Isnin, 22 Ogos 2011

Kenapa Harus Berzikir?



Berikut beberapa manfaat  berzikir :
1. Membuat hati menjadi tenang. Allah berfirman, “Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.” (Ar Ra’d : 28)
Kebanyakan orang pada ketika mengalami pelbagai masalah atau berhadapan dengan kesulitan baharulah mencari cara - cara yang salah untuk dapat mencapai ketenangan hidup. Di antaranya dengan mendengarkan muzik yang diharamkan Allah, meminum minuman keras [arak],mengambil dadah atau pil hayal yang ternyata menyalahi tuntutan agama dan sudah semestinya haram.  Dengan harapan untuk mendapatkan ketenangan ! . Namun, apa yang perolehi  bukanlah ketenangan yang hakiki, tetapi ketenangan yang palsu [ sementara]. Ini kerana cara - cara yang tersebut itu nyata sekali dilarang oleh Allah dan Rasul - Nya.
Ingatlah firman Allah ‘Azza wa Jalla di atas, sehingga bila kita mendapat musibah atau kesulitan yang membuat hati menjadi gundah, maka ingatlah Allah, insya Allah hati menjadi tenang.

2. Mendapatkan pengampunan dan pahala yang besar.
“Laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.” (Al Ahzab : 35)

3. Dengan mengingat Allah, maka Allah akan ingat kepada kita.
Allah berfirman, “Kerana itu, ingatlah kamu kepada Ku, niscaya Aku ingat (pula) kepadamu (dengan memberikan rahmat dan pengampunan)”.
(Al Baqarah : 152)

4. Allah memerintahkaan agar kita  berzikir sebanyak - banyaknya. Firman Allah ‘Azza wa Jalla “Hai orang - orang yang beriman, berzikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak - banyaknya. Dan bertasbihlah kepada - Nya di waktu pagi dan petang.” (Al Ahzab : 41 - 42)

5. Banyak menyebut nama Allah akan menjadikan kita beruntung.
Allah SWT berfirman “Dan sebutlah (nama) Allah sebanyak-banyaknya agar kamu beruntung.” (Al Anfal : 45)

6. Zikir kepada Allah merupakan pembeza antara orang mukmin dan munafik. Ini kerana sifat orang munafik adalah tidak mahu berzikir kepada Allah kecuali hanya sedikit saja. Allah berfirman, “Sesungguhnya orang - orang munafik itu menipu Allah dan Allah akan membalas tipuan mereka. Dan apabila mereka berdiri untuk solat, mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya’ (dengan solat) di hadapan manusia. Dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali.” (An Nisaa’ : 142)

7. Zikir merupakan amal ibadah yang paling mudah dilakukan.
Banyak amal ibadah yang  mudah untuk kita lakukan. Contohnya : Membaca bismillah ketika akan makan / minum· Membaca doa keluar / masuk bilik mandi.  Membaca zikir - zikir sewaktu pagi dan petang · Membaca doa keluar / masuk rumah · Membaca doa ketika turun hujan · Membaca zikir setelah hujan turun· Membaca doa ketika berjalan menuju masjid · Membaca zikir ketika masuk / keluar masjid · Membaca hamdalah ketika bersin · Membaca zikir - zikir ketika akan tidur · Membaca doa ketika bangun tidur , dan lain - lain. Apabila  kita tinggalkan, maka rugilah kita daripada memperoleh ganjaran yang harusnya kita dapat,  walaupun ia mudah untuk diperolehi. Cuba hitung berapa banyak kita keluar masuk kamar mandi dalam sehari?

, “Mereka menjawab, ‘Maha suci Engkau ,
tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang
telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya
Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana
(Al-Baqarah: 32)

1 ulasan:

  1. Tafakur mengenal mengenai Allah, nilainya 1000 tahun ibadah. Tafakur mengenal diri sendiri nilainya 70 tahun ibadah. Kita tidak tau apa yg sdh terjadi 66th yl. Skr sdg menanggapi dzikir. Besuk, Allah Mh Tau. Cara berzikir orang sholeh, beda orang awam. Lihat contoh, umat termulia jg Wali Allah. Hp 081310344202

    BalasPadam

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...