Sabtu, 10 Mei 2014

MUTIARA KaTa 2~ Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani

Gambar hiasan saja
Apabila engkau menjauhkan hatimu daripada semua makhluk dan mendekatlah engkau kepada Allah swt, maka engkau akan melihat apa yang belum pernah dilihat oleh mata, engkau akan mendengar apa yang belum pernah didengarkan oleh telinga dan akan terlintas kenikmatan di dalam hatimu, akan suatu hal yang belum pernah terlintas dalam hati seorang anak manusia. (440)

Hakikat TAKWA adalah melaksanakan segala perintah Allah swt, menjauhi segala larangan-Nya dan bersabar terhadap segala takdir yang pahit dan segala malapetaka yang menimpa.  (441)

“Duduk bersama orang yang patut adalah nikmat.
Dan duduk bersama orang yang mendustakan dan munafik adalah seksa.

Tetaplah engkau selalu merasa diawasi oleh Allah dan menuntut kepada dirimu terhadap hak-hak yang wajib dilakukannya kepada Allah dan hak-hak hamba-nya.
Apabila engkau menginginkan kebaikan dunia dan akhirat, maka ingatlah bahawa Allah selalu mengawasimu dan tuntutlah dirimu untuk beramal.
Engkau menuntut dirimu agar melaksanakan perintah-perintah Allah dan menjauhi larangan-larangan-Nya. Engkau mewajibkan dirimu agar selalu bersabar tatkala ditimpa musibah, redha menerima takdir dan bersyukur ketika mendapat nikmat. (442)

Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani
Menjadi Kekasih Allah: Wasiat & Nasihat Kerohanian


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...