Ahad, 20 November 2011

10 KARAKTER MUSLIM / MUSLIMAH SEJATI

Karakter ini merupakan SYARAT  pertama terbentuknya masyarakat ISLAM mahupun tertegaknya sistem ISLAM di muka bumi serta menjadi tiang penyangga peradaban dunia. 

SEPULUH KARAKTER ITU ADALAH : 


SALIMUL AQIDAH ,
[ Bersih Akidahnya ] dari sesuatu hal yang mendekatkan dan menjerumuskan dirinya dari lubang syirik. 

SHAHIHUL IBADAH , [Benar Ibadahnya] menurut Al  Qur'an dan As Sunnah serta terjauh dari segala Bid'ah yang dapat menyesatkannya.

MATINUL KHULUQ , [Mulia Akhlaknya ]sehingga dapat menunjukkan sebuah keperibadian yang menawan dan dapat meyakinkan kepada semua orang bahawa ISLAM adalah rahmat bagi seluruh alam (Rahmatan Lil Alamin). 

QOWIYUL JISMI ,[ Kuat Fisiknya ]sehingga dapat mengatur segala kepentingan bagi jasmaninya yang merupakan amanah/titipan dari ALLAH  SWT. 

MUTSAQOFUL FIKRI , [Luas wawasan berfikirnya ] sehingga dia mampu menangkap berbagai informasi serta perkembangan yang terjadi disekitarnya. 

QODIRUN 'ALAL KASBI ,[ Mampu berusaha ] sehingga menjadikannya seorang yang berjiwa mandiri dan tidak mahu bergantung kepada orang lain dalam memenuhi segala kebutuhan hidupnya. 

MUJAHIDUN LINAFSIHI , [ Bersungguh sungguh dalam jiwanya ] sehingga menjadikannya seseorang yang dapat memaksimalkan setiap kesempatan ataupun kejadian sehingga berdampak baik pada dirinya ataupun orang lain. 

HARITSUN 'ALA WAQTIHI , [ Efisien dalam memanfaatkan waktunya ] sehingga menjadikannya sebagai seorang yang pantang menyiakan waktu untuk melakukan kebaikan, walau sedetikpun. kerana waktu yang kita gunakan selama hidup ini akan dipertanggungjawabkan di hadapan ALLAH  SWT. 

MUNAZHOM FII SU'UNIHI, [ Tertata dalam urusannya ] sehingga menjadikan kehidupannya teratur dalam segala hal yang menjadi tanggung jawab dan amanahnya. Dapat menyelesaikan semua masalahnya dengan baik dengan cara yang baik. 

NAAFI'UN LI GHAIRIHI , [ Bermanfaat bagi orang lain ] sehingga menjadikannya seseorang yang bermanfaat dan dibutuhkan. Keberadaannya akan menjadi sebuah kebahagiaan bagi orang lain dan Ketiadaannya akan menjadikan kerinduan pada orang lain. 

Mudah-mudahan dengan kesepuluh karakter yang dikemukakan di atas menjadikan kita termotivasi untuk dapat merealisasikannya dalam diri kita. Amin.

Catatan:
* 10 karakter Muslim/Muslimah sejati ini dirumuskan oleh Hasan Al Banna

Diambil dari: http://um412ok.multiply.com/journal/item/25

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...