Isnin, 14 Mac 2011

MUHASABAH DIRI - Bersyukur


KITA kerapkali memikirkan sesuatu yang telah hilang, sehingga kita lupa mensyukuri apa yang ada di hadapan kita. Kita merasa sedih kerana kekurangan material, padahal kita masih memiliki kunci kebahagiaan, memiliki setumpuk kebaikan, kenikmatan, dan masih banyak yang lainnya. Oleh kerana itu, renungkanlah dan bersyukurlah!
Apakah kita mengira bahawa, berjalan dengan kedua kaki itu merupakan sesuatu yang biasa padahal masih banyak manusia lain yang tidak mempunyai kaki?

Apakah kita mengira bahawa berdiri tegak dia atas kedua betis itu merupakan sesuatu yang mudah, padahal masih banyak manusia lain yang kehilangan kedua betisnya?

Apakah kita merasai nikmat tidur dengan memejamkan kedua mata, sementara masih banyak manusia lain yang tidak dapat tidur kerana sakit yang mengganggunya?

Pernahkah kita merasa senang ketika kita dapat menyantapkan makanan yang lazat dan minuman yang dingin, sementara masih banyak orang lain yang tidak dapat makan dan minum hanya kerana penyakit yang mereka deritai?

Oleh itu…

Hargailah semua nikmat yang kita dapat…
Bersyukurlah kepada Allah atas nikmat-nikmat tersebut…
Setiap nikmat itu adalah amanah Allah kepada kamu….
Gunakanlah nikmat tersebut untuk mentaati Allah…
Jangan sekali-kali menggunakan nikmat tersebut untuk menderhakai Allah…

“Ingatlah… bahawa kamu akan ditanya oleh Allah di akhirat nanti tentang nikmat yang kamu perolehi… ke arah mana kamu gunakan…”

Kamalazmi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...