Sabtu, 14 Januari 2017

KETURUNAN NABI MUHAMMAD ﷺ BERTEBARAN DI MUKA BUMI

Prof.Dr. Syaikh Abdul Malik bin Abdul Karim Amrullah atau biasa dikenal dengan Buya Hamka, menjelaskan di dalam kitab tafsir karya beliau, kitab Tafsir al-Azhar mengenai tafsir surat al-Kausar, Ayat; 3,"Sungguh, orang-orang yang membencimu dialah yang terputus." (QS. Al-Kausar: Ayat 3)

Dikisahkan mengenai sebab-sebab turunnya ayat ini bahwasanya kaum kafir Quraisy di antaranya Abu Lahab, Al-Ash bin Wail, Oqbah bin Abi Mu'ith dan orang-orang musyrikin lainya gembira ria dan menghina serta mencemuh nabi Muhammad ﷺ sebab semua anak laki-laki nabi meninggal di waktu kecil, mereka beranggapan bahawa habislah dan telah putus keturanan nabi Muhammad ﷺ dan tidak akan ada sebutannya lagi.

Maka turunlah surat Al-Kausar: Ayat: 3."Sungguh, orang-orang yang membencimu dialah yang terputus."

Prof. Dr Buya Hamka juga menjelaskan di akhir tafsir ayat ini:

"Abul Fadhl Al-Arudhiy mentafsirkan pula bahawa Al-Kautsar, pemberian yang sangat banyak itu dianugerahkan Allah juga bagi nabi Muhammad ﷺ dengan keturunan dari pihak anak perempuan, iaitu keturunan Fatimah, yang sampai sekarang sudah 14 abad masih saja bertebaran di muka bumi ini, ada yang menjadi raja-raja besar di negeri-negeri besar, ada yang menjadi ulama dan berpolitik, sedang orang yang membencinya itu maka putuslah berita mereka, tidak ada khabarnya lagi. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ROH ALAM BARZAKH SALING MENZIARAHI

  1.        Firman Allah SWT dalam surah al-Syura, ayat 30 bermaksud: “Dan apa jua yang menimpa kamu daripada sesuatu kesusahan (atau bala b...