Jumaat, 29 September 2023

Ingatlah Pakaian Anakmu itu....

 ۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞

"Akhir zaman, pakaian anak perempuan lebih menjolok mata dari pakaian anak lelaki. Anak lelaki walaupun berpakaian model tapi sebahagian besar badannya di tutup.

Tapi anak perempuan sekecil ini sudah diajar pakaian terbuka sana sini, berlubang, nipis dan pemandangan seperti orang fasik yang buruk. Kanak-kanak itu masih kecil. Kasihan tertipu. Ibu bapanya telah menipunya, kelak di akhirat ibu bapa yang pertama sekali dipertanggungjawabkan.

Apa pada hari kiamat kamu mahu mengatakan; "Dulu dia model, Ya Allah." Itu bukan alasan yang tepat

untuk Allah سبحانه وتعالى. Anak sekecil ini sudah tertipu dengan dada terbuka, di depan orang ketiaknya terlihat. Apa ini? Keberanian seperti apa ini? Kerendahan seperti apa yang telah berlaku ini?

Kami menganjurkan lebihi pakaian anak perempuan kamu sejengkal untuk menutup auratnya agar terdidik mereka untuk mengikuti Ummul Mukminin, kerana berharap anak perempuan kamu melihat wajah Sayyidatina Fatimah tapi kamu pakaikan pakaian anak kamu seperti ini.

Wajah Sayyidatina Fatimah sangat mulia, tirulah Sayyidatina Fatimah. Sayyidatina Fatimah berkata pada Rasulullah ﷺ, "Sebaik-baik perempuan tidak dilihat lelaki dan tidak melihat lelaki."

Sayyidatina Fatimah pernah memakaikan kalung perak pada Hasan dan Husin. Ketika Rasulullah ﷺ melihatnya, terkejut lalu keluar dan rumah Sayyidatina Fatimah. Tersedar Sayyidatina Fatimah lalu diambilnya kalung perak tersebut, lalu katanya berikan Rasulullah ﷺ untuk sabilillah.

Alhamdulillah, atas selamatnya Sayyidatina Fatimah, maka baginda pun bangun dan mendatangi puterinya.

Kita ingin anak-anak kita melihat wajah Sayyidatina Fatimah kerana aku sangat yakin, jika anak-anak kita tak dapat lihat wajah Sayyidatina Fatimah, sudah pasti tak dapat melihat wajah ayahnya, Rasulullah ﷺ. Dan siapa yang tidak dapat melihat wajah Sayyidatina Fatimah dan ayahnya, maka tidak akan masuk syurga.

Ketahuilah di sisi Allah سبحانه وتعالى wajah mereka sangat berharga dan kedudukannya yang tinggi di sisi Allah سبحانه وتعالى. Tiru mereka sehingga engkau melihat mereka. Ikut mereka sehingga kau dikumpulkan dengan mereka, kamu meniru siapa sekarang?"

[Habib Umar bin Hafidz]

Cintailah Para Ulama', Pewaris Para Anbiya'

instagram | telegram : @kalam_ulama

#20JamadilAkhir - #harikelahiranSayyidatinaFatimahAzZahraAlBatul

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...