja

Jumaat, 9 September 2016

CARA MENGATASI FITNAH DAJJAL

Muhammad Zahir
Ketika kemunculan dajjal, Nabi saw sudah mengingatkan kita bahawa jumlah yang akan terselamat hanya sedikit. Fitnah dajjal amat besar. Sangat besar! Jadi apakah cara kita untuk mengatasinya?
1. Kuatkan akidah kita, kuatkan! Tiada siapa mampu menyelamatkan kita kecuali ALLAH.
2. Pelajari sifat-sifat dan fitnah yang di bawanya. Bantu sebar kepada orang lain
3. Mintalah perlindungan kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dari fitnah Dajjal seperti doa yang

    diajarkan Nabi saw iaitu:

“Jika salah seorang dari kamu selesai membaca tasyahud akhir dalam solatnya maka mintalah perlindungan daripada empat perkara dan katalah: Ya, Allah aku berlindung kepadamu dari adzab neraka Jahannam, dan azab kubur, dari fitnah hidup dan fitnah setelah mati dan dari kejahatan fitnah Masih ad-Dajjal.” (HR. Muslim, no.588).
4. Hendaklah menghafal permulaan surah Al-Kahfi sebagaimana sabda Nabi:

Dari Abu Darda – semoga Allah meridhainya – bahwasanya Nabi saw bersabda, “Barangsiapa menghafal sepuluh ayat pertama dari surat al-Kahfi maka ia dijaga dari Dajjal.” (HR. Muslim, no.809)

5. Sentiasa berada di dalam jamaah kaum muslimin dan jangan bercerai daripada mereka.

 Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:“Senantiasa ada sekelompok dari umatku yang mereka berperang di atas yang haq, menang atas orang-orang yang memusuhi mereka sampai kelompok terakhir dari mereka memerangi Dajjal.” (HR. Abu Dawud, no. 2484, Ahmad 3:429, Ash-Shohihah, no.1959)

6. Keenam jika ada di antara anak cucu kita mendengar tentang keluarnya Dajjal maka hendaklah dia pergi menjauhkan diri kerana sangat besarnya fitnah Dajjal tersebut. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Barangsiapa yang mendengar tentang Dajjal hendaklah ia menjauh diri darinya.” (HR. Abu Dawud, no.4319, dan dishahihkan Al-Albani dalam Al-Misykah 3:1515)

7. Perbanyakkan zikir ketika itu kerana langit akan menahan sumber dari seluruh langit dan bumi . Lalu mahu makan apa kita? Jawab Nabi saw “Allah mencukupkan pada mereka bersama makanan yang diberikan pada warga langit (Malaikat).” (HR. Ahmad No. 26298)
“Akan tetapi mereka membaca tasbih dan mensucikan Allah dan itulah makanan dan minuman kaum beriman saat itu, tasbih dan taqdis.” (HR. Abdul Razzaq, ath-Thayalisi, Ahmad, Ibnu Asakir.

Ya Allah, hanya engkau sahaja yang dapat menyelamatkan kami. Lindungi kami, pelihara kami, dari fitnah dajjal.


Follow by Email