Sabtu, 5 Januari 2013

Mantan Direktur NATO Masuk Islam, Jerman Gempar


Wilfried Hoffman
Namanya Wilfried Hoffman. Ia dilahirkan dalam keluarga Katolik Jerman pada 3 Julai 1931. Hoffman meraih gelar Doktor di bidang ilmu hukum dan yurisprodensi dari Universiti Munich, Jerman tahun 1957. Pada tahun 1983-1987, beliau dilantik menjadi pengarah maklumat NATO di Brussels.

Jerman sangat mengenali Hoffman, kerana setelah bertugas di NATO, beliau dilantik menjadi diplomat (duta besar) Jerman ke Algeria tahun 1987 dan duta di Maghribi tahun 1990-1994. Oleh itu, Jerman menjadi gempar seketika apabila Hoffman menerbitkan buku yang berjudul Der Islam als Alternative (Islam sebagai Alternatif). Jerman terkejut, ternyata salah satu putra terbaiknya telah memeluk Islam.

Hoffman sebenarnya telah masuk Islam sejak lama, jauh sebelum bukunya diterbitkan pada 1992. Beliau memeluk Islam bahkan sebelum bertugas ke Algeria dan Maghribi. Bagaimana beliau mendapatkan hidayah?

Pada ketika itu, Hoffman sangat prihatin pada dunia barat yang mulai kehilangan moral. Agama yang dulu dianutnya dirasakannya tidak mampu mengubati rasa kekecewaan dan keprihatinannya akan keadaan tersebut.

Hoffman juga mempunyai beberapa soalan teologi yang belum terjawab, terutama mengenai dosa warisan. Beliau juga tidak puas dengan jawapan mengapa tuhan mempunyai anak dan harus pasrah diseksa hingga mati di kayu salib.

"Ini menunjukkan bahawa Tuhan tidak punya kuasa," tegasnya.

Hoffman bahkan sempat "meragukan" kewujudan Tuhan. Beliau lalu melakukan analisa terhadap karya-karya ahli falsafah seperti Wittgenstein, Pascal, Swinburn, dan Kant, hingga akhirnya beliau dengan yakin mendapati bahawa Tuhan itu ada.

Jika Tuhan itu ada, bagaimana manusia berkomunikasi dengan-Nya? Hoffman mencari akan jawapan persolan itu. Akhirnya beliau menemui jawapan, Jawapannya adalah wahyu. Maka beliau pun membandingkan pelbagai "wahyu" yang ada. Setelah membandingkan kitab suci Yahudi, Kristian dan Islam itulah Hoffman mendapati Islamlah yang secara tegas menolak dosa warisan. Beliau juga mendapati, dalam Islam seseorang  berdoa secara langsung terus kepada Allah, bukan melalui perantara atau tuhan-tuhan yang lain.

"Seorang Muslim hidup di dunia tanpa pendeta dan tanpa hierarki keagamaan; ketika berdoa, tidak berdoa melalui Yesus, Maria, atau orang-orang suci, tetapi terus kepada Allah," kata Hoffman.

Tauhid yang murni di dalam Islam itulah yang akhirnya membuatkan Hoffman memeluk Islam. Keyakinannya semakin kuat ketika beliau bertugas di Algeria dan melihat betapa umat Islam Algeria begitu sabar, kuat dan tabah menghadapi pelbagai macam ujian dan cubaan dari umat lain. Sangat berbeza dengan keperibadian masyarakat Barat yang rapuh.

"Saya menyaksikan kesabaran dan ketahanan orang-orang Algeria dalam menghadapi penderitaan melampau (perit), mereka sangat berdisiplin dan menjalankan ibadat puasa selama bulan Ramadhan, rasa percaya kedudukan diri mereka sangat tinggi akan meraih kemenangan di sisi Tuhan. Saya sangat  menghormati dan bangga dengan sikap mereka," ujarnya.

Ketika keislamannya diketahui umum pasca terbitnya buku Der Islam als Alternative, media massa dan masyarakat Jerman serentak mencerca dan menggugat Hoffman. Media massa terkenal Del Spigel pun turut mencercanya. Bahkan pada kesempatan berbeza, televisyen Jerman menyiarkan   video ketika Hoffman  sedang melaksanakan solat di atas sejadah, di pejabat Duta Besar Jerman di Maghribi, sambil diulas oleh pemberita: "Apakah logik jika Jerman berubah menjadi Negara Islam yang tunduk kepada undang-undang Tuhan?"

Hoffman tersenyum mendengar komentar wartawan tersebut. "Jika aku telah berjaya mengemukakan sesuatu, maka sesuatu itu adalah suatu realiti yang pedih." Ertinya, lelaki yang menambah namanya dengan "Murad" (yang dicari) ini, faham bahawa keislamannya akan membuat warga Jerman marah. Namun beliau sedar, segala sesuatu harus beliau hadapi apapun risikonya. Bagi Murad Wilfried Hoffman, demikian nama lengkapnya setelah menjadi Muslim, Islam adalah agama yang rasional dan maju.

Seiring waktu, masyarakat Jerman mula "menerima" keislaman Hoffman. Sebahagian mereka juga turut membaca karya-karya mualaf yang komitmen mendakwahkan Islam ini. Buku berikutnya yang ditulis Hoffman berjudul Trend Islam 2000. Selain menulis, Hoffman juga aktif dalam organisasi keislaman, seperti OIC. Beliau terus menyampaikan pemikiran-pemikiran briliannya untuk kemajuan Islam.

Pada September 2009 lalu, Hoffman dinobatkan sebagai Muslim Personality of The Year (Muslim Berkepribadian Tahun Ini), yang diadakan oleh Dubai International Holy Quran Award (DIHQA). Penghargaan serupa pernah diberikan kepada Syeikh Dr Yusuf al-Qardhawi. 

http://ceritasoleh.blogspot.com/2012/08/mantan-direktur-nato-masuk-islam-jerman.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...