http://tanbihul_ghafilin.tripod.com
Solatlah di mana jua pun kita berada |
1. SOLAT TERAWIKH
Soalan
: Saya ada satu soalan mengenai solat terawih, soalannya ialah
setiap kali saya solat terawih, saya tidak sempat membaca Al-Fatihah disebabkan
imam terlalu cepat. Adakah sah solat saya itu.
Jawapan: Solat tersebut dikira sah di mana Al-Fatihah makmum ditanggung oleh imam. Ini hanya dipakai pada solat sunat sahaja, jika solat fardu, Al-Fatihah adalah menjadi wajib ke atas makmum kecuali yang masbu' (ketinggalan). Sila rujuk kitab solat untuk keterangan lanjut.
Jawapan: Solat tersebut dikira sah di mana Al-Fatihah makmum ditanggung oleh imam. Ini hanya dipakai pada solat sunat sahaja, jika solat fardu, Al-Fatihah adalah menjadi wajib ke atas makmum kecuali yang masbu' (ketinggalan). Sila rujuk kitab solat untuk keterangan lanjut.
2. ISTERI DEGIL
Soalan : Seorang
isteri enggan solat. Berbuih mulut suami
beliau menyuruhnya solat. Kadangkala
mereka bergaduh mengenai hal ini. Isteri beliau hanya kata, "Kubur aku,
aku jaga Kubur engkau engkau jaga" !!!Apakah hukum perkahwinan mereka ?
Jawapan: Perkahwinan mereka adalah sah kerana
pendapat ulamak tidak menghukum mereka yang meninggalkan solat sebagai
murtad. Tetapi isteri tersebut dikira fasik di mana beliau tidak boleh menjadi
wali atau saksi. Pihak suami perlu menangani hal ini dengan penuh hikmah dan
kesabaran. Cuba elakkan dari membuat ugutan kerana ianya akan memburukkan lagi
keadaan. Berikut diberikan beberapa tektik dan teknik yang boleh dicuba :-
- Ajak
solat jemaah bersama keluarga - anak-anak,
ayah, mertua dsb.
- Bawa
ke majlis ilmu yang ada mendirikan solat
jemaah.
- Bawa
Tok Alim ke rumah untuk mengajar agama kepada keluarga.
- Guna
orang ketiga, (yang disegani oleh isteri) untuk memberi nasihat.
- Guna
khidmat kaunseling yang kini ada di mana-mana.
- Tingkatkan
ibadat sendiri supaya menjadi contoh kepada isteri.
Soalan : Sebuah
surau diberi kebenaran untuk didirikan solat
Jumaat - contoh surau Tabung Haji. Apakah boleh kita melakukan sunat Tahiyyatul
masjid dan berniat iktikaf di sana sedangkan status surau itu masih bukan
masjid?
Jawapan: Solat sunat tahiyyatulmasjid ialah solat sunat
untuk menghormati masjid. Jika dikaji istilah masjid di sini bermakna tempat solat
berjamaah. Secara mudah, anggaplah surau yang diberikan taraf masjid sementara
itu tergolong dalam istilah masjid dan sunat berniat ikhtikaf dan solat
tahiyyatul masjid. Tidak menjadi dosa jika bersolat sunat
tahiyyatul masjid di surau.
4. SOLAT JUMAAT DAN JAMAK
Untuk makluman Ustaz saya sedang
menuntut di Jepun .Soalannya: Di sini ada 4 orang muslim.Jadi mengikut mazhab Syafi`i Fardhu Jumaat adalah gugur. Tetapi pelajar dari Indonesia cenderung untuk melakukan fardhu Jumaat.
Jawapan: Menurut mazhab Shafii antara syarat sah solat Jumaat adalah mempunyai jumlah jemaah sebanyak 40 orang. Maka jika tidak cukup maka gugurlah kewajiban Jumaat itu dan wajiblah dikerjakan solat zuhur. Walaupun begitu ada mazhab lain yang berpendapat bahawa jumlah jemaah tidak perlu 40 orang. Jika sahabat anda bermazhab lain maka mungkin mereka masih boleh mengerjakan solat Jumaat tersebut.
Soalan : Adakah sah solat Jumaat sebelum masuk waktu Zohor?..
dan apakah hukumnya jika saya cuma bersolat Zohor kerana was-was akan sahnya
solat Jumaat tersebut.
Jawapan: Solat Jumaat tidak sah dilakukan di luar
waktu zuhur. Hukum mengerjakan solat zuhur pada hari Jumaat adalah sah
sekiranya terdapat halangan untuk mengerjakan solat Jumaat.
5. SOLAT MUSAFIR
Soalan : Saya telah
berniat melakukan Jamak Takhir (menghimpunkan solat Zohor
ke Asar) dalam perjalanan yang melebihi 2 marhalah. Bagaimanapun, saya telah
sampai ke rumah dalam waktu Asar tanpa sempat menunaikan Jamak Takhir semasa
dalam perjalanan. Apakah yang perlu dilakukan? Perlukah saya solat Asar and qadho solat Zohor?
Jawapan: Setelah sampai ke tempat bermastautin,
maka musafir kita tamat. Dengan itu tidak boleh kita ber solat Jamak lagi.
Maka perlulah kita ber solat Asar dan mengqadho solat zuhur yang
tertinggal.
Soalan : Semasa dalam
perjalanan jauh, sewaktu masuk waktu Zohor saya telah berniat untuk menjamak solat Zohor dengan Asar di waktu Asar. Bagaimanapun,
tidak lama selepas itu, sewaktu waktu Zohor masih ada, sebahagian dari
penumpang kenderaan ingin membuat jamak taqdim iaitu menjamak Zohor dengan Asar
di waktu Zohor. Bolehkah saya bertukar niat dan bersolat
bersama mereka?
Pernah
juga saya terpaksa memulakan suatu perjalanan jauh sebelum masuk waktu Subuh.
Perjalanan saya mengambil masa yang lama dan adalah sukar bagi saya mengerjakan
solat subuh kerana waktu Subuh yang agak pendek
dan perjalanan juga agak baru dimulakan. Solat
jamak tidak terdapat untuk solat Subuh, maka
saya dalam keadaan sukar berhenti juga untuk solat.
Adakah terdapat sebarang kemudahan di dalam Islam untuk musafir di dalam
keaadan begini?
Jawapan : Solat
Subuh tetap wajib dikerjakan dalam waktunya. Maka jika keadaan diluar kawalan
kita, seperti dalam bas dan sebagainya, hendaklah kita ber solat dengan
kekurangan tersebut, seperti solat duduk dan sebagainya.
Jawapan :Menurut mazhab Shafii, istilah musafir
ialah menetap tidak lebih dari tiga hari tiga malam. Selebih dari itu tidak
dikira musafir dan tidak boleh mengerjakan solat Qasar dan Jama'.
Pengkecualian diberi juga kepada musafir yang tidak tentu tempoh menetapnya
mereka disatu-satu tempat tersebut. Contohnya, jika seseorang musafir itu
menjangka bahawa beliau akan menetap di suatu tempat itu tidak lebih dari tiga
hari, akan tetapi kerana sesuatu sebab yang tidak dapat dielakkan, beliau
terpaksa tinggal lebih lama tanpa tahu bila boleh beredar. Maka beliau
dibolehkan menjamakkan solat nya
sehingga 15 hari.
Soalan : Apakah batal solat sekiranya kain telekung terselak hingga menampakkan jari kaki sedangkan ketika itu saya tinggal seorang diri dan tidak ada sesiapa pun yang melihatnya?
Jawapan: Batal.
Kerana menutup aurat adalah antara syarat-syarat sah solat. Solat itu wajib dilakukan semula tanpa perlu
membaharui wudhu'.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan