Khamis, 15 Disember 2011

PESANAN BUNG HAMKA



·      “Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang, BUKAN terletak pada wajah dan  pakaiannya.”

·         “Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang  keras.”

·         “Bertambah kuat kepercayaan kepada agama, bertambah tinggi darjatnya dalam pergaulan hidup, dan bertambah naik tingkah-laku dan akal budinya.”

·         “Pergaulan mempengaruhi didikan otak. Oleh itu, untuk kebersihan jiwa hendaklah bergaul dengan orang-orang beradab dan berbudi mulia yang dapat kita kutip  manfaatnya.”

·         “Undang-undang adab dan budi pekerti membentuk kemerdekaan bekerja. Undang-undang akal membentuk kemerdekaan berfikir. Dengan jalan menambah kecerdasan akal, bertambah murnilah kemerdekaan  berfikir.”

·         “Dalam medan hidup, ada beberapa undang-undang yang harus dijaga dan diperhatikan. Ada yang berhubungan dengan kesihatan tubuh, dengan kesempurnaan akal dan yang berhubung dengan kemuliaan adab  dan budi.”

·         Kata Hukama: “ Hendaklah  adab sopan anak-anak itu dibentuk sejak kecil kerana ketika kecil mudah membentuk dan mengasuhnya, belum dirosakkan oleh adat kebiasaan yang sukar ditinggalkannya.”

·         “Mengikut adab kesopanan, tetamu yang tidak menghormati diri dan tidak menghormati ahli rumah yang ditemui, bukanlah orang yang patut dihormati.”

·         “Orang beradab pasti pandai menghormati keyakinan orang lain, walaupun dia sendiri tidak sesuai dengan  keyakinan itu.”

·         “Bagaimana juapun, kita hidup mesti beradat, dihapus adat lama pasti timbul adat  baru.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...