Jumaat, 29 September 2023

Kekalkan 4 amalan sunat untuk ikuti jejak Nabi Muhammad SAW sepanjang tahun

Oleh AMIRUL AMIN ABDUL RAHIM

HARI Maulidur Rasul adalah momen yang istimewa dalam kehidupan umat Islam di seluruh dunia.

Pada Khamis, kita merayakan kelahiran Rasulullah Muhammad SAW yang merupakan rahmat bagi seluruh alam semesta.

Baginda adalah contoh teladan bagi umat manusia dalam segala aspek kehidupan bermula dari agama, etika, moral sehingga tatanan sosial dan politik.

Maulidur Rasul adalah saat yang penuh berkat dan kegembiraan di mana kita berkesempatan untuk mengenang ajaran-ajaran luhur yang dibawa oleh Rasulullah SAW.

Melalui peringatan ini, kita diingatkan agar mengikuti jejak beliau dalam mencintai sesama kita, berlaku adil dan menjalani kehidupan dengan penuh kasih sayang.

Selain itu, Maulidur Rasul juga menjadi kesempatan bagi seluruh umat Islam untuk memperdalam pemahaman terhadap agama Islam dan menguatkan iman kita.

Ini adalah waktu yang tepat untuk melakukan refleksi diri, memperbaiki diri dan berkomitmen untuk menjadi peribadi yang lebih baik sesuai dengan ajaran Rasulullah.

Meskipun Maulidur Rasul telah berlalu, penting untuk diingatkan bahawa amalan-amalan sunat yang diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW tidak boleh ditinggalkan begitu sahaja.

Ajaran dan amalan sunat Baginda adalah penting dalam kehidupan seorang Muslim.

Berikut 4 amalan sunat yang dapat kita amalkan sebagai tanda penghormatan dan kecintaan kita kepada Nabi Muhammad SAW:

1. Banyakkan selawat pada hari Jumaat

Salah satu cara untuk mengingat Nabi Muhammad SAW adalah dengan selawat di mana kita boleh lakukan setiap hari tidak hanya pada Maulidur Rasul.

“Dan berselawatlah ke atasku, sesungguhnya selawat kamu akan sampai kepadaku di mana sahaja kamu berada.” (HR Abu Daud)

Dalam sebuah hadis yang lain pula, Rasulullah SAW memperincikan lagi tentang keharusan memperbanyakkan selawat pada hari Jumaat.

“Sesungguhnya antara hari yang paling baik adalah Hari Jumaat. Maka perbanyakanlah selawat ke atasku. Sesungguhnya selawat kamu akan dibentangkan kepadaku.” (HR Abu Daud)

 

2. Baca surah al-Kahfi pada hari Jumaat

Rasulullah menggalakkan kita supaya membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat. Menurut al-Imam al-Munawi, waktu bacaan bermula pada malam Jumaat. Sabda Rasulullah:

"Barang siapa yang membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, maka akan diterangkan baginya cahaya (yang meliputi) di antara dua Jumaat." (Hadis Riwayat al-Hakim)

 

3. Perbanyakan doa pada hari Jumaat

Rasulullah membimbing kita agar memperbanyakkan berdoa pada hari Jumaat terutamanya selepas Asar.

"Pada hari Jumaat itu (terdapat) 12 (masa, di mana ada satu masa) yang tiada seorang Muslim pun yang berdoa kepada ALLAH kecuali ALLAH akan memakbulkan doanya, maka bersegeralah untuk mendapatkannya pada waktu-waktu akhir setelah Asar." (Hadis Riwayat Abu Daud)

 

4. Melebihkan ibadah hari Jumaat

Rasullah SAW menyifatkan hari Jumaat sebagai hari yang paling baik dalam seminggu. Oleh itu, sebahagian ulama fokus untuk lebih beribadah pada hari Jumaat. Kata al-Imam Ibn al-Qayyim:

"Hari Jumaat adalah hari yang diharuskan buat kita untuk menyendiri dalam memfokuskan masa untuk beribadah." (Ibn al-Qayyim - Zad al-Ma'd)

 

Penting untuk diingatkan bahawa melakukan amalan sunnah Nabi Muhammad SAW bukan hanya pada Maulidur Rasul, tetapi amalkanlah dalam kehidupan harian kita.

Dengan mengamalkan sunnah-sunnah ini kita dapat memperkuatkan iman, mendekatkan diri dengan ALLAH dan menjadi contoh yang baik buat orang lain dalam masyarakat. — Majoriti

 

https://majoriti.com.my/mukmin/2023/09/29/kekalkan-4-amalan-sunat-untuk-ikuti-jejak-nabi-muhammad-saw-sepanjang-tahun

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...