Selasa, 22 Februari 2011

APAbila PANjang ANgan-ANgan


Sayidina Ali bin Abi Talib pernah menyuarakan kebimbangannya,
“ YANG SAYA KHUATIR ATAS KAMU DUA PERKARA, iaitu panjang angan-angan dan menurutkan hawa nafsu. Ini kerana PANJANG ANGAN-angan itu dapat MELUPAKAN AKHIRAT, manakala menurutkan hawa nafsu itu menghalangi daripada kebenaran (hak).

ULAMA Berpesan,
JANGAN MENGIKAT HATIMU PADA WANITA, kerana hari ini dia untukmu dan esok hari untuk orang lain. APABILA ENGKAU TAAT KEPADANYA, maka akan memasukkan engkau ke dalam neraka.

JANGAN MENGIKAT HATIMU PADA HARTA KERANA HARTA ITU PINJAMAN, hari ini hakmu dan esok hari hak orang lain. JIKA HATIMU TERIKAT PADA HARTA, engkau akan bakhil untuk mengeluarkan kewajipan hak Allah, takut miskin dan menurut kepada bisikan syaitan.

*TINGGALKAN apa yang RAGU-RAGU DALAM HATIMU, SEBAB HATI SEORANG MUKMIN GONCANG DALAM SUBAHAT, LARI DARIPADA HARAM DAN TENANG DALAM HALAL.

Pesanan ULAMA lagi,
Siapa yang mengurangi angan-angannya, MAKA ALLAH AKAN MEMULIAKANNYA DENGAN EMPAT KEMULIAAN, iaitu:
•DIKUATKAN UNTUK TAAT; sebab seorang yang berasa akan mati tidak memikirkan apa yang dihadapinya daripada kesukaran dan rajin melakukan taat, MAKA BERTAMBAH BANYAK AMALNYA.
•KURANG KERISAUANNYA; sebab jika dia berasa tidak lama lagi akan mati, MAKA DIA TIDAK MEMIKIRKAN KESUKARAN YANG DIHADAPINYA.
•REDHA DENGAN KEHIDUPAN YANG SEDERHANA; sebab apabila berasa tidak lama lagi akan mati, MAKA TIDAK PERLU MENCARI BANYAK KEBENDAAN SEBALIKNYA MENUMPUKAN UNTUK TUJUAN AKHIRAT.
•ALLAH AKAN MENERANGKAN HATINYA

Nur mac4

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...