Ahad, 29 Disember 2013

BeLas KaSiHan BuKtI KeSeMpUrNaaN iMan

Belas kasihan bukti kesempurnaan iman 
Gambar hiasan
Layanan baik bertimbang rasa sesama manusia suburkan perasaan rahmat.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) daripada Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu.” (Surah Ali-Imran, ayat 159).

Rasulullah SAW menganjurkan supaya setiap daripada umatnya menunjukkan belas kasihan dan menjadikannya sebagai satu bukti atas kesempurnaan iman seseorang. Kesannya, apabila bertemu sesiapa saja di hatinya terpendam rasa simpati dan perasaan hendak berbakti untuk melegakan kesempitan dan meringankan beban dipikul saudaranya.

Sabda Rasulullah SAW: “Kamu tidak sekali-kali dianggap beriman sehingga kamu bersifat rahmat. Sahabat berkata: Semua kita bersifat rahmat. Jawab Baginda: Bukan maksudku rahmatmu terhadap kawanmu, malah ia adalah rahmat kepada umum.” (Riwayat At-Tabrani)

Menjadi suatu kebiasaan jika seseorang itu senyum dan gembira apabila berjumpa kawan-kawannya atau bermanja dengan anak-anaknya. Walau bagaimanapun, Islam menuntut supaya setiap Muslim mempunyai rahmat lebih luas dan lebih besar daripada itu.

Sabda Rasulullah SAW: “Kamu tidak sekali-kali dianggap beriman sehingga kamu bersifat rahmat. Sahabat berkata: Semua kita bersifat rahmat. Jawab Baginda: Bukan maksudku rahmatmu terhadap kawanmu, malah ia adalah rahmat kepada umum.” (Riwayat At-Tabrani)

Sifat rahmat bukanlah perasaan belas kasihan tanpa perkiraan, keadilan dan disiplin, malah ia sifat yang memelihara segala-gala hak itu. Memang kita rasa belas mendengar ada yang dihukum gantung, tetapi jika perbuatan jenayah tidak dibendung, lebih banyak kejadian buruk berlaku.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan dalam Qisas itu ada (jaminan kelangsungan) hidup bagimu, hai orang yang berakal, supaya kamu bertakwa.” (Surah al-Baqarah, ayat 179).


Sifat kekerasan dibenci


Sifat kekerasan yang dibenci dan dimurkai Allah SWT timbul daripada perasaan kasar yang tidak mengenal logik dan keadilan, ia adalah perasaan jahat dan keji yang mencari kepuasan dengan menyakiti orang lain.

Sedangkan rahmat adalah satu unsur daripada keindahan Allah SWT yang terletak pada tabiat manusia yang merindui kerja-kerja kebaikan dan tetap tenang di saat kesusahan melanda diri.

Daripada Ibnu Syihab, sesungguhnya Sa’id bin al-Musayyab menceritakan kepadanya, Abu Hurairah berkata, “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Allah membuat kasih sayang sebanyak 100 bahagian, lalu Allah memegang 99 bahagian dan menurunkan satu bahagian kasih sayang ke dunia, sehingga semua makhluk saling mengasihi, termasuk seekor binatang mengangkat kakinya kerana khuatir anaknya akan terpijak.” (Riwayat Muslim)

Seperti ilmu pengetahuan dapat menyuburkan akal, begitu juga perasaan rahmat dapat disuburkan dengan pelbagai cara. Islam mengingatkan ada golongan manusia yang sepatutnya diberi perhatian dan belas kasihan berlipat ganda antaranya belas kepada kaum kerabat serta saudara mara.

Maka menjadi kewajipan seorang Muslim menyempurnakan hak kewajipan terhadap kerabatnya dengan sentiasa mengukuhkan hubungan terutama hubungan dengan kedua-dua ibu bapa.

Pandangan rahmat untuk anak yatim

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata); Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua seperti mana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.” (Surah Al-Isra’, ayat 24)

Tidak harus bagi seorang Muslim menutup pintu hati dan pintu rumahnya kepada kaum kerabat serta saudara-mara, memutuskan hubungan atau tidak menghiraukan mereka ketika dilanda kesusahan dan kepayahan dalam hidup.

Antara kalangan orang yang harus diberi pandangan rahmat ialah anak yatim kerana berbuat baik kepada mereka boleh mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Abu Hurairah menceritakan seorang lelaki mengadu mengenai hatinya yang keras lalu Rasulullah SAW bersabda: “Sapulah kepala anak yatim dan berilah makan kepada fakir miskin.” (Riwayat At-Tabrani)

Sikap dan sifat yang buruk dapat diperbetulkan dengan menunjukkan belas kasihan kepada anak yatim. Hati akan menjadi keras jika seseorang berada dalam limpahan kemewahan, keseronokan dan hiburan.

Beri layanan baik

Mereka tidak akan mempedulikan keperitan hidup orang susah dan terlantar kerana kesenangan serta kemewahan membalut hati mereka dengan selaput yang menyebabkan mata hatinya tertutup untuk melihat penderitaan orang lain.

Rahmat juga seharusnya dihulurkan terhadap orang sakit dan kurang upaya. Mereka menghadapi kehidupan dengan serba kekurangan. Kesabaran menanggung kesakitannya menjadikan dia berdamping dengan Allah SWT dan layak mendapatkan rahmat-Nya.

Jika seorang mukmin terpijak duri dan kesakitannya dapat mengurangkan dosanya, apatah lagi orang yang kurus kering menanggung kesakitan yang dideritainya.

Bukti rahmat daripada seseorang terpancar apabila dia memberi layanan yang baik kepada orang bekerja di bawahnya, sentiasa bertimbang rasa apabila menyuruh mereka melakukan pekerjaan serta memaafkan mereka terhadap kesalahan kecil dilakukan.

1 ulasan:

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...