Ahad, 5 Jun 2011

MEMBANGUN KESATUAN UMMAH


Al-Quran menggambarkan ikatan seorang mukmin dengan mukmin yang lain sebagai saudara. Al-Quran berusaha untuk menyentuh hati kaum muslimin dengan memberikan tamtsil ikatan yang terjalin antara yang beriman agar mereka sedar bahawa ikatan ini amat istimewa

إنما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخويكم ...
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah bersaudara kerana itu damaikanlah di antara kedua-dua saudaramu ..."

Al-Quran menggunakan kalimah al-Ikhwat yang dalam Tafsir al-Maraghi diertikan sebagai 'saudara mengikut nasab'.  Dengan lain perkataan seorang mukmin dengan mukmin yang lain itu mempunyai hubungan yang disejajarkan dengan hubungan satu darah seolah-olah Islamlah yang menjadi ayah bagi mereka.  Selain itu kalimat al-ikhwat sejatinya lebih tinggi dari pada al-ikhwan yang bermaksud 'saudara dalam persahabatan'.

Lebih jauh lagi Wahbah Zuhaili menjelaskan bahawa seorang yang beriman itu adalah ikhwat dalam agama, dan dikumpulkan pada asal yang satu iaitu iman. Persaudaraan ini amatlah tinggi nilainya di mata Allah daripada lain-lain persaudaraan . Bahkan pada awal ayatnya saja Allah menggunakan Adat al-Hashr yang bererti tidak ada persaudaraan (al-ikhwat) kecuali di antara orang mukmin saja, dan tidak ada persaudaraan (al-ikhwat) antara orang yang beriman dan orang kafir, kerana Islam adalah ikatan bagi seluruh pengikutnya saja.

Penegasan ini dibuat untuk orang yang beriman melayan saudara seagamanya dengan baik sebagimana  memperlakukan saudara kandungnya. Seorang kakak pastilah menyayangi adiknya baik ketika adiknya dalam keadaan senang mahupun susah. Dia tidak mungkin mencelakakan adiknya sendiri.

 Dalam hadis juga banyak sekali dijelaskan mengenai hal ini. Bahkan dalam hadis perumpaan itu dibuat dengan tamtsil yang sangat kuat.

حدثنا معاوية بن عبد الله بن معاوية بن عاصم بن المنذر بن الزبير حدثنا سلام أبو المنذر القاري حدثنا عاصم بن بهدلة عن الشعبي أو خيثمة عن النعمان قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إنما مثل المسلمين كالرجل الواحد إذا وجع منه شيء تداعى له سائر جسده
Dari Nu'man beliau berkata: Rasulullah Saw. bersabda: "Bahawasanya perumpamaan orang-orang muslim itu ibarat satu orang (satu jasad) apabila salah satu bahagian disakiti maka seluruhnya akan merasa sakit."
 (Riwayat Imam Ahmad bin Hanbal dalam bab Musnad Nu'man bin Bashir no hadis 17720)

Hadis di atas secara terang  menjelaskan bahawa tidak ada yang boleh acuh tak acuh antara satu mukmin dengan mukmin yang lain. Sebagaimana tidak akan dapat acuhnya tangan ketika kepala disakiti. Sekurang-kurangnya kita harus merasakan sakit yang diderita oleh saudara kita. Sama rasa itulah yang akan menjadi awal bagi lahirnya tindakan.

Sangat keterlaluan jika saudara seiman di belahan bumi sana disakiti habis-habisan sehingga kehormatannya dirampas, kemerdekaannya dikebiri, dan negaranya dicuri, tetapi dengan tenangnya di sini mereka yang muslim mengecam aksi perjuangan kaum muslim dengan sebutan pengganas, anarki, ataupun radikal. Ketika itu terjadi, maka sungguh orang tersebut telah kehilangan rasa akan bahagian tubuhnya yang lain, dengan kata lain cacat.
Setelah Allah menjelaskan bahawa yang beriman itu saling bersaudara, Allah memerintahkan untuk memperbaiki hubungan di antara dua saudara itu layaknya memperbaiki hubungan di antara dua orang bersaudara senasab. Hal ini berkaitan erat dengan ayat sebelumnya tentang dua kumpulan yang saling berperang atau berselisih.

Ada etika yang harus dimiliki oleh seorang mukmin. Terlebih etika seorang mukmin terhadap saudaranya yang juga beriman. Diantaranya:

عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لا تحاسدوا ولا تناجشوا ولا تباغضوا ولا تدابروا ولا يبع بعضكم على بيع بعض وكونوا عباد الله إخوانا المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يخذله ولا يحقره التقوى هاهنا ويشير إلى صدره ثلاث مرات بحسب امرئ من الشر أن يحقر أخاه المسلم كل المسلم على المسلم حرام دمه وماله وعرضه

Dari Abi Hurairah beliau berkata: Rasulullah SAW , bersabda: "Janganlah kamu saling hasad, dan janganlah kamu melakukan najas (memuji barang dagangan sendiri supaya laku), dan janganlah kamu saling membenci, dan janganlah kamu saling berpaling muka, dan janganlah sebahagian kamu menjual atas jualan yang lain. Dan jadilah kamu hamba Allah sebagai saudara. Seorang muslim adalah saudara bagi muslim yang lain. Tidak boleh dia menganiayanya, mengecewakannya, dan tidak boleh menghinanya. Takwa itu ada di sini. Dan beliau menunjuk ke dadanya tiga kali ... Setiap muslim atas muslim yang lain haram darahnya, hartanya, dan kehormatannya. "(Hadis Riwayat Muslim).
Sebagai umat yang satu, sebagai saudara yang satu dan disatukan oleh keimanan, adalah kewajipan tiap muslim untuk saling menjaga diri dan saudaranya dari tindakan-tindakan yang menyalahi peraturan, terlebih peraturan yang telah dibuat oleh Allah dan Rasul-Nya. Namun ketika ada saudara kita yang bertindak zalim bukan bererti harus dijauhi untuk kemudian terputus ikatan persaudaraan tersebut.

Keindahan Islam sebenarnya bukan hanya boleh dinikmati oleh orang Islam sahaja. Akan tetapi orang di luar Islam pastilah enggan jika melihat Islam meninggalkan pemeluknya dikala keimanannya menurun hingga dia berlaku zalim. Hal ini relevan sekali dengan ayat sebelumnya di mana ada satu kumpulan yang menzalim kumpulan lain, yang hal itu juga bermaksud menzalimi dirinya sendiri.

Rasulullah menjelaskan dengan sangat indah perihal kes tersebut.

حدثنا عثمان بن أبي شيبة حدثنا هشيم أخبرنا عبيد الله بن أبي بكر بن أنس وحميد الطويل سمع أنس بن مالك رضي الله عنه يقول قال رسول الله صلى الله عليه وسلم انصر أخاك ظالما أو مظلوما
Dari Anas bin Malik semoga Allah meredhai kapadanya dia berkata: Rasulullah SAW. bersabda: "Tolonglah saudaramu yang berbuat zalim atau yang dizalimi."
(Riwayat al-Bukhari, Kitab al-Mazhalim wa al-Ghashabu, bab A'in Akhaka al-Zhalimu aw al-Mazhluum, no 2263)

Seterusnya Rasulullah SAW bersabda:

حدثنا مسدد حدثنا معتمر عن حميد عن أنس رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم انصر أخاك ظالما أو مظلوما قالوا يا رسول الله هذا ننصره مظلوما فكيف ننصره ظالما قال تأخذ فوق يديه
Dari Anas semoga Allah meredhai kepadanya telah berkata: Telah bersabda Rasulullah SAW: "Tolonglah saudaramu yang berbuat zalim atau yang dizalimi." Mereka bertanya: "Wahai Rasulullah ini kami menolong orang yang dizalimi maka bagaimana kami menolong orang yang menzalimi?" Rasulullah SAW bersabda: "Anda menahan perbuatannya." (Riwayat al-Bukhari, kitab al-Mazhalim wa al-Ghazhabu, bab A'in Akhaka al-Zhalim wa al-mazhlum, no 2264)

Dua hadis di atas sangat jelas membicarakan mengenai seorang muslim yang dalam keadaan bagaimana pun saudaranya itu, haruslah dibantu. Baik dia berada dalam keadaan yang tertindas, juga ketika dia tengah menindas. Inilah keistimewaan ajaran Islam. Sangatlah biasa jika seseorang membela orang yang dizalimi, kerana seluruh dunia pun akan menyetujui dan berfikir sama tentang hal tersebut. Akan tetapi bagaimana jika menolong orang yang jelas-jelas menzalimi. Tentulah ini menjadi sangat istimewa dan luar biasa, kerana tidak semua berfikiran dan bertindak seperti ini.
Adapun cara kita sebagai seorang yang beriman menolong orang yang menzalimi adalah dengan mencegah dirinya dari berbuat zalim semampu dan seupaya kita. Hal ini serupa dengan perintah Allah untuk memerangi orang yang بغت kerana mereka telah melampaui batas dan menzalim orang lain dan dirinya sendiri.
Kedua-dua ayat di atas, meski turun kerana satu peristiwa tertentu, tetapi mencerminkan sebuah kaedah umum, qâ'idatu 'ammah, yang boleh berfungsi untuk memelihara kumpulan
Islam dari perpecahan dan tercerai-berai. Kaedah ini pun kepada li iqrâri al-haqq wa al-'Adl wa al-Ishlah, yakni untuk meneguhkan kebenaran, keadilan, dan keamanan. Yang kesemuanya itu merupakan tiang atau tiang bagi ketakwaan kepada Allah dan harapan akan rahmat-Nya dengan menegakkan keadilan dan keamanan.

Dengan membina asas yang kuat, nescaya apa yang dibina di atasnya pun akan kukuh tidak runtuh dilanda badai. Dengan ribat al-ukhuwwah yang berdasarkan al-ikhwatu fi al-Iman akan tercipta satu al-bunyân al-marshûh.

Rujukan:
    
'Asqalani, Ibnu Hajar al-, Bulughu al-Maram.
     Maraghi, Al-, Tarjamah Tafsir al-Maraghi, terj. KH. Anshori Umar, juz 9, Labuan: CV. Toha Putra, 1992.
     Suyuti, Jalaluddin al-, Lubab al-Nuqul fi Asbab al-Nuzul, terj. Drs. HA Mustafa, Labuan: CV. Asy-Syifa ', 1993.
     Qutb, Sayyid, Fî Zhilal al-Quran, jilid 6, Beirut: Dar al-Syuruq, 1992.
     Zuhaili, Wahbah, al-Tafsir al-Munir, juz 25, Beirut: Dar al_Fikr al-‘Ashir,dan Syria:Dar al-Fikr.
     Shafwatu al-Bayân, Kaherah: Dar al-Salam, 1994.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...