Sabtu, 14 Julai 2012

Kisah Masuk Islamnya Seorang Doktor Amerika Kerana Satu Ayat Al-Qur’an


Gambar hiasan

Beberapa tahun yang lalu, seorang teman bercerita kepadaku tentang kisah seorang doktor Amerika memeluk Islam. Daripada apa yang kuingat, kisah yang indah ini adalah : Kisah ini terjadi di salah satu hospital di Amerika Syarikat.

Di HOSPITAL tersebut, seorang doktor pakar muslim bekerja dengan sangat baik, sehingga memberi pengaruh besar di kalangan doktor berbangsa Amerika yang bekerja di hospital yang sama. Dan dia, dengan kemampuan tersebut menarik perhatian serta mengkagumkan mereka. Di antara para doktor Amerika ini, dia mempunyai satu teman karib, iaitu orang yang menceritakan kisah ini. Mereka berdua selalu bertemu dan kedua-duanya bekerja di wad bersalin.

Pada suatu malam, di hospital tersebut dua orang wanita telah melahirkan bayi pada ketika yang hampir sama. Setelah kedua-dua wanita itu melahirkan, dua bayi tersebut tercampur dan tidak ada yang mengetahui pemilik sebenar kedua-dua bayi tersebut iaitu seorang laki-laki dan seorang lagi perempuan. Kecelaruan ini terjadi disebabkan kelalaian jururawat yang seharusnya menulis nama ibu pada gelang yang diletakkan di tangan kedua-dua bayi tersebut.

Dan dalam kebingungan menentukan pemilik bayi-bayi tersebut, maka doktor berbangsa Amerika berkata kepada doktor Muslim tersebut;
" Engkau mengatakan bahwasanya Al-Qur’an telah menjelaskan segala sesuatu dan engkau mengatakan bahwasanya Al-Qur’an itu mencakup semua permasalahan-permasalahan apapun. Maka tunjukkanlah kepadaku cara mengetahui siapa ibu dari masing-masing bayi ini..!!"

Doktor Muslim itupun menjawab,
" Ya, Al-Qur’an telah menerangkan segala sesuatu dan akan aku buktikan kepadamu tentang hal itu. Biarkan kami mendiagnosis kedua ibu dan kami akan menemukan jalan keluar."

Setelah nampak hasil diagnosis, dengan sangat percaya diri doktor muslim itu memberitahu temannya si doktor Amerika, siapakah ibu sebenarnya dari masing-masing bayi tersebut…!! Doktor Amerika itupun kehairanan dan bertanya, " Bagaimana kamu tahu?"

Doktor Muslim menjawab:
" Sesungguhnya hasil yang nampak menunjukkan bahwasanya kadar banyaknya  air susu pada payudara ibu si bayi laki-laki dua kali ganda kandungannya dibanding ibu si bayi perempuan. Perbandingan kadar garam dan vitamin pada si ibu bayi laki-laki itu juga dua kali ganda dibanding ibu si bayi perempuan."

Kemudian doktor muslim tersebut membacakan ayat Al-Qur’an yang dia jadikan dasar kenyataannya dari jalan keluar itu,

.....iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan.”
 (QS. An-Nisa:11)

Dan setelah mendengar penerangan daripada doktor Muslim itu mengenai kaitan ayat tersebut dengan kes yang terjadi, doktor Amerika itu kehairanan, dan dia menyatakan keislamannya secara spontan tanpa ragu-ragu.

Subhanallah, Maha Suci Allah Pentadbir semesta alam.

sumber: jilbab.or.id

1 ulasan:

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...