Jumaat, 15 Julai 2016

PEMUDA KAHFI TIDUR 309 TAHUN TANPA MAKAN DAN MINUM.

Gambar hiasan saja
Mengimbau kembali kisah Pemuda Kahfi yang telah lari daripada raja yang zalim semata-mata kerana ingin menyelamatkan iman mereka.
.
Kisah yang telah Allah nukilkan dalam Al Quran..
Cuba kita bayangkan dengan hanya ingin selamatkan iman, 7 orang pemuda ini telah mendapat perhatian dan bantuan Allah SWT.

Allah SWT telah tidurkan mereka dalam sebuah gua bukan sehari dua atau seminggu tetapi Allah SWT tidurkan mereka selama 309 tahun. Tidak makan dan tidak minum hanya tidur sahaja sepanjang 309 tahun tersebut.
.
Subhanallah..Allah Maha Berkuasa buat apa sahaja.
Allah SWT memberi tahu kita semua bahawa Dia boleh menghidupkan dan mematikan makhluknya tanpa asbab iaitu tanpa makanan dan minuman.
.
Begitu sukanya Allah kepada 7 pemuda ini (Pemuda Kahfi) maka Allah telah wujudkan DUA keadaan:-1) Allah wujudkan kegerunan pada setiap makhluk yang ingin menghampiri gua yang mana pemuda ini sedang tidur.
2)Allah SWT telah mengubah keadaan matahari agar cahayanya tidak masuk ke dalam gua.

Allah tak mahu sesiapa pun mengganggu tidur pemuda ini selama 309 tahun. Subhanallah...
Cuba kita bayangkan tidur 309 tahun..punyalah lama beb..kita ni kalau tidur overdose pun dah rasa lain macam tak sedap badan..Inikan pula tidur 309 tahun Tapi disinilah Allah tunjukkan QudratNya pada kita semua bahawa Dialah yang Memelihara hamba-hambaNya walaupun diluar logik akal manusia.
.
Jom renung sejenak dan berfikir..

Bayangkan bagaimana Allah memberi bantuan dan pertolongan pada hambaNya yang berusaha untuk selamatkan iman daripada raja yang zalim sehingga begitu sekali Maha dahsyatnya...
Cuba bayangkan jika kita semua Umat Muhammad SAW iaitu Umat Pilihan dan diakui sebagai Umat Terbaik sepanjang zaman membuat usaha untuk selamatkan iman dan berusaha untuk menyelamatkan iman orang lain??
Bagaimanakah agaknya Bantuan Ghaib yang Allah akan zahirkan dan hadirkan buat Umat Terbaik ni..

(Mohd Zahir Yusof)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...