Sabtu, 26 Mac 2011

DI SEBALIK BENCANA

Petikan Mingguan Malaysia 24..3.2011
Oleh IBRAHIM ABDULLAH

Manusia perlu mengambil iktibar daripada setiap bencana yang berlaku di muka bumi ini. - Gambar hiasan

DUNIA kini berubah dengan begitu cepat sekali. Perubahan itu kadang-kadang mengejutkan kita dengan berbagai kejadian dan peristiwa yang menyangkut manusia sesama manusia dan manusia dengan alam semesta.

Umat manusia di era mutakhir ini dikejutkan dengan peristiwa dahsyat seperti bencana tsunami di Aceh, kemudian di New Zealand dan kini gempa bumi dan tsunami di Jepun yang mengorbankan banyak nyawa, harta benda dan alam sekitarnya.

Selain gempa bumi dan tsunami, bentuk-bentuk bencana alam memang banyak terjadi seperti tanah jerlus, banjir, gunung meletus, kebakaran hutan dan lain sebagainya. Bencana ini datang silih berganti dari satu daerah, wilayah, negeri dan ke negeri lainnya.

Seolah-olah daerah atau negeri yang satu menunggu giliran yang lain pula. Apakah rangkaian bencana ini hanya merupakan fenomena alam semata? Tidakkah kita boleh mengambil pengajaran di sebalik kejadian bencana tersebut?

Sebagai Muslim yang yakin adanya 'kekuatan' yang mengatur dan mentadbir semua kejadian di alam semesta ini, hendaknya dapat mengambil banyak iktibar. Lebih-lebih lagi jika dikaitkan kejadian-kejadian itu dengan ayat-ayat al-Quran.

Fokusnya adalah apa sahaja yang menjadi 'pencetus datangnya bencana' dan bagaimana untuk menghindari bencana berkenaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...