DOA -doa Ku... Ya Allah....

... اشهد ان لا إله إلا الله وأشهد ان محمد رسول الله .....YA ALLAH...AMPUNKAN AKU ....Bimbinglah Aku di jalan -MU.. TETAPKAN AKU DALAM KASIH SAYANGMU, ......AMPUNKAN SEGALA KESALAHAN dan DOSA-DOSAKU..DOSA DAN KESALAHAN KEDUA IBU BAPAKU..DAN SEMUA MUSLIMIN MUSLIMAT....KUMPULKAN AKU BERSAMA PARA NABI DAN RASUL...YA ALLAH ...KEKALKAN AKU DAN KETURUNANKU DALAM ISLAM DAN BERIMAN KEPADAMU....YA ALLAH.YA ALLAH, HIDUPKAN AKU DALAM KEADAAN MERENDAH DIRI, MATIKAN AKU DALAM KEADAAN MERENDAH DIRI DAN BANGKITKAN AKU (PADA HARI QIAMAT) DI DALAM GOLONGAN ORANG-ORANG YANG MERENDAH DIRI.. استغفر الله العظيم ASTAGFIRULLAHALAZZIM....سبحان الله...SUBHANALLAH ...الحمد لله..ALHAMDULILLAH...الله أكبر..ALLAHUAKHBAR.....ALLAHUMA SOLLIALA SAYIDINA MUHAMMAD....WAALA ALIMUHAMMAD..........

Isnin, 14 Mac 2016

SEORANG GURU SUFI DITANYA TENTANG DUA KEADAAN MANUSIA



PERTAMA: Manusia rajin sekali ibadahnya, namun sombong, angkuh dan selalu merasa suci.

KEDUA: Manusia yang tak pernah beribadah, namun akhlaknya begitu mulia, rendah hati, santun, lemah lembut dan mengasihi sesama manusia.


LALU Guru Sufi menjawab KEDUA-DUANYA BAIK.

BOLEH JADI –Suatu saat si ahli ibadah yang sombong menemukan kesadaran tentang akhlaknya yang buruk dan dia bertaubat lalu ia akan menjadi peribadi yang baik lahir dan batinnya.

DAN YANG KEDUA boleh jadi dengan sifat kasihNya, Allah akan menurunkan hidayahNya, lalu ia menjadi ahli ibadah yang juga memiliki kebaikan lahir dan batin.


KEMUDIAN orang tersebut bertanya lagi, LALU siapa yang tidak baik kalau begitu?
Guru Sufi menjawab:
“YANG TIDAK BAIK ADALAH KITA, ORANG KETIGA YANG SELALU SUKA MENILAI ORANG LAIN, NAMUN LALAI DARI MENILAI DIRI SENDIRI”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Follow by Email