Isnin, 23 Mei 2011

25 NABI DAN RASUL

ADAM
Manusia pertama yang dijadikan oleh Allah SWT secara langsung dan menyuruh
agar para malaikat tunduk kepadanya. Allah mengajarinya nama-nama berbagai
benda, menciptakan isterinya dan menempatkannya di dalam surga serta memperingatkan kepada mereka berdua agar tidak mendekati sebuah pohon tertentu. Akan tetapi syaitan telah menggoda mereka hingga mereka memakan buah pohon itu. Allah SWT menurunkan mereka ke bumi dan membekali mereka dengan pengetahuan mengenai keperluan kehidupan. Mereka berdua diminta untuk beribadah hanya kepada Allah dan mengajak orang lain berbuat demikian pula. Mereka dijadikan khalifah Allah di muka bumi dan juga sebagai rasul kepada keturunan manusia. Adam a.s. adalah nabi pertama di atas bumi.

AYUB
Termasuk keturunan Nabi Ibrahim,baginda termasuk nabi yang banyak mendapat
wahyu. Ayub adalah seorang kaya yang mempunyai banyak anak. Akan tetapi Allah SWT mengujinya dengan menghilangkan semua kekayaan tersebut. Baginda turut diuji dengan berbagai macam penyakit selama 18 tahun, selama itu baginda dipencilkan oleh umatnya kecuali isterinya yang dengan penuh kesabaran berbakti menyediakan keperluan makan minumnya, sehingga Nabi Ayub disembuhkan kembali oleh Allah dan menggantikan semua kekayaan yang telah hilang itu. Oleh karena itu, orang sering membuat Nabi Ayub sebagai
tauladan dalam menghadapi ujian kesabaran dan keteguhan hati menerima cobaan. Dalam saturiwayat disebutkan bahwa dalam surga kelak, Allah SWT akan menjadikan Ayub sebagai (bukti) orang-orang yang pernah menerima ujian.

DAUD
Nabi Daud telah dikurniakan oleh Allah SWT dengan hikmah dan ilmu pengetahuan sehingga boleh menundukkan gunung dan burung untuk bertasbih bersamanya (diperlakukan sesuka hatinya dengan izin Allah), serta berupaya melembutkan besi . Baginda adalah seorang hamba yang sangat tulus dan pandai bersyukur. Nabi Daud selalu berpuasa sehari dan tidak berpuasa hari berikutnya. Baginda selalu bangun di tengah malam, tidur sepertiga malam dan berjaga seperenamnya. Allah SWT menurunkan Kitab Zabur dan mengurniakan kerajaan yang besar kepada baginda dan Allah memerintahkannya untuk melaksanakan pemerintahan dengan adil.

HARUN
Nabi Harun adalah saudara Nabi Musa dan pasangan dakwah dalam mengajak Firaun agar beriman kepada Allah SWT karena kefasihan dan kepandaiannya berbicara. Musa mewakilkan urusan kaumnya kepada Harun ketika dia pergi menemui Allah SWT di bukit Thur. Namun Samiri menyebarkan fitnah mengajak Bani Israel menyembah patung anak sapi yang terbuat dari emas. Nabi
Harun mengajak mereka kembali menyembah Allah, tetapi mereka semakin menunjukkan kesombongan. Ketika Nabi Musa kembali dan menyaksikan apa yang
dilakukan kaumnya, dia memarahi saudaranya, Harun.

HUD
Nabi Hud diutus kepada kaum Ad yang beriman kepada Nuh. Mereka terkenal dengan kau yang berbadan besar dan kuat serta dikaruniai banyak rezeki oleh Allah SWT. Akan tetapi mereka tidak mahu bersyukur kepada Allah atas nikmat yang banyak itu, malah mereka menyembah berhala. Untuk itu Allah mengutus Nabi Hud sebagai pemberi kabar gembira. Nabi Hud sebenarnya sangat bijaksana, namun demikian kaumnya tetap mendustakan dan menyakitinya.
Oleh karena itu Allah mengirimkan ribut yang berpanjangan selama lapan hari tujuh malam untuk menghancurkan mereka.

IBRAHIM
Nabi Ibrahim adalah kekasih Allah (khalilullah). Baginda merupakan nabi yang dipilih oleh Allah untuk mengembangkan risalah-Nya dan diberikan kepadanya berbagai keistimewaan berbanding manusia lain. Nabi Ibrahim hidup di lingkungan penyembah bintang. Baginda tidak suka dengan hal itu. Dengan fitrahnya dia merasakan bahwa pasti ada tuhan yang lebih besar dari bintang-bintang itu. Akhirnya baginda diberi petunjuk oleh Allah dan dipilih menjadi utusan-Nya. Nabi Ibrahim pun mulai mengajak kaumnya mengEsakan dan menyembah Allah, tetapi sebaliknya kaumnya mendustakannya pula. Baginda ditangkap dan cuba membakarnya. Baginda telah diselamatkan oleh Allah.Dari keturunan Ibrahim, Allah telah mengutus banyak nabi melalui dua orang anaknya,iaitu Ismail dan Ishak. Nabi Ibrahim mendirikan
Kaabah bersama anaknya, Ismail.

IDRIS
Adalah ayah dari datuk Nabi Nuh, nabi pertama setelah Adam. Baginda adalah nabi yang terkenal dengan kejujuran dan kesabaran. Kepadanyaditurunkan tiga puluh sahifah. Baginda dianggap sebagai orang pertama yang pandai menulis dengan pena dan orang pertama yang pandai menjahit dan memakai pakaian berjahit, juga orang pertama berfikir mengenai astrologi.

ILYAS
Nabi Ilyas diutus kepada penduduk Baalbek, sebelah barat Kota Damaskus (Labanon Timur sekarang). Baginda mengajak kaumnya beribadah hanya kepada Allah dan meninggalkan penyembahan terhadap patung yang mereka namakan Ba`la. Hal inilah yang mengakibatkan mereka menganiayanya. Ibnu Abbas mengatakan bahwa Ilyas adalah paman Nabi Ilyasak.

ILYASAK
Nabi Ilyasak termasuk hamba Allah yang terbaik. Dipercayai bahawa nama baginda ada disebut dalam kitab Taurat. Di antara mukjizat yang dikurniakan kepada baginda adalah menghidupkan kembali orang yang telah mati.

ISA
Nabi Isa, sama seperti Nabi Adam diciptakan dari tanah (tanpa ayah dan ibu) kemudian Allah mengatakan “kun” lalu Nabi Adam pun lahir. Isa putra Maryam, adalah rasul yang lahir dengan kalimat-Nya (kun) yang diberikan kepada Maryam.

Bagindalah nabi yang memberi khabar kedatangan Muhammad SAW. Allah memberikan kepada baginda Nabi Isa berbagai tanda dan menguatkannya dengan roh kudus. Baginda adalah orang yang terkemuka, baik di dunia mahupun di akhirat dan termasuk orang-orang yang dekat kepada Allah.

Nabi Isa sudah pandai bercakap ketika masih kecil iaitu ketika di dalam buaian lagi.
Baginda pernah membuat burung daripada tanah lalu meniupnya dan tanah itupun menjadi burung.

Baginda pernah menyembuhkan orang buta dan penderita penyakit kusta serta menghidupkan orang yang sudah mati dengan izin Allah.
Nabi Isa mengajak kaumnya menyembah Allah Yang Maha Esa tetapi mereka enggan dan merasa sombong, bahkan menentangnya. Kaumnya yang beriman dengan baginda hanyalah sebahagian kecil, iaitu mereka yang mempunyai taraf hidup sederhana.

Allah SWT mengangkat Nabi Isa ke langit dan akan menurunkannya kembali ke bumi pada waktu yang dikehendaki-Nya untuk menjadi saksi kepada umat manusia akan kebenaran Allah.

ISHAK
Nabi Ishak adalah anak Nabi Ibrahim dari isterinya yang bernama Sarah. Berita kelahirannya dibawa oleh malaikat kepada Nabi Ibrahim dan Sarah, ketika dia melewati mereka dalam perjalanan ke kota peninggalan kaum Luth untuk menghancurkannya akibat kekufuran dan keonaran mereka. Dalam
Al Quran, Allah memanggil Nabi Ishak sebagai “seorang anak yang arif dan bijak.” Nabi Ishak diutus Allah sebagai nabi untuk mengajak manusia agar berbuat kebaikan. Dari keturunannyalah datangnya Nabi Yaakub.


ISMAIL

Nabi Ismail adalah anak pertama Nabi Ibrahim dari isteri keduanya,Siti Hajar.Nabi Ibrahim membawa Siti Hajar pergi dan menempatkannya bersama anaknya di suatu tempat yang kini disebut Mekah, dengan dibekali sedikit air dan makanan.

Ketika bekalan sudah habis, Hajar berlari ke sana ke mari mencari makanan. Akhirnya Allah SWT menunjukkan kepada Siti Hajar sumber air. Sumber air tersebut kini dikenali sebagai telaga air Zamzam.Sejak itu ramai orang datang ke tempat itu. Allah SWT memerintahkan Nabi Ibrahim agar membangunkan Kaabah dan meninggikan tapak Baitullah. Nabi Ismail mengangkat batu-batu, sementara Nabi Ibrahim membangunnya sampai selesai.

Setelah itu Allah menurunkan wahyu meminta Nabi Ibrahim mengorbankan Ismail, yang diterimanya melalui mimpi. Dalam mimpi tersebut beliau melihat dia menyembelih anaknya Ismail. Nabi Ibrahim menceritakan mimpinya itu kepada anaknya ( Ismail ).

Setelah mendengar penjelasan ayahandanya, Ismail berkata, “Wahai ayahku, lakukanlah apa yang diperintahkan kepada ayahanda itu. Ayahanda akan dapati aku termasuk orang-orang yang sabar , insya Allah.” Kemudian Allah menggantikan Ismail dengan seekor sembelihan yang besar.

Ismail adalah seorang satria dan orang pertama yang dapat menjinakkan kuda. Ismail juga terkenal sebagai orang yang sangat penyabar dan penyayang. Ada pendapat mengatakan bahwa Nabi Ismail adalah penutur pertama bahasa Arab. Dia juga terkenal sebagai orang yang menepati janji dan selalu mengajak keluarganya mendirikan solat, mengeluarkan zakat serta beribadah hanya kepada Allah.

LUTH

Allah SWT mengutus Nabi Luth untuk memberi petunjuk kepada kaumnya dan mengajaknya menyembah Allah. Kaum Luth adalah kaum yang zalim; sering berbuat perbuatan keji dan memusuhi pendatang asing di egerinya. Dalam hubungan seksual, mereka tertarik kepada sesama lelaki, tidak menyukai wanita.Nabi Luth mengajak mereka meninggalkan perbuatan jijik serta kemungkaran kaumnya itu. Sebaliknya kaumnya pula ingin mengusir Nabi Luth serta pengikut-pengikut baginda. Ajakan Nabi Luth itu hanya diikuti oleh sebahagian keluarga dekatnya saja, sedangkan isterinya sendiri tidak mengikutinya.

Ketika Nabi Luth hampir merasa putus asa, dia berdoa kepada Allah agar diselamatkan bersama pengikutnya serta membinasakan orang-orang yang berbuat kemungkaran. Kemudian datanglah malaikat menyelamatkan Nabi Luth beserta pengikutnya dan menghancurkan yang lainnya dengan batu-batuan.

MUHAMMAD
Nabi Muhammad , berasal dari warga Arab yang menyeru orang kepada agama Islam. Baginda berasal dari keturunan Hasyim yang dilahirkan di Mekah beberapa bulan setelah ayahnya, Abdullah, meninggal dunia. Aminah, ibunya, meninggal dunia ketika baginda masih kanak-kanak. Setelah itu pemeliharaan baginda secara bergilirian ditangani oleh datoknya Abdul Mutalib dan pakciknya Abu Thalib.

Selama beberapa waktu baginda bekerja sebagai penggembala kambing, kemudian menikah dengan Sayidah Khadijah binti Khuwailid pada usia baginda25 tahun.

Baginda mengajak kaumnya memeluk Islam, dengan beriman kepada Allah Yang Maha Esa dan kepada rasul-Nya. Dakwahnya dimulai dari sejak baginda tinggal di Mekah. Kerana tekanan dari penduduk Mekah, pada tahun 622, bersama beberapa orang pengikutnya baginda berhijrah ke Madinah, di mana mereka mendapatkan sejumlah pendukung yang disebut Ansar. Tahun hijrah ini kemudian diabadikan sebagai permulaan tarikh dalam sejarah Islam. Baginda wafat setelah melaksanakan haji wada.

MUSA
Nabi Musa diutus untuk mengajak Firaun dan pengikutnya agar beriman kepada Allah. Untuk itu baginda diberikan dua mukjizat; tongkat yang dapat berubah menjadi naga, memakan ular-ular lain dan tangannya yang bila dimasukkan ke dalam saku akan mengeluarkan cahaya putih bersih tanpa cela.
BAGINDA mengajak mereka mengesakan Allah, tetapi Firaun memeranginya dan mengumpulkan beberapa pawang sihir untuk berlawan dengan baginda.
Dengan izin Allah, Musa dapat mengalahkan mereka, kemudian Allah memerintahkan kepada Musa dan pengikutnya untuk keluar dari Mesir.

Firaun mengejarnya dengan pasukan tentera yang cukup banyak. Ketika tentera Firaun sudah hampir mendekati pengikut Musa, Allah memerintahkan kepada baginda supaya memukul laut dengan tongkatnya. Setelah itu, laut terbelah dua dan menenggelamkan tentera Firaun, sedang Musa dan pengikut-pengikutnya selamat.

NUH
Nabi Nuh adalah orang yang bertakwa dan jujur. BAGINDA diutus Allah untuk memberikan bimbingan kepada kaumnya dan memberikan peringatan kepada mereka tentang adanya siksa hari akhirat. Namun kaum Nuh tidak mentaati ajakannya, malah mendustakannya. Walaupun demikian, Nabi Nuh tetap mengajak mereka kepada ajaran agama yang lurus.Dakwah dan ajakannya itu hanya diikuti oleh sejumlah kecil kaumnya, sementara warga kafir terus menunjukkan sikap permusuhan mereka terhadap Nabi Nuh.

Sebagai siksaan terhadap mereka, Allah tidak menurunkan hujan. Nabi Nuh mengajak mereka beriman, agar Allah mengampuni dan menamatkan siksaan berupa kesukaran tersebut. Setelah mereka beriman, siksaan pun dihentikan. Namun mereka kafir kembali, maka Nabi Nuh pun kembali mengajak mereka. Demikianlah keadaannya berkelanjutan selama 950 tahun.

Setelah itu, Allah memerintahkannya untuk membuat kapal dan mengangkut setiap jenis makhluk secara berpasangan( berpasang-pasang). Setelah itu, Allah mendatangkan angin taufan yang menenggelamkan mereka semua, kecuali Nabi Nuh dan isi kapal itu.

SALEH
Nabi Saleh diutus Allah kepada warga Tsamud, suatu warga yang sangat ingkar dan keras kepala. Allah telah memberikan kepada mereka rezeki yang melimpah-ruah, akan tetapi mereka tidak mentaati perintah Allah, bahkan menyembah berhala. Mereka mempunyai perasaan superior dengan kekuatan mereka.
Dari itu, maka Allah mengutus Nabi Saleh untuk memberi kabar gembira dan peringatan kepada mereka, namun mereka mendustakan, menentang dan menuntutnya untuk mendatangkan seekor unta betina sebagai bukti yang dapat mereka percayai. Allah memberikan seekor unta untuk mereka dan menyuruh mereka agar tidak mengganggunya. Akan tetapi mereka tetap mempertahankan kesombongan, malah membunuh unta itu. Oleh karena itu Allah menurunkan badai kencang sebagai siksaan bagi mereka dan menyelamatkan Nabi Saleh beserta orang-orang yang beriman bersamanya.

SULAIMAN
Allah memberikan kepada Nabi Sulaiman banyak hikmah dan ilmu pengetahuan, mengajarinya bahasa burung dan binatang-binatang serta menundukkan angin dan jin sesuai perintahnya. Nabi Sulaiman mempunyai kisah dengan seekor burung hudhud (belatuk) yang memberitahukan kepada baginda tentang adanya sebuah kerajaan di Yaman yang warganya menyembah matahari.

Nabi Sulaiman-pun mengirim utusan kepada penguasa Saba untuk mengajaknya beriman kepada Allah. Akan tetapi penguasa Saba, (Ratu Balqis), hanya mengirimkan semacam hadiah kepadanya, sehingga Nabi Sulaiman meminta kepada jin untuk membawa singgasana Ratu Balqis kepadanya. Di saat Ratu Balqis melihat singgasananya berada di tempat itu, ia pun beriman kepada Allah.

SYUAIB
Nabi Syuaib diutus kepada warga Madyan yang menyembah Aykah (kayu).Dalam urusan jual beli sehari-hari, mereka selalu curang menimbang dan menyukat barang serta tidak memberikan hak-hak orang lain sepenuhnya. Nabi Syuaib mengajak mereka menyembah Allah dan berlaku adil dalam semua tindakan, tetapi mereka enggan dan berlaku sombong, malah kekerasan kepala mereka semakin menjadi-jadi sampai mengancam untuk merejam dan mengusir Nabi Syuaib. Mereka menuntut kepadanya untuk mendatangkan gumpalan dari langit, maka Allah menurunkan balasan berupa tiupan badai yang sangat keras dan mematikan mereka semua.


This entry was posted in 25 Nabi, Ensiklopedia Islam. Bookmark the permalink.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...