Rabu, 27 September 2023

KiSAH TeLADAN

 ۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞

"Bagaimana keburukan orang lain akan terdapat pada diri kita? ianya dengan kita menyebut-nyebut dan menceritakan keburukan orang lain (mengumpat).

Diceritakan dalam sebuah kampung ada seorang perempuan (dihina orang kampung), dan orang kampung sering menyebut-nyebut dan menceritakan keburukan perempuan ini dengan tujuan menghina dan merendah-rendahkannya.

Suatu hari, perempuan tersebut meninggal dunia. Seorang orang soleh dalam kampung tersebut bermimpi melihat perempuan tersebut berada di dalam syurga dengan kedudukan yang tinggi, dan perempuan tersebut berada dalam syurga dengan penuh bangga dengan memakai pakaian yang cantik.

Orang soleh bertanya kepada perempuan tersebut, "Bagaimana engkau boleh memperolehi kedudukan sebegini?" Perempuan tersebut menjawab, "Amalan ku tidak banyak, namun orang-orang kampungku sering memperkatakan yang tidak baik tentangku (mengumpat). 

Jadi pahala-pahala solat, puasa, dan kebaikan-kebaikkan mereka telah diberikan kepadaku oleh Allah ﷻ sehingga aku mendapat kedudukan sebegini di dalam syurga."

[Habib Umar bin Hafidz]

Cintailah Para Ulama', Pewaris Para Anbiya'

instagram | telegram : @kalam_ulama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ROH ALAM BARZAKH SALING MENZIARAHI

  1.        Firman Allah SWT dalam surah al-Syura, ayat 30 bermaksud: “Dan apa jua yang menimpa kamu daripada sesuatu kesusahan (atau bala b...