Khamis, 28 September 2023

TUNDUK DAN CIUM TANGAN GURU

 ۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞

Dahulu ada seorang lelaki yang sedang berjalan tiba-tiba terjumpa dengan Guru Mulia Al-Musnid Al-ArifBilla Al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafidz Bin Syech Abu Bakar bin Salim.

Dia bertanya kepada Habib Umar bin Hafidz :

"Mengapa kamu membenarkan anak muridmu menundukkan badan lalu mencium tanganmu, kamu tidak sedar telah melakukan perbuatan syirik kepada Allah dan sepatutnya yang kita sembah hanya Allah سبحانه وتعالى bukan mahkluk, kamu ini mengajarkan anak muridmu perbuatan yang syirik."

Dengar pertanyaan seperti itu, Guru Mulia Al-Habib Umar bin Hafidz hanya membalas dengan senyuman kepada lelaki itu, selepas itu Habib Umar mengambil pen yang berada di kantung baju lelaki tersebut lalu menjatuhkannya ke lantai.

Lalu orang itu pun menunduk ingin mengambil pennya. Namun Habib Umar menahannya, lalu Habib Umar pun berkata, "Apa yang akan engkau lakukan jangan menunduk kebawah."

Kemudian orang tersebut berkata, "Tidak, aku hanya ingin mengambil penku saja"

Lalu Habib Umar kembali berkata, "Engkau tidak boleh menunduk ke bawah menyembah pen, yang kita sembah hanyalah Allah سبحانه وتعالى."


Orang itu berkata kembali, "Tidak, aku bukan menyembah pen aku hanya berniat mengambil pen aku sahaja bukan untuk menyembah."

Lalu Habib Umar tersenyum dan berkata kembali, "Begitu pula anak-anak muridku. Mereka hanya bersalaman dengan menundukkan badan bukan kerana ingin menyembahku namun mereka cuma ingin menghormatiku sebagai Guru mereka meskipun aku tidak menginginkan atau meminta mereka seperti itu."

Dengan jawapan yang singkat itu dia pun puas dan mengerti makna yang sebenarnya. Sungguh indah jawapan untuk seseorang yang agak kurang mengerti makna menghormati.

Sollu 'alan nabiy!

Cintailah Para Ulama', Pewaris Para Anbiya'

instagram | telegram : @kalam_ulama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...