Jumaat, 6 September 2013

BERTAWAKAL - Tanda Kesempurnaan Iman, Tauhid

Bertawakal tanda kesempurnaan iman, tauhid - by epondok 



Tawakal kepada ALLAH SWT mampu mengangkat darjat hamba di tempat yang tertinggi di syurga seperti firman-Nya yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama ALLAH (dan sifat-sifat-Nya) gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, jadi bertambahkan iman mereka, dan hanya kepada Tuhan merekalah, mereka bertawakal. Iaitu orang yang mendirikan sembahyang dan yang mendermakan sebahagian daripada apa yang Kami kurniakan kepada mereka. Merekalah orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan mendapat pangkat-pangkat yang tinggi di sisi Tuhan mereka dan keampunan serta limpah kurnia yang mulia (di syurga).” 
(Surah al-Anfal, ayat 2-4)

Firman ALLAH lagi yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang benar-benar beriman ialah apabila disebut nama ALLAH hati mereka merasa takut, apabila dibacakan ayat-ayat ALLAH ke atas mereka keimanan mereka semakin meningkat, sentiasa bertawakal kepada ALLAH,  tekun menegakkan solat, dan menginfakkan sebahagian rezeki yang dianugerahkan ALLAH kepada mereka. Merekalah golongan yang benar-benar beriman, tersedia bagi mereka di sisi ALLAH pelbagai darjat, maghfirah (keampunan) dan ganjaran yang mulia (syurga).” 
(Surah al-Ankabut, ayat 58-59)

Bertawakal kepada ALLAH adalah kewajipan atau tugas hati yang juga penyimpul keimanan. Tugas ini wajib ditunaikan kepada ALLAH  SWT kerana kesempurnaan tauhid dan kesempurnaan iman tidak akan dicapai melainkan dengan kesempurnaan sifat tawakal terhadap ALLAH.

ALLAH SWT berfirman yang bermaksud: “Dan hendaklah kepada ALLAH saja kamu berserah (bertawakal), jika benar kamu orang yang beriman.” (Surah al-Maidah, ayat 23)

Ini sesuai dengan firman ALLAH  SWT yang bermaksud: “Dan hendaklah kepada ALLAH  saja kamu berserah (bertawakal), jika benar kamu orang yang beriman.” (Surah al-Maidah, ayat 23)

Menggantungkan harapan kepada ALLAH

Hamba yang benar-benar bertawakal kepada ALLAH  tidak akan menggantungkan harapan dan tidak akan takut kepada selain ALLAH , ia tidak mencari sesuatu matlamat selain daripada keredaan ALLAH , tidak meminta ditunaikan hajat kecuali daripada-Nya, tidak menggantungkan keinginan kecuali kepada ALLAH, tidak memohon sesuatu kecuali kepada ALLAH.

Kita mesti menyedari kesempurnaan tawakal ialah melaksanakan segala amal usaha yang patut dijalankan tanpa menggantungkan harapan kepada usaha itu, dan hendaklah memutuskan tali temali hati dengannya.

Sesiapa bertawakal kepada ALLAH,  cukuplah baginya ALLAH dan ALLAH akan membimbingnya. Firman ALLAH SWT bermaksud: “Dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada ALLAH, maka ALLAH cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya).” (Surah al-Talaq, ayat 3).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...