DOA -doa Ku... Ya Allah....

... اشهد ان لا إله إلا الله وأشهد ان محمد رسول الله .....YA ALLAH...AMPUNKAN AKU ....Bimbinglah Aku di jalan -MU.. TETAPKAN AKU DALAM KASIH SAYANGMU, ......AMPUNKAN SEGALA KESALAHAN dan DOSA-DOSAKU..DOSA DAN KESALAHAN KEDUA IBU BAPAKU..DAN SEMUA MUSLIMIN MUSLIMAT....KUMPULKAN AKU BERSAMA PARA NABI DAN RASUL...YA ALLAH ...KEKALKAN AKU DAN KETURUNANKU DALAM ISLAM DAN BERIMAN KEPADAMU....YA ALLAH.YA ALLAH, HIDUPKAN AKU DALAM KEADAAN MERENDAH DIRI, MATIKAN AKU DALAM KEADAAN MERENDAH DIRI DAN BANGKITKAN AKU (PADA HARI QIAMAT) DI DALAM GOLONGAN ORANG-ORANG YANG MERENDAH DIRI.. استغفر الله العظيم ASTAGFIRULLAHALAZZIM....سبحان الله...SUBHANALLAH ...الحمد لله..ALHAMDULILLAH...الله أكبر..ALLAHUAKHBAR.....ALLAHUMA SOLLIALA SAYIDINA MUHAMMAD....WAALA ALIMUHAMMAD..........

Selasa, 18 Februari 2014

EMPAT Cara Mudah Kenalpasti Orang yang Baik?'

4 Cara Mudah Kenalpasti Orang yang Baik?'.
Gambar hiasan jee

4 cara mudah kenalpasti orang yang baik? Klik Sini Untuk Baca: http://pakarhowto.com/4-cara-mudah-kenalpasti-orang-yang-baik.html

Adakah anda tahu macammana nak kenalpasti orang yang baik? Dalam ramai-ramai kawan anda, bolehkah anda beritahu siapa yang baik? Bagaimana anda menilai seorang itu baik atau tidak? Apakah yang anda perhatikan?

Orang baik
Ada seorang kawan pernah berbual dengan saya mengenai topik ini. Katanya, untuk mengetahui seseorang itu baik atau tidak, mudah saja.

Begini caranya ;
1. Lihat perangai atau sikap IBU nya
Kalau ibunya seorang yang baik, penyantun, lemah lembut dalam berkata-kata, tidak pemarah, pemurah dan ‘manis muka’, insyaAllah memang anaknya itu akan terdidik dengan sikap yang begitu juga.

2. Lihat siapa kawan baiknya
Cuba perhatikan atau selidik siapakah kawan baiknya. Lihat perangai atau sikap kawan baiknya. Cuba perhatikan apakah aktiviti kawan baiknya itu.

Biasanya seseorang itu akan terpengaruh atau terikut-ikut dengan sikap kawan baiknya. Kalau kawannya itu minat bola, dia juga biasanya akan minat bola. Kalau kawan baiknya minat pergi clubbing, dia juga pasti minat untuk bersosial.

3. Tanya kepada isterinya
Untuk kenalpasti seorang lelaki yang dah berkahwin, samada dia seorang yang benar-benar baik atau tidak, sila tanya kepada isterinya.

Cuba tanya isterinya, adakah suami awak seorang yang baik?
Sekiranya dia terus bercerita panjang lebar tentang kebaikan suaminya (dengan penuh semangat), pastinya lelaki itu adalah seorang yang benar-benar baik. Kalau dia macam teragak-agak jer nak jawab, hmmm anda boleh nilai sendiri tahap kebaikan lakinya.

4. Lihat bagaimana dia melayan budak kecil
Kalau nak tahu seorang perempuan itu baik atau tidak, lihat bagaimana dia melayan budak kecil. Petua ni dari kawan saya. Dia kata inilah cara dia menilai ‘calon’ yang sesuai untuk dijadikan isteri’nya.

Jika anda lihat seorang wanita itu sangat suka, mesra dan pandai melayan budak-budak, biasanya perempuan itu memang seorang yang berhati lembut, pengasih, taat dan setia.

Adakah cara ini memang boleh dipercayai?

Usah tanya saya.

Bertenang. Lihat orang-orang di sekeling anda. Cuba perhatikan betul-betul. Adakah cara ini relevan dan boleh dipercayai?

Anda sendiri lah yang patut menilainya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Follow by Email