Muhammad Dzahir:
Keempat-empat mereka hidup di ambang
kejatuhan Daulah Uthmaniyah, satu zaman yang sangat mencabar bagi umat Islam.
Jika Syeikh Umar Mukhtar & Syeikh Izzuddin Al Qassam bergelumang di
medan jihad, Maulana Ilyas & Said Nursi pula bergelumang di medan
tarbiah & islah umat. Inilah kemuliaan hidup yang Allah kurniakan pada
mereka.
Maulana Ilyas Kandhlawi adalah seorang
ulama besar India. Beliau lahir dalam keluarga ulama. Beliau juga seorang ulama
bertarekat Chistiyah, satu tarekat yang masyhur di kalangan para ulama India.
Beliau sangat warak & tawaduk. Akhlaknya dipuji oleh semua orang yang
pernah bertemu dengannya.
Sejak dari usia mudanya, keilmuan
beliau dalam pelbagai bidang diakui oleh para ulama India. Ketika dianjurkan
perhimpunan para ulama besar India di Kandahla, mereka meminta Maulana Ilyas
untuk mengimamkan solat mereka. Antara ulama besar yang hadir pada ketika itu
ialah Maulana Asyraf Ali At Tanwi, Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri & Maulana Abdur
Rahim Ar Raipuri.
Di India pada
ketika itu, umat Islam di bandar sangat teruja & mengagungkan cara
hidup British. Manakala umat Islam di kampung pula mencampur adukkan amalan
Hindu dalam kehidupan mereka. Keadaan ini sangat menyedihkan Maulana Ilyas.
Maka beliau meninggalkan madrasahnya di Nizamuddin lalu pergi ke Mewat
& membina madrasah (maktab) di sana.
Mewat adalah
sebuah daerah yang dihuni oleh suku Meo. Major Powlett pernah menulis tentang
keadaan suku Meo di Mewat sebelum kedatangan Maulana Ilyas seperti berikut:-
“Orang Meo semuanya Islam, tetapi hanya pada
nama…Mereka menyambut hari kebesaran Hindu di samping hari kebesaran
Islam..Ketika berkahwin, Brahmin Hindu akan melaksanakan upacara perkahwinan.
Manakala majlis akad nikah pula dilaksanakan oleh Kadi. Sangat sedikit yang
melaksanakan solat di kalangan mereka…Masjid-masjid juga jarang kelihatan…Hanya
terdapat 8 buah masjid dalam 50 buah kampung…Mereka benar-benar jahil terhadap
agama mereka…”
Di Mewat, Maulana Ilyas menawarkan pengajian
percuma di madrasahnya berserta wang saku kepada orang-orang Meo. Namun usaha
Maulana Ilyas ini gagal menarik minat mereka untuk mendalami ilmu agama.
Maulana Ilyas berasa sangat sedih.
Pada tahun 1931, ketika mengerjakan haji di Mekah,
Maulana Ilyas mendapat ilham bahawa untuk menarik manusia kepada Allah,
mestilah dengan cara yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad pada permulaan dakwah Islam iaitu berjumpa manusia dari pintu ke pintu
& dari hati ke hati.
Apabila pulang ke Mewat, Maulana Ilyas
bersama anak-anak muridnya memulakan dakwah dengan jaulah dari rumah ke rumah.
Setiap hari berpuluh-puluh batu lembah Mewat dilalui oleh Maulana Ilyas. Tidak
sedikit ancaman & kecederaan yang dialami oleh Maulana Ilyas. Namun
beliau tetap sabar & istiqamah. Ketika berhadapan dengan orang-orang
Mewat, beliau menunjukkan akhlak yang sangat baik hatta kepada para samseng.
Lama-kelamaan, usaha dakwah beliau
mula diterima. Penduduk Mewat sangat terkesan dengan akhlak &
kesungguhan Maulana Ilyas. Mereka mula minat pada agama. Masjid-masjid mula didatangi &
mereka mula menghantar anak-anak mereka belajar di madrasah.
Suasana Mewat bertukar. Dari masyarakat yang
meninggalkan amalan-amalan agama kepada msyarakat yang taat beragama. Maulana
Ilyas mula mengutuskan jemaah dakwah dari Mewat ke tempat-tempat lain di India. Dari sinilah bermulanya gerakan jemaah
tabligh.
Berapa ramai yang begitu jauh dari agama, berubah
menjadi seorang yang sangat mencintai Islam. Setelah itu, ulama-ulama besar India juga turut melibatkan diri dalam usaha dakwah
ini.
Sebagai seorang ulama sufi, beliau
sangat menitik beratkan ilmu, zikir, ibadat & khidmat pada
karkun-karkun jemaah Tabligh. Pada beliau, amalan-amalan tersebut tidak boleh
dipisahkan dari dakwah, begitu juga sebaliknya. Berkat usaha yang dijalankan
oleh Maulana Ilyas, hari ini jutaan umat Islam dapat diislahkan. Tidak sedikit
juga orang-orang bukan Islam yang mendapat hidayah dari usaha dakwah yang
dijalankan oleh Jemaah Tabligh.
Kini, jutaan Jemaah Tabligh bergerak
di seluruh dunia atas maksud dakwah. Selain dari gerakan Islam yang bersifat
antarabangsa, perhimpunan tahunan Jemaah Tabligh diiktiraf sebagai perhimpunan
kedua terbesar umat Islam selepas perhimpunan Haji di Mekah. Maulana Ilyas
Kandhalwi memang layak digelar “Mujadid yang Luar Biasa’.
Hasanuddin Yusof
Maktab Penyelidikan
Tamadun Islam Nusantara
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=763045317180587&id=226389644179493
Tiada ulasan:
Catat Ulasan