Ahad, 27 Februari 2011

MANUSIA YANG HINA


Setiap gerak kerja yang dilaksanakan dalam segenap aspek kehidupan Muslim dan Muslimah hendaklah berdasarkan akidah Tauhid iaitu Kepercayaan kepada Allah Yang Maha Esa. Apabila konsep Tauhid bertunjangkan kukuh dalam diri, maka kita harus memberikan perhatian kepada urusan hidup dengan Allah dan urusan hidup sesama manusia. Kedua-dua urusan ini diperkenalkan al-Quran dengan istilah ‘hablum mina Allah’ (hubungan dengan Allah) dan ‘hablum mina al-nas’ (hubungan sesama manusia).

Allah malah telah memberikan peringatan kepada mereka yang ingkar dan mencuaikan kedua-dua aspek yang penting ini dalam firmanNya yang bermaksud:
Ditimpakan kehinaan ke atas manusia di mana sahaja mereka berada melainkan mereka yang sentiasa menjaga hubungan dengan Allah dan memelihara sesamanya.”
( Ali-Imran: 112)

Kesepaduan kedua-dua aspek inilah yang menjadi asas kepada pembentukan Muslim dan Muslimah sejati. Ia jalinan yang utuh dan kuat menyokong satu sama lain. Atau dengan kata lain, tidak akan sempurna iman seseorang andaikan mengabaikan salah satu aspek ini.

Nurfeb04

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...