Isnin, 14 Disember 2015

MENGELUH. - Sedikit tazkirah untuk perkongsian:

Gambar hiasan
KETIKA KITA MENGELUH : “ishh, aku penat sangat."
ALLAH menjawab: (وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا)
Dan KAMI jadikan tidurmu untuk istirehat (An Naba' : 9)

KETIKA KITA MENGELUH : “Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya aku.
" ALLAH menjawab(لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا)
AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupannya.” (Al Baqarah : 286)

KETIKA KITA MENGELUH :“Serabutnyaa.
" ALLAH menjawab: ( أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)
Hanya dengan mengingatKU hati akan menjadi tenang” (Ar Ra'd : 28)

KETIKA KITA MENGELUH: “Apa yang aku buat ini semua sia sia.
" ALLAH menjawab :(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ)
"Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, nescaya ia 
akan melihat balasannya(Al Zalzalah : 7)

KETIKA KITA MENGELUH : “ Tak ada seorang pun yang nak tolong aku." 
ALLAH menjawab(وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ)
Berdoalah (mintalah) kepadaKU, nescaya Aku kabulkan
(Al Ghafir : 60)

KETIKA KITA MENGELUH : “ Aku sedih sangat.” 
ALLAH menjawab( لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ )
Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita " (At Taubah : 40)

Jangan banyak mengeluh.Banyakkan bersabar dan teruskan kehidupan ini dengan
taqwa dan tawakkal.
Semoga menjadi insan yang bertakwaHadapi dengan tenang.

Semoga berjaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...