Isnin, 22 Ogos 2011

Solat Tahhajud, Solat Taubat SELEPAS Selepas Solat Witir?


SOALAN:
ADAKAH saya boleh mengerjakan solat tahhajud, Taubat dll apabila saya bangun untuk bersahur mengambilkira Solat Witir yang merupakan penutup semua solat yang telah saya laksanakan semasa mengerjakan Solat Tarawih.

JAWAPAN:
Boleh mengerjakan solat tahajud,hajat atau apa saja solat walaupun solat witir telah dikerjakan selepas solat tarawikh. 
Dengan kata lain, apabila seseorang yang telah melakukan solat witir sebelum tidur, maka apabila dia terjaga malam, lalu melakukan solat tahajjud, tidak perlu lagi dia ‘membuka solat witir’ ataupun melakukan solat witir lagi,teruskan sahaja solat sunat yang lain. Soalan ini pernah ditanya kepada bekas Mufti Arab Saudi, syiekh Abdul Aziz bin Baaz :-

وسئل الشيخ ابن باز :
إذا أوترت أول الليل ثم قمت في آخره فكيف أصلي ؟
فأجاب : إذا أوترت من أول الليل ثم يسر الله لك القيام في آخره فصل ما يسر الله لك شفعاً – يعني ركعتين ركعتين – بدون وتر ، لقول النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : (لا وتران في ليلة) .
ولما ثبت عن عائشة رَضِيَ اللَّهُ عَنْها أن النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كان يصلي ركعتين بعد الوتر وهو جالس ، والحكمة في ذلك -والله أعلم- أن يبين للناس جواز الصلاة بعد الوتر

“Soalan : Jika saya telah bersolat Witir pada awal malam, kemudian saya bangun solat pada akhir malam, bagaimana harus saya solat?

Jawapan : Jika anda telah solat witir pada awal malam kemudian Allah memudahkan kamu berqiam pada akhir malam, maka solatlah mana yang anda mampu, yakni dua rakaat, dua rakaat – tanpa witir. Kerana Nabi  bersabda : Tidak ada dua witir dalam satu malam.

Dan telah diriwayatkan dari A’isyah ra. bahawa Nabi  pernah bersolat 2 rakaat selepas witir dalam keadaan baginda duduk, hikmah melakukan begitu cuma Allah yang tahu – adalah ingin memberitahu kepada manusia bahawa dibenarkan solat selepas witir”
 [Majmu' fataawa al-Syiekh ibn Baaz, 11/311].

Sumber :http://halaqah.net



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...