Sabtu, 12 Oktober 2013

Ucaplah Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar

Ucaplah Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar



Dicatat oleh shat mashuri

Apabila kita berzikir, mangulangi kalimat-kalimat memuji Allah, secara automatiknya beberapa kawasan otak yang terlibat semakin aktif. Lama-kelamaan sekumpulan 14 juta saraf yang membentuk otak kita saling mempengaruhi sekumpulan 16 juta saraf tubuh supaya turut aktif dan saling berinteraksi. Maka, otak mereka yang selalu berzikir terdorong memahami perkara baru.

Banyak fakta rahsia yang tidak kita ketahui dari amalan berzikir

Dalam satu ujian imbasan mengukur kadar aktiviti otak manusia di Universiti Washington, sukarelawan diberikan satu senarai perkataan benda. Mereka dikehendaki membaca setiap perkataan tersebut satu persatu dan mengaitkan perkataan-perkataan tersebut dengan kata kerja yang berkaitan. Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, imbasan di beberapa bahagian berbeza otak mempamerkan peningkatan aktiviti saraf termasuk di bahagian depan otak dan korteks. 

Apabila senarai perkataan baru diberikan kepada sukarelawan, aktiviti saraf kembali meningkat di kawasan pertama. Ini sekaligus membuktikan secara saintifik bahawa perkataan yang diulang-ulang seperti perbuatan berzikir, memuji-muji Allah terbukti meningkatkan kecerdasan otak dan menambah KEMAMPUANNYA.

Penemuan menakjubkan ini dimuatkan dalam majalah Scientific American pada tahun 1993. Tatkala saintis barat menemui keajaiban ini, kita umat islam telah lama mengamalkan dan mendapat faedahnya. Sedihnya, masih ramai umat islam memandang rendah dan mengabaikan kepentingan berzikir sebaliknya suka menyanyi dan berhibur. Benarlah firman Allah yang bermaksud "maka ingatlah Aku, supaya Aku ingat pula kepadamu"- Surah al-Baqarah, ayat 152.

- See more at: http://shatmashuri.blogspot.com/2012/03/ucaplah-subhanallah-alhamdulillah.html#sthash.HXvUlKAM.dpuf

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...