Jumaat, 23 Mac 2012

AIR MATA KERANA TAKUTKAN ALLAH


Daripada Ibnu Abbas RA. Nabi SAW bersabda : Dua mata yang tidak disentuh oleh api neraka : “ Mata yang menangis kerana ALLAH, dan mata yang berjaga malam mengawal dijalan ALLAH. “ 
( Riwayat Tirmizi ) 
ULASAN HADIS : 
  1. Air mata termahal daripada dunia adalah disebabkan takut atas keagunganNya dan bersekang mata kerana melakukan kerja-kerja amal untuk ALLAH. Namun pada kebiasaannya, kita menangis kerana sedih teringat diri merantau jauh daripada keluarga atau ingat kepada orang dikasihi yang sudah kembali ke rahmatullah. 
  2. Menangis kerana sesuatu musibah atau nikmat adalah fitrah manusia. Bagaimanapun juga, air mata yang termahal nilainya daripada dunia dan segala isinya adalah air mata yang jatuh demi mengingati ALLAH sama ada kerana tunduk dan syukur kepadaNya atau disebabkan cemas dan takut atas keagunganNya. 
  3. Kita sedar kelemahan diri yang sentiasa terbelenggu oleh tipu helah kesenangan duniawi tetapi bukan bermakna kita menyerah kalah. Jika terlalai, maka cepat-cepatlah beringat, jika tersesat mulakan langkah baru.
  4. Insan mana yang tidak pernah tenggelam dan karam oleh hawa nafsunya. Keinginan beribadah dan memuaskan hawa nafsu sentiasa berperang dalam diri manusia, hanya ALLAH yang mampu menyelamatkan kita daripada kesesatan. 
  5. Justeru itu, marilah sama-sama kita menginsafi diri kita. Pertingkatkan amalan kita agar kembali bertemu ALLAH dengan sebaik-baik persediaan. 
Wallahua'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...