Rabu, 3 Ogos 2011

Huraian Al-Qur 'an Tentang Puasa (Bahagian 1) MARHABAN YA RAMADHAN


Dalam Kamus Besar Bahasa Indonesia, kata "marhaban" diertikan sebagai "kata seru untuk menyambut atau menghormati tetamu (yang bererti selamat datang). "Ia sama dengan ahlan wa sahlan yang juga dalam kamus tersebut diertikan "selamat datang."
Walaupun kedua-duanya bererti "selamat datang" tetapi penggunaannya berbeza. Para ulama tidak menggunakan ahlan wa sahlan untuk menyambut datangnya bulan Ramadhan, melainkan "marhaban ya Ramadhan".
Ahlan terambil dari kata ahl yang bererti "keluarga", sedangkan sahlan berasal dari kata sahl yang bererti mudah. ​​Juga bererti "dataran rendah" kerana mudah dilalui, tidak seperti "jalan mendaki". Ahlan wa sahlan, adalah ungkapan selamat datang, yang dicelahnya terdapat kalimat tersirat iaitu, "(anda berada di tengah-tengah) keluarga dan (melangkahkan1 kaki di) dataran rendah yang mudah. ​​"
Marhaban diambil dari kata rahb yang bererti "luas" atau "lapang", sehingga marhaban menggambarkan bahawa tetamu disambut dan diterima dengan dada lapang, penuh kegembiraan serta dipersiapkan baginya ruang yang luas untuk melakukan apa saja yang diinginkannya. Dari akar kata yang sama dengan "marhaban", terbentuk kata rahbat yang antara lain bererti "ruangan luas untuk kenderaan, untuk mendapatkan pembaikan atau
keperluan pemandu guna melanjutkan perjalanan. "Marhaban ya Ramadhan bererti "Selamat datang Ramadhan" mengandung erti bahawa kita menyambutnya dengan lapang dada, penuh kegembiraan; tidak dengan merungut dan menganggap kehadirannya "mengganggu ketenangan" atau suasana nyaman kita.
Marhaban ya Ramadhan, kita ucapkan untuk bulan suci itu, kerana kita mengharapkan agar jiwa raga kita diasah dan diasuh guna melanjutkan perjalanan menuju Allah SWT.
Ada gunung yang tinggi yang harus ditelusuri untuk menemui-Nya, itulah nafsu. Di gunung itu ada lereng yang curam, belukar yang lebat, bahkan banyak perompak yang mengancam, serta iblis yang merayu, agar perjalanan tidak diteruskan. Bertambah tinggi gunung didaki, bertambah hebat ancaman dan rayuan, semakin curam dan ganas pula perjalanan. Tetapi, bila tekad tetap membaja, sebentar lagi akan tampak cahaya benderang, dan saat itu, akan tampak dengan jelas rambu-rambu jalan, tampak tempat-tempat indah untuk berteduh, serta telaga-telaga jernih untuk melepaskan dahaga. Dan bila perjalanan dilanjutkan akan ditemukan kenderaan Ar-Rahman untuk mengantar sang musafir bertemu dengan kekasihnya, Allah SWT. Demikian lebih kurang perjalanan itu dilukiskan dalam buku Madarij As-Salikin.
Tentu kita perlu mempersiapkan bekal guna menelusuri jalan itu. Tahukah anda apakah bekalan itu? Benih-benih kebajikan yang harus kita tabur di lahan jiwa kita. Tekad yang membaja untuk memerangi nafsu, agar kita mampu menghidupkan malam Ramadhan dengan solat dan tadarus, serta siangnya dengan ibadah kepada Allah melalui pengabdian untuk agama, bangsa dan negara. Semoga kita berjaya, dan untuk itu mari kita buka lembaran Al-Quran mempelajari bagaimana tuntunannya .
PUASA MENURUT AL-QURAN
Al-Quran menggunakan kata puasa sebanyak lapan kali, kesemuanya dalam erti puasa menurut pengertian undang-undang syariat. Sekali Al-Quran juga menggunakan kata shaum, tetapi maknanya adalah menahan diri untuk tidak berbicara:
Sesungguhnya Aku bernazar puasa (shauman), maka hari ini aku tidak akan berbicara dengan seorang manusia pun (QS Maryam [19]: 26).

Demikian ucapan Maryam a.s yang diajarkan oleh malaikat Jibril ketika ada yang mempersoalkan tentang kelahiran anaknya (Isa a.s). Kata ini juga terdapat masing-masing
sekali dalam bentuk perintah berpuasa di bulan Ramadhan, sekali dalam bentuk kata kerja yang menyatakan bahawa "berpuasa adalah baik untuk kamu ", dan sekali menunjuk kepada pelaku-pelaku puasa lelaki dan wanita, iaitu ash-shaimin wash- shaimat.
Kata-kata yang beraneka bentuk itu, kesemuanya diambil dari akar kata yang sama yakni sha-wa-ma yang dari segi bahasa maknanya berkisar pada "menahan" dan "berhenti atau" tidak bergerak ". Kuda yang berhenti berjalan dinamai faras shaim. Manusia yang berupaya menahan diri daripada satu aktiviti-apa pun aktiviti itu-dinamakan shaim (berpuasa).
Pengertian kebahasaan ini, disempitkan maknanya oleh undang-undang syariat, sehingga puasa hanya digunakan untuk "menahan diri dari makan, minum, dan upaya mengeluarkan sperma dari terbitnya fajar hingga terbenamnya matahari ".
Kaum sufi, merujuk kepada hakikat dan tujuan puasa, menambahkan kegiatan yang harus dibatasi selama melakukan puasa. Ini merangkumi sekatan atas seluruh anggota tubuh bahkan hati dan fikiran dari melakukan segala macam dosa.
Betapa pun, puasa atau puasa-bagi manusia-pada hakikatnya adalah menahan atau mengendalikan diri. Kerana itu pula puasa dipersamakan dengan sikap sabar, baik dari segi pengertian bahasa (keduanya berarti menahan diri) mahupun esensi kesabaran dan puasa.
Hadis qudsi yang menyatakan antara lain bahawa, "Puasa untuk-Ku, dan Aku yang memberinya ganjaran "dipersamakan oleh banyak ulama dengan firman-Nya dalam surat Az-Zumar (39): 10.
Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang disempurnakan pahalanya tanpa batas.
Orang sabar yang dimaksud di sini adalah orang yang berpuasa.
Ada beberapa macam puasa dalam pengertian syariat / hukum sebagaimana dibincangkan di atas.
1. Puasa wajib sebutan Ramadhan.
2. Puasa kaffarat, akibat pelanggaran, atau semacamnya.
3. Puasa sunnah.
Tulisan ini akan menghadkan huraian pada hal-hal yang berkisar
pada puasa bulan Ramadhan.
PUASA RAMADHAN
Huraian Al-Quran tentang puasa Ramadhan, ditemui dalam surat Al-Baqarah (2): 183, 184, 185, dan 187. Ini bererti bahawa puasa Ramadhan baru diwajibkan setelah Nabi saw. tiba di Madinah, kerana ulama Al-Quran sepakat bahawa surat A1-Baqarah turun di Madinah. Para sejarawan menyatakan bahawa kewajipan melaksanakan puasa Ramadhan ditetapkan Allah pada 10 Sya'ban tahun kedua Hijrah.
Apakah kewajipan itu langsung ditetapkan oleh Al-Quran selama sebulan penuh, atau berperingkat? Kalau melihat sikap Al-Quran yang seringkali melakukan penahapan dalam perintah- perintahnya, maka agaknya kewajipan berpuasa pun boleh dikatakan demikian. Ayat 184 yang menyatakan ayyaman ma'dudat (beberapa hari tertentu) dipahami oleh sementara ulama sebagai tiga hari dalam sebulan yang merupakan tahap awal dari kewajipan berpuasa. Hari-hari tersebut kemudian dilanjutkan dengan turunnya ayat 185:
Sesiapa di antara kamu yang hadir (di negeri tempat tinggalnya) pada bulan itu (Ramadhan), maka hendaklah ia berpuasa (selama bulan itu), dan siapa yang sakit atau dalam perjalanan, maka wajib baginya berpuasa sebanyak hari yang ditinggalkan.
Pemahaman seperti ini menjadikan ayat-ayat puasa Ramadhan terputus-putus tidak menjadi satu kesatuan. Merujuk kepada ketiga ayat puasa Ramadhan sebagai satu kesatuan, penulis
lebih cenderung menyokong pendapat ulama yang menyatakan bahawa Al-Quran
mewajibkannya tanpa penahapan. Memang, tidak mustahil bahawa Nabi dan sahabatnya telah melakukan puasa sunnah sebelumnya. Namun itu bukan kewajipan dari Al-Quran, apatah lagi tidak ditemui satu ayat pun yang berbicara tentang puasa sunnah tertentu.
Huraian Al-Quran tentang kewajiban puasa di bulan Ramadhan, bermula dengan satu pendahuluan yang mendorong umat Islam untuk melaksanakannya dengan baik, tanpa sedikit kekesalan pun.
Perhatikan surah Al-Baqarah (2): 185. ia bermula dengan panggilan mesra, "Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan kepada kamu berpuasa. "Di sini tidak dijelaskan siapa yang mewajibkan, belum juga dijelaskan berapa kewajipan puasa itu, tetapi terlebih dahulu dikemukakan bahawa, "sebagaimana diwajibkan terhadap umat-umat sebelum kamu. "Jika demikian, maka wajar pula jika umat Islam melaksanakannya, apalagi tujuan puasa tersebut adalah untuk kepentingan yang berpuasa sendiri yakni "supaya kamu bertakwa (terhindar dari siksa)."
Kemudian Al-Quran dalam surah A1-Baqarah (2): 186 menjelaskan bahawa kewajipan itu bukannya sepanjang tahun, tetapi hanya "beberapa hari tertentu," itu pun hanya diwajibkan bagi yang berada di kampung halaman tempat tinggalnya, dan dalam keadaan sihat, sehingga " sesiapa yang sakit atau dalam perjalanan, " maka dia (boleh) tidak berpuasa dan menghitung berapa hari ia tidak berpuasa untuk digantikannya pada hari-hari yang lain.
"Sedang yang merasa sangat berat berpuasa, maka (sebagai gantinya) dia perlu membayar fidyah, iaitu memberi makan seorang miskin. "Penjelasan di atas ditutup dengan pernyataan
bahawa "berpuasa adalah baik."
Setelah itu disusuli dengan penjelasan tentang keistimewaan bulan Ramadhan, dan dari sini datang perintah-Nya untuk berpuasa pada bulan tersebut, tetapi kembali diingatkan bahawa
orang yang sakit dan dalam perjalanan (boleh) tidak berpuasa dengan memberikan penegasan mengenai peraturan berpuasa sebagaimana disebut sebelumnya. Ayat tentang kewajipan puasa Ramadhan ditutup dengan "Allah menghendaki kemudah
an untuk kamu bukan kesulitan, "lalu diakhiri dengan perintah bertakbir dan bersyukur. Ayat 186 tidak bercakap tentang puasa, tetapi tentang doa. Penempatan huraian tentang doa atau penyisipannya dalam huraian Al-Quran tentang puasa tentu mempunyai rahsia tersendiri. Agaknya ia mengisyaratkan bahawa berdoa di bulan Ramadhan merupakan ibadah yang sangat dianjurkan, dan kerana itu ayat tersebut menegaskan bahawa "Allah dekat kepada hamba-hamba-Nya dan menerima doa siapa yang berdoa. "
Selanjutnya ayat 187 antara lain menyatakan keizinan melakukan hubungan seks di malam Ramadhan, di samping penjelasan tentang lamanya puasa yang harus dikerjakan, yakni dari terbitnya fajar sampai terbenamnya matahari.
Banyak maklumat dan tuntunan yang dapat dipetik dari ayat-ayat di atas berkaitan dengan undang-undang mahupun tujuan puasa. Ini akan dikemukan sedikit baik yang berkaitan dengan undang-undang mahupun hikmahnya, dengan menggariskan kata atau kalimat dari ayat-ayat puasa di atas.
BEBERAPA ASPEK HUKUM BERKAITAN DENGAN PUASA


a. Faman kana minkum maridha (Siapa di antara kamu yang menderita sakit)
Maridh bererti sakit. Penyakit dalam kaitannya dengan berpuasa secara garis kasar dapat dibahagi kepada  dua:
1. Pesakit tidak dapat berpuasa; dalam hal ini ia wajib berbuka dan,
2. Pesakit boleh berpuasa, tetapi dengan mendapat kesulitan atau kelewatan penyembuhan, maka ia dianjurkan tidak berpuasa.
Sebahagian ulama menyatakan bahawa penyakit apa pun yang dialami oleh seseorang, membolehkannya untuk berbuka. Ulama besar Ibnu Sirin, pernah ditemui makan di siang hari bukan Ramadhan, dengan alasan jari telunjuknya sakit. Betapa pun, harus dicatat, bahawa Al-Quran tidak memperinci persolan ini. Teks ayat merangkumi pemahaman Ibnu Sirin tersebut. Namun demikian agaknya kita dapat mengatakan bahawa Allah swt. sengaja memilih redaksi demikian, guna menyerahkan kepada nurani manusia masing-masing untuk menentukan sendiri apakah ia berpuasa atau tidak. Di sudut lain harus diingat bahawa orang yang tidak berpuasa dengan alasan sakit atau dalam perjalanan tetap harus menggantikan hari-hari ketika dia tidak berpuasa dalam kesempatan yang lain.
b. Aw'ala safarin (atau dalam perjalanan)
Ulama-ulama berbeza pendapat tentang bolehnya berbuka puasa bagi orang yang sedang musafir. Perbezaan tersebut berkaitan dengan jarak perjalanan. Secara umum dapat dikatakan bahawa jarak perjalanan tersebut sekitar 90 kilometer (  2 marhalah ), tetapi ada juga yang tidak menetapkan jarak tertentu, sehingga seberapa pun jarak yang ditempuh selama dinamakan safar atau perjalanan, maka hal itu merupakan izin untuk mendapatkan kemudahan (rukhsah).
Perbezaan lain berkaitan dengan 'illat (sebab) izin ini. Apakah kerana adanya unsur safar (perjalanan) atau unsur keletihan akibat perjalanan. Di sini, dipermasalahkan misalnya jarak antara Jakarta-Yogya yang ditempuh dengan pesawat kurang dari satu jam, serta tidak meletihkan, apakah ini boleh dijadikan alasan untuk berbuka atau meng-qasar solat atau tidak. Ini antara lain berpulang kepada tinjauan sebab izin ini.
Selanjutnya mereka juga memperselisihkan tujuan perjalanan yang membolehkan berbuka (demikian juga qasar dan menjamak solat). Apakah perjalanan tersebut harus bertujuan dalam kerangka ketaatan kepada Allah, misalnya perjalanan haji, silaturahmi, belajar, atau termasuk juga perjalanan perniagaan dan mubah (yang dibolehkan) seperti pelancongan dan sebagainya? Agaknya alasan yang memasukkan hal-hal di atas sebagai membolehkan berbuka, lebih kuat, kecuali jika perjalanan tersebut untuk perbuatan maksiat, maka tentu yang bersangkutan tidak memperoleh izin untuk berbuka dan atau menjamak solatnya. Bagaimana mungkin orang yang derhaka memperoleh rahmat kemudahan dari Allah swt. ?
Juga diperselisihkan apakah yang lebih utama bagi seorang musafir, berpuasa atau berbuka? Imam Malik dan Imam Syafie menilai bahawa berpuasa lebih utama dan lebih baik bagi yang mampu, tetapi sebahagian besar ulama bermazhab Maliki dan Syafie menilai bahawa hal ini sebaiknya diserahkan kepada masing-masing secara peribadi, dalam erti apa pun pilihannya, maka itulah yang lebih baik dan utama. Pendapat ini dikuatkan oleh sebuah riwayat dari Imam Bukhari dan Muslim melalui Anas bin Malik yang menyatakan bahawa, "Kami berada dalam perjalanan di bulan Ramadhan, ada yang berpuasa dan ada pula yang tidak berpuasa. Nabi tidak mencela yang berpuasa, dan tidak juga (mereka) yang tidak berpuasa. "
Memang ada juga ulama yang beranggapan bahawa berpuasa lebih baik bagi orang yang mampu. Tetapi, sebaliknya, ada pula yang menilai bahawa berbuka lebih baik dengan alasan, ini adalah izin Allah. Tidak baik menolak izin dan seperti penegasan Al-Quran sendiri dalam konteks puasa, "Allah menghendaki kemudahan untuk kamu dan tidak menghendaki kesulitan. "


Bahkan ulama-ulama Zhahiriyah dan Syiah mewajibkan berbuka, antara lain berdasarkan firman-Nya dalam lanjutan ayat di atas, iaitu:
c. Fa 'iddatun min ayyamin ukhar (sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari lain).
Ulama keempat mazhab Sunnah memasukkan kalimat untuk meluruskan redaksi di atas, sehingga terjemahannya lebih kurang berbunyi, "Barangsiapa yang sakit atau dalam perjalanan (dan ia tidak berpuasa), maka (wajib baginya berpuasa) sebanyak hari-hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. "
Kalimat "lalu ia tidak berpuasa" adalah sisipan yang oleh ulama perlu adanya, kerana terdapat sekian banyak hadis yang membolehkan berpuasa dalam perjalanan, sehingga kewajiban mengganti itu, hanya ditujukan kepada para musafir dan orang yang sakit tetapi tidak berpuasa.


Sisipan seperti ini ditolak oleh ulama Syi'ah dan Zhahiriyah, sehingga dengan demikian-buat mereka-menjadi wajib bagi orang yang sakit dan dalam perjalanan untuk tidak berpuasa, dan wajib pula menggantinya pada hari-hari yang lain seperti bunyi harfiah ayat di atas.
Apakah membayar puasa yang ditinggalkan itu harus berturut-turut? Ada sebuah hadis tetapi dinilai lemah yang menyatakan demikian. Tetapi ada riwayat lain melalui Aisyah r.a. yang memaklumkan bahawa memang awalnya ada kata pada ayat puasa yang berbunyi mutatabi'at, yang maksudnya memerintahkan penggantian (qadha ') itu harus dilakukan bersinambung tanpa sehari pun berbuka sampai selesainya jumlah yang diwajibkan. Tetapi kata mutatabi'at dalam fa 'iddatun min ayyamin ukhar mutatabi'at yang bererti berurut atau bersinambung itu, kemudian dihapuskan oleh Allah SWT. Sehingga akhirnya ayat tersebut tanpa kata ini, sebagaimana yang dinyatakan di dalam Mushaf sekarang.
Meng-qadha '(mengganti) puasa, apakah harus segera, dalam erti harus dilakukannya pada awal Syawal, atau boleh ditangguhkan sampai sebelum datangnya Ramadhan ini? Hanya segelintir kecil ulama yang mengharuskan secepat mungkin, namun biasanya tidak memerlukan ketergesaan itu, walaupun diakui bahawa semakin cepat semakin baik. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...