Gambar hiasan |
“Jika kamu
hendak dikasihi Allah, maka hendaklah kamu zuhud dengan dunia”.
Hadis ini menerangkan kepada kita
bahawa untuk mendapat kasih sayang Tuhan, maka yang perlu kita perbuat di dunia
ini ialah zuhud kepada dunia. Yang dikatakan zuhud itu bukanlah boleh diukur
kepada miskin atau kaya. Sesetengah orang berpendapat miskin itu zuhud dan kaya
itu tidak zuhud. Tidak sebegitu dan tidak semestinya. Malah ada juga yang
menyatakan zuhud itu menolak atau membuang dunia. Salah tafsir ini perlu
diperbetulkan.
Zuhud itu letaknya di hati. Dikatakan zuhud bila hati tidak
cinta dunia. Hanya sanya dunia itu dijadikan sebagai saluran untuk membesar dan
mengagungkan Tuhan. Biarpun kaya, kaya digunakan untuk jalan Tuhan. Biarpun
miskin, hatinya tetap dengan Tuhan dan tak terikat dengan dunia. Maksudnya di
sini, orang zuhud bukanlah menolak dunia. Dunia itu diambil sekadar keperluan.
Selebihnya digunakan di jalan Tuhan.
Diceritakan bahawa pernah Sayyidina Ali, pergi melihat
sebuah masjid dan dilihatnya di situ ada halaqah pengajian. Yang mengajar itu
adalah Hasan Basri, seorang remaja belasan tahun umurnya walhal orang-orang
yang mendengar itu kebanyakannya orang dewasa. Timbullah niat di hati Sayyidina
Ali untuk menguji apakah Hasan Basri benar-benar layak mengajar. Ditanya kepada
Hasan Basri, “Apakah yang boleh menyelamatkan manusia?” “Zuhud”, jawab Hasan
Basri secara spontan. Maka, yakinlah Sayyidina Ali yang Hasan Basri itu
mempunyai kelayakan untuk mengajar hanya kerana dapat menjawab dengan tepat
soalan beliau.
Pengajaran daripada kisah ini dapatlah kita ketahui bahawa zuhud
adalah kunci kepada keselamatan manusia. Manakan tidak, hadis di atas juga
telah meletakkan orang zuhud sebagai orang kesayangan Allah. Sudah pasti orang
kesayangan Allah itu akan terselamat di dunia juga di Akhirat. Selama mana
seseorang itu boleh zuhud, selagi itulah dia akan terselamat.
Tuhan ada berfirman, “Tidak ada dua hati dalam diri anak
Adam” (Al-Ahzab:4) .
Hati manusia ini kalaulah tanpa zuhud, nescaya akan diisi
dengan cinta dunia. Seolah-olah hati manusia itu menjadi rebutan,
bertarik-tarik antara zuhud dan cinta dunia. Amat malang, jika hati terarah
kepada cinta dunia, maka tiadalah lagi keselamatan kepada manusia itu. Benarlah
sabda Nabi tentang dunia ini iaitu: “Cinta dunia adalah kepala bagi segala
kejahatan.”
Daripada cinta dunia, lahirlah berbagai kejahatan lain seperti
hasad dengki, pemarah dan sombong. Semua ini bukan sahaja merosakkan empunya
diri tetapi boleh juga merosakkan orang lain. Hakikat krisis dan perpecahan
umat yang berlaku hari ini adalah disebabkan dengan penyakit cinta dunia ini.
Selagi penyakit cinta dunia ini tidak diungkai daripada hati manusia, selagi
itulah manusia akan terus berkrisis dan bersengketa. Tidak akan aman dunia ini
dengan adanya manusia-manusia yang bersarang cinta dunianya.
Apabila kita kaji dan teliti hadis ini, orang zuhud itu
disayangi Tuhan kerana hati orang zuhud itu sudah tidak terikat dengan dunia
lagi. Apa maksudnya? Dunia bila sudah masuk hati, maka rasa-rasa dengan Tuhan
akan menjauhi. Tapi bila dunia itu sudah dibuangkan daripada merajai hati, maka
mudahlah rasa-rasa dengan Tuhan itu masuk dan menguasai hati. Justeru,
selarilah rasa hati seseorang itu dengan kehendak-kehendak Tuhan. Jadilah, dia
itu orang yang memahami kehendak dan peranan Tuhan dalam kehidupan.
Disebut tadi, zuhud itu mengambil dunia sekadar perlu. Dan
selebihnya digunakan untuk jalan Tuhan. Itu ilmunya. Nak berbuat, tidaklah
semudah yang diceritakan. Ianya perlukan mujahadah. Kena benar-benar mengekang
nafsu daripada berkehendak kepada yang tidak perlu. Kena benar-benar merasai
kesusahan orang lain agar mudah harta dunia itu dialihkan kepada orang yang
susah. Kena benar-benar ada jiwa untuk memperjuangkan Tuhan, barulah dunia itu
disalurkan untuk perjuangan fisabilillah. Kuat mujahadah, maka lemahlah nafsu
mencintai dunia, Sebaliknya, bila lemah mujahadah, jadilah nafsu itu kuat dalam
mencintai dunia.
Moga-moga tulisan ini dapat membantu kita untuk memahami
tentang zuhud. Sekian.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan