Jumaat, 4 April 2014

Siapakah suami anda di Syurga nanti ?

Terkadang, dalam hidup ini, ada wanita sholihah yang berpisah dengan suaminya. Baik kerana bercerai atau suaminya meninggal dunia. Lalu, wanita sholihah tersebut menikah lagi. Ketika mereka semua masuk syurga, siapakah yang akan menjadi suaminya?

Imam Al Qurthuni di dalam kitab At Tadzkirah meriwayatkan bahawa Hudzaifah Ibnul Yaman radhiyallahu anhu mengatakan kepada isterinya, “Jika engkau ingin menjadi isteriku di syurga, janganlah engkau menikah lagi setelah aku. Kerana wanita adalah milik suaminya yang terakhir.”

Muawiyah bin Abi Sufyan radhiyallahu anhu pernah melamar Ummu Darda. Namun Ummu Darda menolak sambil mengatakan, “Aku pernah mendengar Abu Darda menceritakan sebuah hadits yang menyatakan ‘Sesungguhnya wanita akan menjadi isteri dari suami terakhirnya kelak di syurga.’”

“Begitu juga halnya dengan Ummahatul Mu’minin,” kata Abu Muhammad Jamal dalam buku Imra’atus Sami’in bi Aushafil Huril Iin, “kelak di syurga akan menjadi isetri-isteri Rasulullah, meskipun sebelum dinikahi Rasulullah mereka pernah dinikahi orang lain.”

Namun, ada pula pendapat bahawa wanita sholihah yang pernah menikah beberapa kali, kelak di syurga ia akan menjadi isteri dari suami yang paling baik akhlaknya.

Ummu Habibah pernah bertanya pada Rasulullah, “Wahai Rasulullah, wanita yang pernah mempunyai dua suami di dunia, lalu kedua-duanya meninggal, lantas ketiganya bertemu di syurga, untuk siapa isteri itu, untuk suami pertama atau kedua?” Rasulullah menjawab, “Untuk suami yang paling baik akhlaknya kepada isterinya. Kerana akhlak akan membawa kebaikan dunia dan akhirat.” [IK/bersamadakwah]

*Sumber: Imra’atus Sami’in bi Aushafil Huril Iin, Bertemu Bidadari di Syurga karya Abu Muhammad Jamal Ismail

http://peribadirasulullah.wordpress.com/2014/04/02/siapakah-suami-anda-di-syurga-nanti/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...