Isnin, 25 Mac 2013

KiSaH RoH dan MaLAiKaT MaUt

Kisah roh dan Malaikat Maut


Gambar hiasan
Dalam sebuah hadis disebutkan bahawa apabila ALLAH Subhanahu wa Ta’ala menghendaki seorang mukmin dicabut nyawanya, akan datanglah malaikat maut ('Izrail). Ketika malaikat maut hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut, keluarlah perkataan dari mulut orang mukmin itu, "Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang ini melalui jalan ini, karena orang mukmin ini senantiasa menjadikan lidahnya berzikir kepada ALLAH Subhanahu wa Ta’ala."

     Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu, dia kembalikepada ALLAH Subhanahu wa Ta’ala dan menjelaskan apa yang diucapkan oleh mulut orang mukmin itu. lalu ALLAH Subhanahu wa Ta’ala berfirman,"Wahai malaikat maut, cabutlah rohnya dari arah lain."

     Kemudian malaikat maut pun mencuba mencabut roh orang mukmin itu dari arah tangan. Namun, tangan orang mukmin itu berkata, "Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut roh orang mukmin ini melalui jalan ini kerana tangan ini telah mengeluarkan sedekah, mengusap kepala anak-anak yatim, dan menulis ilmu pengetahuan.

     Merasa gagal untuk mencabut roh orang mukmin itu dari arah tangan, malaikat maut mencuba dari arah kaki. Namun kaki berkata, "Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang mukmin ini melalui jalan ini kerana kaki ini senantiasa berjalan untuk mengerjakan solat berjamaah dan menghadiri majlis-majlis taklim."

     Usaha malaikat maut diteruskan untuk mencabut roh melalui telinga, namun masih gagal kerana telinga berkata, "Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang mukmin ini melalui jalur ini kerana telinga ini senantiasa mendengar bacaan Al-Qur'an dan zikir."

     Akhirnya malaikat maut mencuba untuk mencabut roh orang mukmin itu dari arah mata. Belum sempat menghampiri mata, mata pun berkata, "Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang mukmin ini melalui jalan ini kerana mata ini senantiasa melihat beberapa mushaf dan kitab-kitab."

     Malaikat maut kembali kepada ALLAH Subhanahu wa Ta’ala dan memberitahukan masalah yang dihadapinya. ALLAH Subhanahu wa Ta’ala berfirman, " Wahai malaikat-Ku, tulislah nama-Ku di telapak tanganmu dan tunjukanlah kepada roh orang yang beriman itu."

     Setelah mendengar perintah ALLAH Subhanahu wa Ta’ala, malaikat maut pun pergi menghampiri roh orang itu dan menunjukkan nama ALLAH Subhanahu wa Ta’ala . Pada saat roh melihat nama ALLAH Subhanahu wa Ta’ala  terbitlah rasa cinta kepada ALLAH Subhanahu wa Ta’ala. Dengan tenang dan damai, keluarlah roh dari arah mulut orang mukmin tersebut.

http://rohksatria.blogspot.com/2012/10/kisah-roh-dan-malaikat-maut.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...