Isnin, 6 Ogos 2012

12 Jenis Barisan Manusia Menuju ke Akhirat



BARISAN Pertama  Di iringi dari kubur dalam keadaan tidak bertangan & berkaki . Keadaan ini dijelaskan melalui seruan Allah S.W.T :
·         “Mereka orang-orang yang menyakiti hati jiran sewaktu hidup mereka. Mereka yang sombong & tidak berbuat kebaikan kepada jiran tetangga akan mendapat kehinaan di dunia mahupun di akhirat”.
·         Firman Allah ‘Aku akan memalingkan hati orang yang sombong serta takbur di muka bumi ini dengan tiada alasan yang benar dari (memahami) ayat2 Ku ( yang menunjukkan kekuasaan Ku), itulah balasan & tempat kembali mereka adalah neraka”.

BARISAN Ke- 2  Di iringi dari kubur dalam bentuk babi hutan.
·         “Mereka orang yang meringan-ringkankan solat sewaktu hidup,sesungguhnya orang yang memelihara solat 5 waktu akan dihindari dari siksa kubur sebaliknya, mereka yang mengabaikan maka waktu dia mati, Mayatnya akan dihimpit oleh liang lahat sehingga berselisih tulang rusuk.”

·         Rasulullah saw bersabda “Sesungguhnya seorang hamba apabila dia berdiri untuk bersolat,maka di letakkan semua dosanya di atas kepala & kedua-dua bahunya, maka setiap kali dia rukuk atau sujud, berjatuhanlah dosa-dosa itu.

 BARISAN Ke - 3 Di iringi dari kubur dengan bentuk keldai & perut penuh ular serta kala jengking.
·         “Mereka adalah orang yang enggan membayar zakat ketika hidupnya walaupun pada ketika itu mereka tergolong dalam orang yang berkemampuan. Inilah balasannya & tempat kembali mereka adalah neraka.

 BARISAN Ke - 4  Diiringi dari kubur dalam keadaan darah memancut keluar dari mulut.
·         “Mereka adalah antara orang yang suka berdusta ketika berjual beli. Berniagalah dengan jujur serta amanah agar hasil yang diperoleh datang dari sumber yang halal.

 BARISAN Ke - 5 Diiringi dari kubur dalam keadaan berbau busuk seperti bangkai ketika itu Allah menurunkan angin sehingga bau busuk itu menganggu ketenteraman padang mahsyar.
·         “Mereka ini adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka, takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula takut kepada Allah. inilah balasannya & tempat mereka juga adalah neraka.

 BARISAN Ke - 6  Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala terputus dari badan .
·         Mereka adalah orang yang dahulunya menjadi saksi palsu.

 BARISAN Ke - 7 Diiringi dari kubur tanpa lidah tetapi mengalir darah & nanah dari mulut mereka.  Mereka ini adalah orang yang enggan memberi kesaksian kebenaran.
  
BARISAN Ke - 8 Diiringi dari kubur dalam keadaan terbalik,kepala ke bawah & kaki ke atas. Mereka adalah orang yang melakukan zina.
·         Tempat mereka juga adalah di neraka. Sabda Rasulullah “Tiada bersunyi-sunyian antara seorang lelaki & wanita,melainkan wujudnya syaitan sebagai orang ketiga antara mereka”.

BARISAN Ke - 9 Diiringi dari kubur dengan wajah hitam & bermata biru, sementara dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh .
·         Mereka adalah orang yang makan harta anak yatim dengan cara yang tidak sepatutnya.

BARISAN Ke -10 Diiringi dari kubur dalam keadaan tubuh berpenyakit sopak & dipenuhi kusta.
·         Mereka ini adalah orang yang derhaka kepada ibu bapa sewaktu hidupnya.

BARISAN Ke - 11  Diiringi dari kubur dalam keadaan buta, gigi panjang seperti tanduk lembu jantan,bibir terjuih hingga ke dada & lidah terjulur hingga ke perut serta keluar pelbagai kotoran yang menjijikkan.
·         Mereka ini adalah orang yang minum arak sewaktu hidupnya.

BARISAN Ke -12
  Diiringi dari kubur dengan wajah bersinar-sinar seperti bulan purnama. mereka melalui titian Siratulmustakim seperti kilat.
·         Datang suara dari sisi Allah yang memaklumkan “Mereka semasa hidupnya adalah orang yang beramal salih & melakukan kebaikan.
·         Mereka juga menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat lima waktu & meninggalkan dunia dalam keadaan bertaubat.
·         Inilah balasan mereka & tempat kembali mereka adalah syurga, beroleh keampunan, kasih sayang & keredhaan Allah S.W.T”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...