Selasa, 10 September 2013

BerTafaKur BiNa KeKuAtAn DiRi InSaN

Bertafakur bina kekuatan diri insan -by epondok-Zamanuddin Jusoh

Tatkala Allah SWT menciptakan alam ini, segala isinya terdiri daripada manusia, binatang, galian, tumbuhan dan lain-lain diciptakan dengan sukatan serta perkiraan yang tepat. Oksigen, kadar kepanasan, kesejukan, suhu untuk mendapat kelangsungan hidup serta kesuburan maksimum.

Ilmuwan fizik berpendapat jika matahari tidak diciptakan dengan ukuran seumpama hari ini, nescaya tiada tumbuhan yang akan hidup di bumi.
Segala-galanya sudah ditegaskan oleh Allah SWT dalam firman-Nya yang bermaksud: “Dan Kami anugerahkan kepada tiap-tiap sesuatu dengan kadar yang seimbang.” (Surah al-Qamar, ayat 49)

Imam Fakhrurrazi mengulas bahawa ciptaan ini seolah-olah menzahirkan ilmu dan hikmah Allah SWT sehingga segala-galanya dapat membiak untuk kepentingan manusia. Di sinilah letaknya satu ibadat yang sering dilupakan umat manusia iaitu ibadat tafakur dan meneliti setiap ciptaan Allah SWT.

Tafakur jana kemajuan

Ulama mengumpamakan berfikir sejenak (tafakur) adalah lebih baik daripada beribadat seribu tahun kerana berfikir sejenak (tafakur) akan melonjakkan pemikiran serta menjana kemajuan. Namun, Islam menunjukkan tafakur sebenar adalah sesuatu yang mendorong kepada Allah SWT.

Allah SWT sudah merumuskan segala-galanya melalui surah Ibrahim yang dimulakan dengan kata-kata meminta si pembaca mengamati dengan teliti akan ciptaan Allah SWT. Maksud penelitian pada ciptaan Allah SWT yang membawa kepada ilmu dan hikmah.
Asas kepada ibadat ini sudah didedahkan oleh Allah SWT dalam firman yang bermaksud: “Iaitu mereka yang sentiasa mengingati Allah SWT dalam keadaan, berdiri, duduk dan berbaring, serta berfikir terhadap kejadian langit dan bumi.” (Surah al-Imran, ayat 191)

Baginda SAW bersabda: “Alangkah rugi dan celaka orang yang membaca ini dan tidak memikir dan merenungkan kandungan ertinya.” Menunjukkan bahawa berfikir terhadap ciptaan Allah SWT adalah setaraf dengan zikrullah yang lain dan mendapat perhatian daripada Baginda SAW.

Inilah ibadat yang memartabatkan manusia kepada kedudukan hampir dengan Allah SWT. Nabi Muhammad SAW sentiasa bertafakur di gua Hira’ di mana Baginda SAW menerima wahyu pertama dan seterusnya menjadi penutup sekalian Nabi serta Rasul.

Begitu juga Maryam yang mendapat nikmat luar biasa daripada Allah SWT sehingga namanya diabadikan dalam al-Quran pada surah Maryam. Beliau memilih tempat istirahat yang menampakkan keindahan cahaya matahari yang mendorong kepada mengingati Allah SWT.

Segala-galanya mendorong Maryam untuk rukuk dan sujud kepada Allah SWT. Maka diangkat darjat Maryam dengan kemuliaan daripada Allah SWT dengan gelaran ketua wanita cawangan Baitul Maqdis.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Wahai Maryam, sesungguhnya Allah SWT telah memuliakanmu dan membersihkan kamu seterusnya memilih kamu sebagai wanita pilihan.” (Surah al-Imran, ayat 42)

Akhirnya beliau dilimpahkan rahmat dan rezeki yang tidak pernah putus-putus daripada Allah SWT serta mendapat kemuliaan dengan kandungan yang melahirkan seorang Nabi iaitu Isa. Diulangi nama beliau dalam al-Quran sebanyak 33 kali yang menyamai sujud dalam solat. Jelas menunjukkan bahawa bertafakur akan menjadikan seseorang lebih berjaya.

Lebih baik daripada ibadat 70 tahun

Satu hari seorang sahabat Baginda SAW iaitu Miqdad Ibnu Al-Aswad berjumpa dengan Abu Hurairah lalu beliau mengkhabarkan kepada Miqdad: “Aku mendengar Rasulullah memberitahu kepadaku, sesiapa yang berfikir satu saat maka itu terlebih baik daripada beribadat setahun.”

Miqdad berlalu dan berjumpa pula dengan Ibnu Abbas, lalu dikhabarkan kepada Miqdad: “Aku mendengar bahawa Rasulullah SAW memberitahu kepadaku, barang siapa yang berfikir satu saat maka ia terlebih baik daripada beribadat tujuh puluh tahun.”

Miqdad keliru dengan perkhabaran dua sahabat tadi, kerana apa yang disampaikan oleh kedua-duanya berbeza. Lantas beliau mengadukan hal ini kepada Nabi SAW. Baginda SAW mengarahkan supaya memanggil Abu Hurairah dan Ibnu Abbas berjumpa dengannya.

Baginda SAW bertanya kepada Abu Hurairah: “Bagaimana cara engkau berfikir? Jawab Abu Hurairah: Aku memikirkan mengenai tujuh petala langit dan bumi (mendatangkan rasa keagungan kepada Allah dalam diri). Maka jawab Baginda SAW: Benar, engkau mendapat berfikir sesaat lebih baik daripada beribadat setahun. Sabdanya lagi: Telah turun al-Quran kepadaku, rugilah bagi mereka yang membaca al-Quran tapi tidak memikirkannya.

Baginda SAW bertanya pula kepada Ibnu Abbas apa yang difikirkannya. Jawab Ibnu Abbas: “Aku memikirkan kematian dan huru-haranya ketika itu. Lalu baginda menjawab: Benar, berfikir begitu maka engkau mendapat kelebihan sesaat berfikir maka terlebih baik daripada beribadat 70 tahun.

Menunjukkan bahawa hakikat sebenar pemikiran manusia akan membawa kepada pengiktirafan terhadap kekuasaan Allah SWT dan akhirnya mereka akan tunduk dan patuh dengan perintah-Nya.

Tafakur juga akan membantu menghasilkan kesempurnaan kepada peringkat muhasabah diri. Apabila segala proses tafakur dan muhasabah berjalan lancar, maka manusia akan tunduk dan sujud kepada Allah SWT.

Kesan daripada ibadat tafakur dapat menjana dan membentuk kekuatan baru dalam kehidupan. Ingatlah bahawa hari akhirat adalah tempat yang hakiki dan Allah SWT adalah matlamat utama yang perlu dicari.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...