Gambar hiasan |
Setiap yang dilahirkan oleh
manusia sama ada fikiran dan tindakannya adalah berpunca dari hati. Kalau baik
hati, maka baiklah seluruh perbuatan dan pertuturan. Begitulah sebaliknya kalau
hati jahat, maka jahatlah seluruh anggota badan.
Kedatangan Rasulullah SAW
untuk memperbaiki akhlak manusia mendapat kejayaan kerana baginda berjaya
mendidik hati manusia.
Sebab itu, kalau kita mahu
berjaya dalam melahirkan peribadi yang baik sama ada pada diri atau dalam
masyarakat kita, maka pendidikan hati hendaklah difikirkan dahulu.
Tetapi bukan semua manusia
faham dan nampak bagaimana dan apa kesan hati kepada perlakuan manusia. Sebab itu
manusia masih gagal membina hidup aman damai kerana gagal memahami bagaimana
untuk mendidik hati supaya menjadi baik. Manusia juga gagal untuk mengubat
penyakit hati yang telah merosakkan seluruh perbuatan zahir seseorang.
Oleh kerana itu manusia cukup
sensitif dengan penyakit zahir tetapi tidak ambil pusing dengan penyakit batin.
Penyakit bati yang dimaksudkan ini bukanlah penyakit jantung atau barah tetapi
adalah penyakit mazmumah seperti riak, angkuh, dengki, ego, tamak, pemarah dan
lain-lain lagi. Tidak ada alat x-ray yang dapat mengesan penyakit mazmumah
kecuali ilmu tasawuf dan didikan dari seorang guru sufi.
Sebab itu kepentingan ilmu
tasawuf dan pendidikan sufi amat penting sekali demi menjamin kebahagiaan hidup
manusia. Jadi, orang yang bercita-cita dan berazam untuk membersihkan hatinya
dengan mengikut panduan ilmu dan didikan guru tasawuf, sebenarnya sedang
menempuh jalan tasawuf.
Sekarang kita paparkan
beberapa kisah ahli sufi yang jika kita ingin mengikut jejak ahli sufi maka
ikutilah mereka. Kalau hendak menjadi seorang sufi jadilah seperti Nabi Musa
yang memakai pakaian yang sederhana tetapi berani berhadapan dengan Firaun yang
memakai pakaian maharaja. Atau jadilah seperti Nabi Sulaiman yang menjadi raja
besar dengan segala kemewahan dan kekuasaan tetapi makanan hariannya cuma roti
kering.
Satu ketika Nabi Sulaiman
sedang melayang di atas tikar terbang diiringi oleh pengawalnya dari kaum jin.
Datang peringatan dalam hatinya. Jika dalam hatinya ada sebutir debu dari rasa
takbur nescaya dia akan dibenamkan ke dasar bumi sedalam tingginya dia terbang
di udara. Malah pernah Nabi Sulaiman berkata: “Satu kalimah Subhanallah lebih
berharga bagiku dari segala dunia dan isinya.”
Menjadi orang sufi ertinya
sanggup memikul tugas besar seperti Nabi Yusuf yang telah menjadi menteri
Perbendaharaan. Baginda menyimpan makanan yang cukup selama tujuh tahun untuk
berdepan dengan musim kemarau. Bukanlah dipanggil orang sufi jika menjadi
masalah kepada masyarakat dan hidup dengan meminta belas kasihan dari orang ramai.
Seorang sufi bukanlah orang
yang memutuskan nafsunya seperti seorang sami Buddha tetapi dia sanggup
mengawalnya seperti Nabi Yusuf ketika berhadapan dengan godaan Zulaikha.
Seorang sufi juga mesti sanggup menahan rasa sakit sepertimana Nabi Ayub, menahan
penderitaan walaupun hanya tinggal hati dan lidahnya sahaja yang masih tidak
dijangkit penyakit.
Apabila ditanya orang mengapa
baginda tidak berdoa meminta sihat sedangkan baginda seorang Nabi yang makbul
doanya. Lantas baginda berkata: “Aku malu untuk berdoa pada Allah kerana aku
baru ditimpa sakit selama dua tahun sedangkan Allah memberi aku sihat selama
enam puluh tahun.”
Seorang sufi bukanlah orang
yang lari daripada kemungkaran masyarakatnya tetapi dia adalah orang yag
berjuang menegakkan makruf di tengah banjir kemungkaran. Kalaupun mereka lari,
adalah dengan niat untuk membina kekuatan sebagai persediaan untuk kembali ke
tengah gelanggang perjuangan. Seorang sufi adalah orang yang sanggup menurut
jejak Nabi Ibrahim.
Baginda sanggup dibakar kerana
meruntuhkan berhala pujaan Namrud dan rakyatnya. Jadilah pemimpin yang
mempunyai jiwa sufi seperti Nabi Zulkifli yang tahan berhadapan dengan karenah
pengikutnya. Atau milikilah kehebatan seperti Nabi Isa A.S. yang sanggup
berbantalkan lengan ketika tidur di malam hari.
Itulah hidup sufi yang
dituntut oleh Allah pada kita untuk dimiliki. Syukur berhadapan dengan nikmat,
sabar berhadapan dengan ujian, berani berhadapan dengan kezaliman, tawadhuk
bila berhadapan dengan kebenaran dan dalam apa juga keadaan sekalipun hati
tetap sama dan tenang tanpa cacat atau berubah.
Menjadi seorang sufi bukanlah
mengalah pada semua suasana dalam berhadapan dengan kekufuran, tetapi sufi
sebenar sanggup berperang seperti peribadi Nabi Muhammad SAW yang ada kalanya
berbicara dengan pedang apabila kata-kata gagal menahan serangan fizikal
orang-orang Musyrikin.
Seorang sufi juga bukan orang
yang lari daripada harta ketika diperlukan untuk mengendalikannya tetapi
menjadi seperti Abdul Rahman bin Auf yang bertindak sebagai “bank” kepada
masyarakat Islam. Namun jangan sampai ditawan oleh dunia seperti Tsa’labah.
Seorang sufi juga adalah orang yang licin mengintip musuh seperti Abu Huzaifah
ataupun mempunyai kepakaran strategi peperangan seperi Salman Al Farisi yang
menjadi “master-mind” dalam Peperangan Khandak.
Nah, itulah peribadi contoh
jika kita hendak mengikut jalan-jalan sufi. Bukan seperti sangkaan orang
sekarang yang meletakkan hidup sufi sebagai hidup yang hina. Pada sangkaan
setengah orang, sufi menjadikan seseorang lepas bebas dari masyarakat
sekelilingnya. Bila disebut sufi orang akan membayangkan seorang yang
berjanggut dengan pakaian yang buruk duduk tersepuk di mihrab-mihrab masjid
menggetil tasbih.
Makanannya disedekahkan orang,
sementara dia duduk sendirian mencari Tuhannya dalam ‘khalwat’ dan zikirnya.
Bukan itu cara hidup sufi, kerana bukan seperti itu hidup para Rasul, Nabi dan
para sahabat zaman dahulu!
Bukan itu yang dinamakan sufi.
Kerana bukan itu cara hidup tokoh-tokoh sufi yang telah kita paparkan tadi.
Walaupun tangan orang sufi selalu menggetil tasbih tetapi tangan itu juga
sanggup memegang cangkul untuk bertani, tangan itu sanggup memegang pena untuk
memerangi kebatilan dan ada masanya tangan itu juga sanggup memikul senjata
memerangi kekufuran.
Semudah memetik biji-biji
tasbih di dalam zikirnya, maka semudah itu jugalah ia mentadbir dunia ayang
diamanahkan padanya. Kerana apa? Kerana hati yang berpaut pada Allah boleh
mengendalikan apa sahaja dengan mudah dan berjaya
Rasulullah SAW sebelum berjaya
menegakkan Islam telah melalui banyak ujian dan segala ujian itu sebenarnya
menyuburkan jiwa sufi baginda. Rasulullah diuji menggembala kambing sebelum
berjaya memimpin manusia. Rasulullah tetap sujud ketika dilonggokkan dengan
perut unta yang busuk sebelum berjaya meruntuhkan berhala-berhala di sekeliling
Kaabah.
Bermula dari dua buah gua
iaitu gua Hira’ dan gua Thur maka bangkitlah satu kekuatan Islam yang menguasai
dua pertiga dunia. Mana pejuang-pejuang sufi seperti peribadi mereka itu kini?
Mana lambang pusat latihan kerohanian (gua-gua) yang tegak di zaman moden kini?
Mana sekolah-sekolah latihan sufi yang sanggup mencabar sistem pendidikan
sekular (penyambung lidah penjajah)? InsyaAllah, semuanya mula kelihatan mercup
tumbuh sekarang.
Sesungguhnya kita memerlukan
jiwa sufi yang dapat menggunakan kemodenan zaman ini untuk Islam. Orang-orang
sufi mesti bangun menggunakan jentera-jentera moden, komputer, alat-alat
elektronik dan segala gajet teknologi yang “sophisticated” untuk memperjuangkan
Islam.
Pertahankanlah peribadi
sufi yang kukuh pendirian, hidup berdisiplin dan boleh berada dalam
kemewahan sedangkan hati sedikit pun tidak terpaut dengannya. Boleh menanggung
derita tetapi jiwanya tidak keluh kesah. Maka jika kita mahu jadi orang sufi
jadilah seperti mereka itu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan