Ahad, 18 September 2011

WAHAI DUNIA! Janganlah Engkau TIPU Aku Lagi ….


RASULULLAH SAW pernah bersabda maksudnya:
Sesungguhnya ALLAH pernah menawarkan kepadaku, akan menjadikan pasir-pasir di Mekkah menjadi emas.
Maka aku berkata:”Tidak usah wahai Tuhanku, aku lebih suka lapar satu hari dan kenyang satu hari. Adapun ketika hari aku lapar, aku senang untuk berdoa kepadaku, sedangkan ketika aku kenyang, maka aku bersyukur dan memujiMu.”

“Sesungguhnya Jibril a.s. telah datang kepadaku dan berkata: Wahai MUHAMMAD, sesungguhnya ALLAH berkirim salam buatmu dan berkata”. Mahukah kamu bila kujadikan buatmu gunung. Gunung ini menjadi emas dan akan selalu menyertaimu di mana kamu berada?”

 Kemudian RASULULLAH termenung sejenak dan bersabda: “Hai Jibril sesungguhnya dunia ini adalah rumah bagi orang yang tidak punya rumah dan merupakan kekayaan bagi orang yang tidak punya kekayaan. Sesungguhnya dunia ini disimpan dan dikumpulkan hanya orang-orang yang bodoh dan tidak berakal”.
Jibril berkata: “Semoga ALLAH menguatkan pendirianmu wahai MUHAMMAD dengan pengucapan yang benar dan tegas.”

Pernah aku bersama-sama RASULULLAH SAW. Tiba-tiba datanglah kepada kami seorang laki-laki berwajah ceria, berambut rapi dan berpakaian serba pulih seraya berkata:
“Selamat bagimu wahai RASULULLAH. Apakah ertinya dunia ini..”?
RASULULLAH menjawab :”Seperti impian orang yang tidur”.
Tanya laki-laki itu lagi: “Apakah Syurga itu?”
RASULULLAH menjawab: “Sebagai ganti dunia bagi yang mencarinya”.
Laki-laki itu bertanya: “Siapakah sebaik-baik umat manusia…?”
RASULULLAH menjawab: ‘Berkemas-kemas seperti orang yang mengejar kafilah”.
“Berapa lamakah di antara dunia dan akhirat?”
RASULULLAH menjawab: “Sekelip mata saja”.

Kemudian pergilah orang itu dan tidak kelihatan lagi. Itulah dia Jibril, datang untuk menjauhkan kamu dari duniawi dan mencintai kepada kehidupan ukhrawi.

Waallahua'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...