Rabu, 27 November 2013

Rasulullah berpesan hati-hati Menerima Pujian

Rasulullah berpesan hati-hati Menerima Pujian -Oleh Prof Madya Maznah Daud


Gambar hiasan
SUKA dipuji dan memuji diri sendiri adalah sifat mazmumah yang membuahkan sikap riak. Sebenarnya yang layak dan berhak dipuji hanyalah ALLAH. Inilah maksud dalam surah al-Fatihah:
“Segala puji hanya untuk ALLAH, Pencipta dan Penguasa seluruh alam.” (Surah al-Fatihah, ayat 2).

Segala yang kita kagum dan takjub semuanya rekaan ALLAH Yang Maha Bijaksana termasuklah diri dan segala kepakaran serta kebolehan yang ada pada kita. Justeru, di mana letaknya kewajaran dibuai perasaan bangga dan bahagia apabila mendapat pujian yang belum teruji keikhlasannya?

Memuji ALLAH dengan lafaz ‘Alhamdulillah’ mengandungi pengiktirafan akan Kebesaran, Keagungan, Kesempurnaan zat dan sifat-Nya. Di samping itu, ia juga mengandungi pengertian kesyukuran tulus ikhlas di atas segala nikmat-Nya yang tidak terkira.

Memuji ALLAH adalah satu ibadat dan ALLAH sangat suka kepada hamba yang memuji-Nya.

 Jabir bin Abdullah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Zikir yang paling afdal ialah ‘LailahaillaAllah’ dan doa yang paling afdal ialah ‘Alhamdulillah’.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Anas bin Malik meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Di kala ALLAH menganugerahkan satu nikmat kepada seseorang hamba, lantas hamba itu menerimanya dengan ucapan ‘Alhamdulillah’ maka ‘Alhamdulillah’ yang diucapkan itu lebih baik daripada nikmat yang diterimanya.” (Hadis riwayat Ibn Majah)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...