Ahad, 19 Mei 2013

UbAti GELISAH dEnGaN ZiKirULLAH

Oleh AMINUDIN MANSOR

DALAM kehidupan manusia, kegelisahan sering menghantui perasaan. Kegelisahan adalah sifat manusia. Ia merujuk kepada reaksi emosi yang lazimnya akan dialami dalam keadaan apabila seseorang individu merasakan dirinya terancam. Kekecewaan berlaku apabila suatu perkara tidak dapat dicapai sebagaimana yang diharap-harapkan.

Kehidupan yang tenang dan tenteram adalah anugerah Tuhan. Jika berlaku kegelisahan dan kekecewaan di dalam hati dan diri seseorang, ia perlu diatasi dengan sikap dan perasaan yang positif. Gangguan perasaan ini boleh menjejaskan mental dan jiwa dan menyebabkan gangguan kepada seluruh kehidupan.

Jelaslah, jiwa yang tenang itu datang daripada hati yang reda. Hati yang reda bermaksud hati yang sentiasa menerima apa saja dugaan dan ujian daripada Tuhan. Apabila hati reda, ALLAH akan meredai akan hamba-hamba-Nya dan balasannya adalah syurga ALLAH. (rujuk al-Fajr: 30)

Sementara itu, Ibnu Qayyim Al Jauziyah dalam bukunya Al-Ruh mendefinisikan kegelisahan sebagai “…sifat lemah di dalam jiwa dan perasaan takut di dalam hati yang dicetuskan oleh sifat sangat tamak dan kedekut.”

Menurutnya, penyakit batin atau penyakit Qalb (kalbu) yang ertinya hati, di mana al-Quran sangat mementingkan masalah penyakit hati ini. (rujuk al-Baqarah: 10)

Jelaslah kegelisahan memang wujud dan merupakan reaksi biasa yang dialami oleh seseorang apabila berdepan dengan ancaman ataupun tekanan. Kekuatan seseorang individu menghadapi kegelisahan banyak bergantung pada ketahanan diri dan jiwa.

Jika tidak mampu menghadapinya ramai yang menderita dan menjejaskan keharmonian hidup. Doa merupakan ubat yang paling mujarab dalam menghadapi bencana, penyakit dan kegelisahan.

Kajian beberapa tokoh psikologi Islam, juga mendapati kegelisahan ialah fenomena membela diri, di mana banyak ciri-ciri kegelisahan seperti debaran jantung, bukaan anak mata yang luas, dan ketegangan urat saraf adalah sebenarnya menyediakan seseorang bagi menghindarkan ancaman-ancaman kepada dirinya.

Akan tetapi, kegelisahan dianggap kecelaruan emosi dan penyakit sekiranya reaksi itu muncul tanpa sebab-sebab yang munasabah sebagai pencetusnya. Dengan mengingati ALLAH kegelisahan ini dapat dikurangkan.

Selain itu, ada pendangan yang mengatakan bahawa mendefinisikan kegelisahan yang seperti itu sebagai suatu perasaan yang tidak menyenangkan yang dialami oleh seseorang ketika tiada ancaman dari luaran yang dapat dipastikan, dan perasaan yang merupakan tindak balas terhadap cetusan-cetusan kejiwaan yang tidak realistik.

Dalam kehidupan moden, tekanan atau stres sentiasa ada dan tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan setiap manusia. Di mana-mana sahaja manusia menghadapi tekanan sama ada di rumah, luar rumah, jalan raya, pejabat, pusat beli-belah apabila manusia bertemu dan bertembung dengan manusia lain yang boleh membawa masalah kepada mereka.

Setiap manusia akan memberikan tindak balas yang berbeza-beza kepada tekanan yang dihadapinya. Ada yang mampu menghadapinya dengan mudah serta positif dan ada juga yang sukar menghadapinya. Apa yang jelas tekanan ini salah satu punca kepada hampir semua masalah dan kecelaruan psikologi yang menghasilkan tindak balas seperti perasaan bimbang, gelisah, murung, sedih dan kadang-kadang menimbulkan pelbagai masalah psikosomatik.

Islam menganjurkan umatnya supaya beriman dan bertakwa yang merupakan sebaik-baik bekal. Dengan keimanan dan takwa ia akan menjadi benteng kepada semua masalah hidup.
(rujuk al-Baqarah: 197)

Oleh itu, sebagai manusia yang berakal dan sentiasa memikirkan kehidupan masa depan mereka akan sentiasa menyiapkan bekalan. Bekalan untuk ketenangan adalah iman dan takwa, bekalan perjalanan adalah wang dan makanan dan bekalan untuk akhirat adalah pahala. Elakkan diri daripada berhutang yang merupakan salah satu punca kegelisahan di atas dunia sama ada berhutang dengan bank, manusia atau Tuhan.

Wallahua'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...